tutti orginale
Member
Member

trillende remmen gtv 916

di aug 31, 2010 21:15

een vriend van mij heeft een 916 v6 3.0 van 1997

remschijven zijn al een keer afgedraaid en '' uitgehard'' maar het probleem is naar een
paar weken weer terug (trillen in het stuur bij remmen)
wat is nu wijsheid?

nieuw setje schijven en blokken bij de lokale automatrialen zaak halen of geperforeerde schijven monteren?

alvast bedankt.

Gr Rob

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: trillende remmen gtv 916

di aug 31, 2010 21:37

Hoi Rob,

Ik zou gewoon bij Tuynder de standaard, zo goedkoop mogelijke, schijven kopen.
Geen geperforeerd spullen. Ik kijk altijd naar de racers van JS-Racing. Die remmen en winnen met gewone schijven zonder perforaties of sleuven.

Misschien kun je wat betere blokken kopen en iets oppassen bij het remmen.

Als je flink geblazen hebt. Eerst de boel een beetje laten afkoelen voordat je de wagen wegzet.
Ook de remmen. Voel eens aan je velg, is die nog steeds erg heet, dan schuif je de wagen om de 5 - 10 minuten een stukje naar voren zodat er een koel deel schijf in de klauw schuift.

Volgens mij gaan namelijk zo de schijven krom staan. Te heet wegzetten en ongelijke afkoeling (laatst het deel onder de klauw).

Andretti Molletti

di aug 31, 2010 21:48

Exact Roy, vergeet ook niet je voet van de rem te halen bij bv stoplichten... te lang de rem intrappen en je schijf kan juist daar niet afkoelen waar de blokken aanliggen.
Gevolg krom... bekend probleem bij automaten.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: trillende remmen gtv 916

di aug 31, 2010 21:59

Exact Roy, vergeet ook niet je voet van de rem te halen bij bv stoplichten... te lang de rem intrappen en je schijf kan juist daar niet afkoelen waar de blokken aanliggen.
Gevolg krom... bekend probleem bij automaten.
Weet je dat ik vlak voordat ik stilsta mijn voet van de rem haal zodat ie net even een stukje doorrolt.

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

di aug 31, 2010 22:44

Na heftige remactie bij verkeerslicht of ander obstakel de alfa zachtjes laten kruipen.
Doe je zoiets nooit krijg je gegarandeerd kromme schijven zeker als je nog met de poot op de rem blijft staan. #-o
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Rainier155
Guru
Guru

di aug 31, 2010 23:52

Ik "mishandel" mijn remschijven nu al bijna 5 jaar lang met sportief cq normaal rijden, circuit rijden en met zo af en toe ook een noodstop, afkoelen doe ik nooit en ze zijn nog steeds prima.

Remschijven zijn van Sandtler en gegroefd en geperforeerd en ik gebruik ze in combinatie met Ferodo DS2500 remblokken. Kortom naar mening maakt het wel degelijk uit wat voor merk cq kwaliteit remschijven je eronder zet. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

indy
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 01, 2010 07:46

Ik "mishandel" mijn remschijven nu al bijna 5 jaar lang met sportief cq normaal rijden, circuit rijden en met zo af en toe ook een noodstop, afkoelen doe ik nooit en ze zijn nog steeds prima.

Remschijven zijn van Sandtler en gegroefd en geperforeerd en ik gebruik ze in combinatie met Ferodo DS2500 remblokken. Kortom naar mening maakt het wel degelijk uit wat voor merk cq kwaliteit remschijven je eronder zet. :)
Das niet helemaal waar als je het zelfde type auto hebt waarvan de 1 een handbak heeft en de ander een automaat. Hebben de auto,s met automaat vaker kromme schijven. voetje op de rem maakt wel verschil.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

wo sep 01, 2010 08:33

Wie zegt dat het probleem in de schijven zit?

- Probeer eens een andere set banden aan de voorzijde te monteren;
- Loop eens na of het wiel juist gecentreerd zit.

Zomaar twee dingen die uit ervaring ook voor onrust in het stuur kunnen zorgen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

Bullettooth
Full Member
Full Member

wo sep 01, 2010 10:12

Die 916 heeft 305x28 met GTA remmen.

Dit is een bekend probleem!!!!

Zo wie zo een nieuw setje remschijven en blokken plaatsen, maar.

Controleer de rem balans!
Zijn de achterklauwen en de eventuele remdruk verdeler (weet niet of die die heeft hoor) op werking!
Zorg dat het montage vlak (naaf dus) goed schoon is, zodat de schijven 'recht' tegen de naven bevestigt zitten.
Goedkoopste is om idd gewone originele schijven te kopen. Indien je voor wat beter spul gaat kan ik uit eigen ervaring brembo sport (warmte behandeld) icm Pagid R4-2 aanbevelen. DIt wordt ook in de UK gebruikt op de Fiat Coupe 20VT (de zelfde remmen).
Ververs de rem vloestof!

Als je dit allemaal hebt gedaan, dan het set je goed 'bedden' of te wel inremmen! Doe dit met beleid! Dan kun je nog veel plezier hebben van deze remmen, doe je dit niet 'sloop' lees trillen ze al binnen een paar 100 km's weer.

Ps, de schijven zijn niet krom! Door de warmte ontwikkeling, die aan de binnenzijde (veel) hoger is verandert plaatselijk het remschjijf oppervlak. Dit resulteerd in een plaatselijk veranderde frictie factor en dit lijkt als of de schijven krom zijn.

Ben je van het 'echte' knal werk qua rijden/remmen, fix er maa meteen een Brembo 330 (GTA upgrade) op. Dan elk jaar een setje schijven en blokken.

Zelf heb ik deze set up op een 155 V6. Ik het 1 set naar de kl#$%^& geholpen door een foute rem balans (achter klauw zat 1 glijpen vast). Daarnaa het hele rem systeem (zoals boven benoemd) aangepakt en ik rijd nu al 7000km (inlc ritje Italie, door de diverse bergen) zonder problemen.
En een vriend van mij heeft ook een 155 v6 met deze set up en is van het weekend op CPZ geweest en heet 180km circuit gedaan met deze remmen, zonder problemen! (originele schijven en ds2500).

Owja, wij hebben wel extra koeling gemaakt op de binnenzijde van de remklauw!

Suc6.
Laatst gewijzigd door Bullettooth op wo sep 01, 2010 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

marco d b
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Yahoo! Messenger

wo sep 01, 2010 21:00

heb zelf dit probleem ook onder vonden dit rem schijfen laten vlakken er op en jep trillen.
had dit laten doen .
dus ben ik zelf op zoek ge gaan naar het probleem .
klokje op de veer poot ge zet en op de schijf en jawel slingeren dat ding .
dus ik schijf er af gehaald wat bleek de kand waar de schijf tegen aan gebouwdzat
was niet goed schoon dus alles vlink op gepoets
zodat mooi schoon was de boel in elkaar ge zet en ge kontroleerd met klokje .
en probleem was verholpen let wel ff op datje de schijf goed aan drukt met de wiel bouten voor je gaat klokken .
zonder wiel de wiel bouten even uit vullen met sluit ringen .
anders druk je met de koniese kant van je wiel bouten je schijf gaten stuk.
omdat je dan het materiaal van de schijf op rekt .
en als je bouten teveel door steken krijg je hem niet goed aan gedrukt. en kan je een wiel lager kosten in het ergste geval.
uit vullen dus die bouten .
als schijfen niet recht geplaats zijn gaan de remklauwen als en gek heen en weer waar door de gelijders veel warmer worden dan normaal.
en bewegen ze niet meer soepel dus ze worden ge dwongen om dat de boel slingert .
en dit reselteerd tot trillen .
groetjes
75-2.0 33-1.3 type 1 33-1.7ie 33-1.4ie 33-1.7ie 33-16v
33-17ie 156-1.6 ts .
146-1.6 145 qv 147-1.6 disting ding en 156 jts 2.0 en nog een 156 sw jts.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 01, 2010 23:27

heb zelf dit probleem ook onder vonden dit rem schijfen laten vlakken er op en jep trillen.
had dit laten doen .
dus ben ik zelf op zoek ge gaan naar het probleem .
klokje op de veer poot ge zet en op de schijf en jawel slingeren dat ding .
dus ik schijf er af gehaald wat bleek de kand waar de schijf tegen aan gebouwdzat
was niet goed schoon dus alles vlink op gepoets
zodat mooi schoon was de boel in elkaar ge zet en ge kontroleerd met klokje .
en probleem was verholpen let wel ff op datje de schijf goed aan drukt met de wiel bouten voor je gaat klokken .
zonder wiel de wiel bouten even uit vullen met sluit ringen .
anders druk je met de koniese kant van je wiel bouten je schijf gaten stuk.
omdat je dan het materiaal van de schijf op rekt .
en als je bouten teveel door steken krijg je hem niet goed aan gedrukt. en kan je een wiel lager kosten in het ergste geval.
uit vullen dus die bouten .
als schijfen niet recht geplaats zijn gaan de remklauwen als en gek heen en weer waar door de gelijders veel warmer worden dan normaal.
en bewegen ze niet meer soepel dus ze worden ge dwongen om dat de boel slingert .
en dit reselteerd tot trillen .
groetjes
Beste Marco:
- je hebt gelijk dat de naven en de schijven goed schoon moeten zijn zodat ze goed aanliggen.
Maar de remklauwen zitten vast aan het fusee dus die kunnen niet heen en weer bewegen
Als de remschijven niet goed recht geplaatst zijn dan lopen ze tegen de remblokken aan. Dan zou je ook een slijtagepatroon op je remblokken moeten zien. Waarschijnlijk worden de remblokken, door de scheef geplaatste remschijven, scheef aangedrukt en daarom gaan ze op de glijpennen een min of meer blokkeren. Als gevolg daarvan gaat het remzadel trillen. Zou het kunnen dat het zo gaat?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 01, 2010 23:38

Als Marco het over de niet-brembo klauwen heeft klopt het wel... :wink: Die schuivende klauwen zouden kunnen gaan bewegen als de schijf slingert.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do sep 02, 2010 06:08

Als Marco het over de niet-brembo klauwen heeft klopt het wel... :wink: Die schuivende klauwen zouden kunnen gaan bewegen als de schijf slingert.
de klauwen zelf schuiven toch niet?dan zal het toch het remzadel van de klauw zijn??

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 02, 2010 19:16

Er zit een beugel op het fusee met twee geleide-pennen waarop de klauw heen en weer schuift. anders zou je maar aan 1 kant tegen de schijf drukken met het remblok. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do sep 02, 2010 19:30

het remzadel zit gemonteerd op het fusee, de klauwen bewegen..
een collega heeft problemen gehad met een v40.
na het 2e setje kromme schijven kwam hij erachter dat de wielnaven voor ook niet meer recht waren....komt niet vaak voor, maar je kan het even controleren..

Terug naar “Algemene Technische vragen”