Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . . "CuriosAlfa"

zo sep 05, 2010 05:36

Uit het land van de rijzende zon een tijdschrift over het 100 jarig bestaan van Alfa. Er zit een DVD bij. De volgende zaken komen o.a. aan bod;
-Uitgebreid verslag nieuwe Giulietta
-Versla multiair MiTo
-Artikel over de TZ3 Corsa
-GT Quadrifoglio Oro (Japanse speciale editie)
-Vergelijk tussen de Giulietta Sprint en de Nuovo Giulietta (tipo 116)
-147 GTA / 156 GTA
-Verslag van het 100-jarig evenement in Milaan
-Verslag van de Alfa's op het Pebble Beach concours
-Verslag van de Alfa's op het Good Wood festival of speed
-Verslag van het "Cafe de Giulia 2010" evenement in Japan
-Klein stukje over de enige Alfa ARNA in Japan
-Verslag van de Japanse "Alfa Romeo Day" ter ere van het 100 jarig bestaan
-DVD
-Etcetera

Het feit dat de Japanse taal niet te lezen is doet niets af aan de geinigheid van het blaadje en het "leuk voor de heb" gehalte

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

campari
Junior Member
Junior Member

di sep 21, 2010 22:30

Miniatura Fer schreef:
Zojuist verschenen een waanzinnig goed foto boek samengesteld door Stefano Salvetti
(zoon van Gippo Salvetti , oprichter van Team Blue) Zijn vader natuurlijk bekend van de 2 boeken
'Alfazioso' 1998 en 2007.
Stefano heeft in zijn boek 'CuriosAlfa' vooral gezocht naar 'onbekende' Alfa Romeo modellen
van minder bekende carrosserie bouwers. Wagen uit de diepe kelders van Museo Arese, van eigen Team Blue
en andere privé collecties. Aangevuld met beelden uit de foto archieven Arese, van Anderloni, Corrado Lopresto
Axel Marx, Rigoni, Vignale, Negri en Marco Sambataro.
Vanaf de 1900, Matta varianten, vele 2000- 2600, trucks, busjes en overzicht van de carrosserie bedrijven.
Tekst Italiaans-Engels. Een aanrader !!!!
Een aanrader !!!!
En dat is zo; wat een prachtig boek !!!! Foto's, foto's en nog eens foto's van behoorlijk onbekende/exclusieve Alfa's (personenauto's maar ook busjes in allerlei reclame-uitvoeringen).
Alfist sinds 1982:
2 x Alfa Sud, 1 x Giulietta 2.0, 3 x 33, 1 x 155, 2 x 156 SW, 1 x 159 SW Ti, Giulietta Multi-Air tct en nu weer Giulietta TCT (dagelijks gebruik) en GTV 3L V6 24V (voor de extra Alfa-belevenis).

Tonio
Guru
Guru

wo sep 22, 2010 23:26

Inderdaad!
Enkele deelnemers aan de Centennial buitenlandrit kochten dit boek in Italië en lieten het door de schrijver signeren. Hij schreef daarbij "I hope you will find some unknown Alfa".
Dat is het "understatement of the year" als je het mij vraagt, dit boek barst uit elkaar van de Alfa's die je nog nooit gezien hebt.. :D

.

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 26, 2010 10:00

De postbode bracht net wat lekker leesvoer voor de regenachtige dagen...

Afbeelding

De Alfa Romeo, A history door Peter Hull en Roy Slater. Een derde, ge-upgrade herdruk uit 1982 van de oorspronkelijke uitgave uit 1964. 400 pagina's tekst en foto's over de geschiedenis tot 1980.

En de leukste, vind ik zelf, de Composizioni alfaromeo ter ere van het 75 jarig bestaan. Een plaatjesboek van 100 pagina's met foto's uit het Museo Storico in een leuke kartonnen omslag.

Afbeelding
Afbeelding

En voor de leut een stapeltje oude KB's (66-85).
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Harry Tijssen
Guru
Guru

di okt 26, 2010 10:35

Heerlijk leesvoer Martijn.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 08, 2010 01:45

Curiosalfa
Stefano Salvetti

Gebonden
Bladzijden: 304
Afmetingen (hxb): 25 x 29
Foto's: kleur en z/w
Teksten: Engels en Italiaans
Uitgever: Funica
Jaar v. uitgifte: 2010
ISBN: 978-88-88269-29-0

Afbeelding

Op 18 juli van dit jaar schreef Fer:
Zojuist verschenen een waanzinnig goed foto boek samengesteld door Stefano Salvetti
(zoon van Gippo Salvetti , oprichter van Team Blue) Zijn vader natuurlijk bekend van de 2 boeken
'Alfazioso' 1998 en 2007.
Stefano heeft in zijn boek 'CuriosAlfa' vooral gezocht naar 'onbekende' Alfa Romeo modellen
van minder bekende carrosserie bouwers. Wagen uit de diepe kelders van Museo Arese, van eigen Team Blue
en andere privé collecties. Aangevuld met beelden uit de foto archieven Arese, van Anderloni, Corrado Lopresto
Axel Marx, Rigoni, Vignale, Negri en Marco Sambataro.
Vanaf de 1900, Matta varianten, vele 2000- 2600, trucks, busjes en overzicht van de carrosserie bedrijven.
Tekst Italiaans-Engels. Een aanrader !!!!
Eindelijk heb ik hem dan ook. De verwachtingen waren hooggespannen, door de beloofde inhoud en door de enthousiaste reacties van mensen die het boek al hadden, maar geloof me, er is geen woord teveel gezegd. Echt een fantastisch boek.
Maar verrast was ik wel. Ik had eigenlijk verwacht dat het boek boordevol zou staan met one-offs van mensen waar ik nog nooit van gehoord had, en met speciale uitvoeringen van bekende Alfa's, zoals bijvoorbeeld de circuit-brandweerwagens die op basis van vele Alfa's zijn gemaakt. Maar hoewel dit soort werk er ook wel in staat, wordt de hoofdmoot gevormd door allerlei zeer zeldzame uitvoering van met name de 1900, 2000/2600 en Giulietta van carrosseriebouwers als Ghia, Boano, Castagna, Vignale, Colli, etc. etc. (en uiteraard komen de grotere carrosseriebouwers ook aan bod met hun minder bekende creaties). Nou heb ik over het algemeen wel het idee dat ik redelijk op de hoogte ben van wat voor Alfa's er in de loop van de jaren zijn ontworpen, maar in dit boek vind ik de ene na de andere Alfa waar ik nog nooit van had gehoord. Verder zijn de "wat bekendere minder bekende" Alfa's behoorlijk goed in beeldmateriaal gedocumenteerd. Van modellen als de Praho of de Studionove (de Boneschi 2600) vind ik bijvoorbeeld in dit boek met elk 5 foto's meer fotomateriaal dan ik ooit ergens anders heb gevonden.
Het verhaal beperkt zich niet tot de hierboven beschreven Alfa's. Zo zijn er bijvoorbeeld enkele bladzijden gewijd aan FNM-producten (inclusief de Rio) en staan er veel prototypes en showcars in het boek.

Vervolgens gaat het boek verder met een gedeelte over "light trucks". De bijna 70 bladzijden, met allerhande uitvoeringen en verbouwingen van bijna uitsluitend Romeo's en F12's zijn voor mij persoonlijk wat veel van het goede. Na een bladzijde of 15 te hebben bekeken, had ik het naar mijn gevoel wel gezien. Maar dat gezegd hebbende, moet ik wel toegeven dat doorbladeren hier en daar wel loont. Want af en toe kom je wel hele bijzondere dingen tegen, zoals Romeo en F12 begrafeniswagens, een F12 Camper en zelfs de door M4 in 1/43 uitgegeven Romeo "Alfa Romeo Assistenza".

De laatste ca. 35 pagina's zijn gevuld met een (puur tekstuele) beschrijving van zo'n beetje elke kleine carrosseriebouwer die zich na de oorlog met Alfa Romeo heeft beziggehouden. Namen als Allemano, Boano, Ghia en Worblaufen kom je tegen, maar geheel in de geest van het boek, ontbreken de grote jongens (Pininfarina, Bertone, Touring, Zagato, etc). Ook hier is kennelijk de filosofie geweest, om de gaten op te vullen die andere boeken hebben laten liggen. Een prima concept.

Concluderend is dit boek de 60 Euro die ervoor wordt gevraagd echt dubbel en dwars waard. Het is een heerlijk boek om in te bladeren en pagina voor pagina te genieten van al deze bijzondere Alfa's. Het enige puntje van kritiek is wat mij betreft het ontbreken van een index. De Alfa's zijn weliswaar in chronologische volgorde in het boek opgenomen, maar toch zou een index wel handig zijn geweest. Maar dat kan niet verhinderen dat Curiosalfa wat mij betreft de aanrader van het jaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . . "CuriosAlfa&quo

vr dec 10, 2010 21:29

Uit de archieven van: Alfa Romeo

Zachte kaft
Bladzijden: een kleine 200
Afmetingen (hxb): 30 x 23
Foto's: kleur
Teksten: Nederlands
Uitgever: Haakman BV

Alfa Romeo 1910-2010

Gebonden
Bladzijden: ca.200
Afmetingen (hxb): 30,5 x 23,5
Foto's: kleur
Teksten: Nederlands
Uitgever: FIAT Group Automobiles Nederland

Afbeelding

He, wa's da nou? Twee boeken tegelijk? Nee hoor, dit is gewoon hetzelfde boek in twee verschillende jasjes. Het was fijn geweest als de verkoper waar ik ze beiden tegelijkertijd heb gekocht, me hierop zou hebben gewezen, maar aan de andere kant, van die 7,50 die "uit de archieven van" me heeft gekost zal ik niet wakker liggen.

Goed, bijna exact hetzelfde boek dus. De verschillen zijn snel opgesomd. De Fiat-editie wijkt op de volgende punten af:
- 10 euro duurder
- gebonden uitgave
- andere kaft
- ander voorwoord (door, uiteraard, Fiat Nederland)
- de (pagina-grote) advertenties zijn vervangen door extra foto's
- de laatste twee pagina's zijn vervangen door tien andere over de 8C, de MiTo en de nieuwe Giulietta, waarbij de bladzijden over de laatste zo uit reclamefolder konden komen

Zou je een van beide boeken willen aanschaffen, dan is de Fiat-uitgave absoluut aan te raden. Het is gevoelsmatig het verschil tussen een echt boek en een dik, veredeld tijdschrift en is de geringe extra kosten zeker waard. Maar wil je het wel?

Toen ik net thuis was gekomen met beide boeken en er eens in ging zitten bladeren, vielen me twee dingen op: ten eerste, leuk en smeuïg beeldmateriaal en ten tweede... wel erg veel plaatjes die me bekend voor kwamen. Nou is dat met inmiddels zo'n 80 Alfa-boeken op de plank op zich niet zo heel raar, maar dit ging om de minder gangbare plaatjes, juist die plaatjes die het smeuïg maken. De hele sfeer van het boek kwam me zelfs bekend voor, het deed me eigenlijk denken aan Alfa Romeo 1910-2004. Dat boek er dus maar eens bij gepakt. En inderdaad, de ene na de andere foto kom ik ook hierin tegen. Steeds meer foto's blijken "lekker economisch hergebruik" te zijn. Ik denk dat ik redelijk veilig kan stellen dat tussen de 80% en 90% van de foto's ook in het oudere boek terug te vinden is. Op een andere volgorde, in een andere samenstelling en vaak met een andere uitsnede, maar toch. Ordinair jatwerk dus? Nou, niet helemaal. Beide boeken blijken uit de koker van De Onschatbare Klassieker" te komen. Met andere woorden, ze hebben hun eigen uitgave nog eens dunnetjes over gedaan en presenteren het als iets nieuws. En dat maakt de Fiat-uitgave dus eigenlijk bijna een kopie van een kopie.

De opzet is wel anders dan bij de 1910-2004. Waar die laatste een boek over de geschiedenis van Alfa Romeo was, geïllustreerd met vele mooie plaatjes, is deze nieuwe uitgave echt een plaatjesboek. En daarmee bedoel ik dat het boek, na een handjevol pagina's geïllustreerde tekst in het begin, louter en alleen bestaat uit foto's met, weliswaar wat uitgebreidere, bijschriften. De geschiedenis wordt dan ook puur chronologisch doorlopen. Geen verschillende hoofdstukken over racerij, concept cars, straatauto's en bedrijfswagens, geen hoofdstukken per model zelfs, maar één stroom foto's van 1910 t/m 2010.
Op zich heeft deze formule wel wat, met name dankzij het feit dat de bijschriften genoeg informatie en weetjes bevatten om het interessant te houden. Het bladert zeker lekker door. Maar feit blijft dat de dikkere (in aantal pagina's), volledigere (in tekst en in foto's) en veel interessantere versie van dit boek 6 jaar geleden al is verschenen.

Voor mensen die de 1910-2004 al hebben, is er maar één reden te bedenken om dit boek erbij te kopen en dat is wanneer ze de verzameling willen aanvullen met de officiële Fiat-versie. Interesseert dat je niet, laat deze dan met een gerust hart liggen.
Voor mensen die de 1910-2004 versie nog niet hebben, is dit wel absoluut een aanrader. Voor een bescheiden prijsje koop je een boek (of een veredeld dik tijdschrift) dat vol staat met mooie Alfa-afbeeldingen met bijschriften waar ook echt iets in wordt verteld.

De grote afbeeldingen uit de eerste foto's en steeds het onderste boek uit de overige foto's zijn van Alfa Romeo 1910-2010 van Fiat Nederland.
De inzetjes in de eerste foto's en steeds het bovenste boek in de overige foto's zijn van Alfa Romeo 1910-2004.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Dinky Boy
Miniaturista

** Alfa Romeo boeken ** . . . index weer helemaal bij

za dec 11, 2010 15:14

Alfavaganza heeft weer een bijgewerkte index voor dit topic aangeleverd. Deze vind je in de openingspost.

Dank je, Michiel! :D

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . . "CuriosAlfa&quo

ma dec 13, 2010 12:45

A Dream on Four Wheels
Luca Grandori

Gebonden
Bladzijden: 248
Afmetingen (hxb): 31,5 x 24
Foto's: kleur en z/w
Teksten: Engels
Uitgever: Rizzoli Libri (in samenwerking met Alfa Romeo)
Jaar v. uitgifte: 1990

Afbeelding

Waar dit boek over gaat, wordt goed beschreven in het voorwoord:
"This book is the fruit of the joint efforts of the editing department of the magazine "AutoCapital", and attempts to offer readers an in-depth picture of Alfa Romeo's background and history. The Milan-based company has often been the subject of extensive and well-documented literature aimed at collectors and scholars of car history. We felt that what was missing was an overall picture of the evolution of Alfa Romeo, a manufacturing company of outstanding importance to this country."

Er is gekozen om dit te doen in de vorm van 10 hoofdstukken, waarbij in elk hoofdstuk een belangrijk model uit de geschiedenis van Alfa Romeo centraal staat:

- 24 HP
- P2
- 6C 1750
- 6C 2500
- 1900
- Giulietta
- Giulia
- TZ, 33
- Alfetta
- Alfa 164

Hoewel het uitzoeken van de belangrijkste modellen natuurlijk per definitie subjectief is, valt het me wel op de er over de 8C's uit de jaren 30 (8C 2300, 8C 2900, P3) met geen woord wordt gerept, terwijl deze over het algemeen toch worden gezien als Alfa's "finest hour". En waar je nog zou kunnen redeneren, dat de 8C's zowel in tijd als in model/betekenis wellicht te dicht bij de al opgenomen (en onbetwist ook erg belangrijke) 6C 1750 stonden, geldt dit natuurlijk niet minder voor de Giulietta, Giula en TZ, die wél elk een eigen hoofdstuk hebben gekregen, ook al gaat dit laatste hoofdstuk óók over de 33.

Elk hoofdstuk begint met een dubbele pagina met een mooie kleurenfoto van het bewuste model en sluit af met vier pagina's met nog meer, even fraaie kleurenfoto's. Deze foto's zijn speciaal voor dit boek gemaakt en zul je dus nergens anders tegenkomen.
Daar tussenin bestaat het hoofdstuk uit met zwart-wit foto's geïllustreerde tekst, waarin zowel een uitgebreid tijdsbeeld wordt geschetst, als het model wordt besproken. Een leuke en bijzondere benadering, waardoor dit boek absoluut anders-dan-anders is en, ook vanwege de schappelijke prijzen die meestal nog voor dit boek worden gerekend, een aantrekkelijke aanvulling voor de verzameling vormt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista

** Alfa Romeo boeken ** . . . verEEUWigd

wo dec 29, 2010 12:44

Waar hebben ze het toch over?

Nou, dit, en dat mag natuurlijk niet in het Alfa-boekentopic ontbreken ;)

Afbeelding

Het kado van de SCARB aan alle leden, eind december, tegelijk met het Klaverblaadje verzonden.

25 x 25 cm, gebonden, met stofomslag, zwaar papier, full color, 224 pagina's.

ISBN: 9789081633710.

Het boek is exclusief voor de leden en niet te koop in de boekhandel.

20 Hoofdstukken behandelen vele facetten van Alfa Romeo, de SCARB en haar clubleden.

Het is met recht een 'salontafelboek', met vooral veel foto's en enige tekst. Om regelmatig op te pakken, door te bladeren en bij weg te mijmeren.

Een paar plaatjes om een indruk te geven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reacties op het boek graag niet hier maar hier.

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

wo jan 12, 2011 11:13

Om het laatste weekje relaxen te vieren (maandag weer aan 't werk) nog maar een fotoboekje op de kop getikt:

Alfa Romeo, 70 anni di immagini, een uitgave ter ere van het 70 jarig jubileum met vooral veel foto's uit lang vervlogen tijden. Heerlijk om tijdens een regenachtige woensdag op de bank door te bladeren en weg te dromen bij de prachtige (ook andere dan automotive) historie van Alfa Romeo.
Boek zit in een zwart kartonnen hoes.

En om het goede voorbeeld van Alfavaganza te volgen:

Alfa Romeo, 70 anni di immagini

Gebonden
Bladzijden: ca 160
Afmetingen (hxb): 25x25
Foto's: zwart-wit
Teksten: Italiaans
Uitgever: Alfa Romeo
Jaar v. uitgifte: 1980

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jan 12, 2011 17:15

Ik word nagevolgd, wat leuk :D

Immagini is inderdaad een van de leukere doorbladerboeken. Je verveelt je geen moment. Goeie vangst!

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jan 12, 2011 20:22

Tsss dat deze GTA - Maurizio Tabucchi er nog niet bij staat.
Afbeelding
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collect

vr jan 14, 2011 15:45

Een boek waarvan de titel de lading geheel dekt:
Alfa Romeo 6c 2500 van Angelo Tito Anselmi.

Bijna 300 bladzijden en 400 foto's van de 6c 2500 in al haar verschijningsvormen. Veel variaties in grilletjes, koplampen en carrosserieën.

Afbeelding
De schrijver van dit standaardwerk is vorig jaar 22 juli overleden.

Uit een communiqué van de RIAR:
We were then informed that Angelo Tito Anselmi, one of the founders of RIAR and Registro Italiano Fiat, passed away on 22nd July. He was eighty years old. This is a huge loss for the Italian cultural scene and for car history. RIAR will always treasure his legacy and memories. After studying Architecture at the Polytechnic of Milan with masters like Gio Ponti, Ernesto N. Rogers and Vittorio Gregotti, he operated in the advertising, communication and publishing fields. Cultivated and competent but proverbially ill-tempered (a limit that prevented him from contributing even more to car history), Anselmi wrote several wonderful books, including Cento Italiane Vive (1964), Il restauro delle automobili d'epoca, a true masterpiece dating back to 1966, and Catalogo Bolaffi delle Fiat (1970), a monumental tome retracing the history of the Turin car maker with a special focus on Italian brands and coach-builders. He was among the founders of the Italian classic car movement and held several offices at the Milan-based Federazione Italiana Auto e Moto d’Epoca (Italian Classic Car and Motorbike Federation) that, in 1966, merged with Veteran Car Club d’Italia to form ASI. But his collaboration with the new association was short-lived. In 1972, he was in charge of the team working at the Milleruote Encyclopaedia (Domus/DeAgostini) and collaborated with all the leading specialized magazines. In 1987, he designed the pre-publication issue of the magazine Ruoteclassiche (Editoriale Domus), also providing the content for the first numbers. In 1996, he founded his own brand, Le Edizioni dell’Opificio which, in the February of 2003, gave its name to an élite publishing house with headquarters in Cernobbio.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jan 26, 2011 15:16

Toevallig tegenaan gelopen op Amazon. Wordt verwacht in juni 2011:

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”