Is dat toch niet wat vreemd? Er is een overtreding op kenteken geconstateerd, er is niet aangetoond wie de bestuurder is? Wat als je in zo'n situatie aangeeft dat meerdere mensen met de auto op dat moment gereden kunnen hebben? OK, je bent als kentekenhouder eindverantwoordelijk voor gedragingen met de auto, maar als persoon ben je toch onschuldig tot het tegendeel bewezen is?Ook 2 keer schriftelijk van Justitie een rij-ontzegging thuis gehad(na een flitser die ik niet gezien had, 1 x 58km te hard en 1 keer 62km te hard ) van 4 weken , toen had ik dus nog wel mijn rijbewijs in mijn bezit maar was hij voor 4 weken geregistreerd alszijnde geschorst oid bij politie en Justitie.
Theoretisch zou dat zou moeten werken. Onschuldig totdat schuld is bewezen is onderdeel van de EVRM, en middels onze grondwet daarmee verankerd in het recht. Als je ooit voor een rechter hebt gestaan in een Wet Mulder zaak, dan weet je dat er in deze situatie geen enkele boodschap wordt gehecht aan dit rechtsbeginsel. De OM vertegenwoordiger toont zonder blikken of blozen materiaal dat hem of haar in een strafzaak direct een sanctie op zou leveren.Is dat toch niet wat vreemd? Er is een overtreding op kenteken geconstateerd, er is niet aangetoond wie de bestuurder is? Wat als je in zo'n situatie aangeeft dat meerdere mensen met de auto op dat moment gereden kunnen hebben? OK, je bent als kentekenhouder eindverantwoordelijk voor gedragingen met de auto, maar als persoon ben je toch onschuldig tot het tegendeel bewezen is?
yep...Maar je moet dan wel een andere bestuurder aanwijzen... anders ben je alsnog zelf verantwoordelijk toch?
Maar dan heb je gewoon 2 oma's die hem beiden geleend kunnen hebben maar beiden niet zeker meer weten wie op dat tijdstip gereden heeft. Toch?yep...Maar je moet dan wel een andere bestuurder aanwijzen... anders ben je alsnog zelf verantwoordelijk toch?
Nee dus. Het is bijvoorbeeld ook niet mogelijk om iemands echtgenoot als getuige a charge op te roepen (buiten vrijwillige medewerking dan wel te verstaan). Daarbij zou er in dit geval ook nog sprake zijn van onder dwang verkregen bewijsmateriaal, en dat is sowieso nooit rechtsgeldig.yep...Maar je moet dan wel een andere bestuurder aanwijzen... anders ben je alsnog zelf verantwoordelijk toch?
En dat is dus volkomen juist. Het gaat niet om het handhaven van de wet, maar om het binnenharken van de centen. Alleen hoort daarbij de aanmerking dat de omgekeerde bewijslast, die dus feitelijk op zich al onwettig is, uitsluitend toepasbaar is op Wet Mulder sancties. Het invorderen van een rijbewijs is echter onderdeel van een sanctie die niet tot de Wet Mulder bepalingen behoort.Als je een sanctie thuis krijgt die via de OvJ loopt, zit er een formulier bij waarin je aan kunt geven dat niet jij, maar iemand anders de bestuurder was. Dan moet diegene die je als bestuurder wilt aanwijzen wel zelf het formulier ondertekenen. Je kunt niet zomaar iemand aanwijzen als bestuurder. Wanneer deze het niet onderschrijft, dan ben je als eigenaar verantwoordelijk. In dit geval ben je schuldig tot jij hettegendeel bewezen hebt. Hoe dan ook wordt de sanctie altijd verhaalt op iemand.
Greetz,
Bas
Volgens mij kan dat wel.Als je een sanctie thuis krijgt die via de OvJ loopt, zit er een formulier bij waarin je aan kunt geven dat niet jij, maar iemand anders de bestuurder was. Dan moet diegene die je als bestuurder wilt aanwijzen wel zelf het formulier ondertekenen. Je kunt niet zomaar iemand aanwijzen als bestuurder. Wanneer deze het niet onderschrijft, dan ben je als eigenaar verantwoordelijk. In dit geval ben je schuldig tot jij hettegendeel bewezen hebt. Hoe dan ook wordt de sanctie altijd verhaalt op iemand.
Greetz,
Bas