jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

elektronische ontsteking conversie kit

ma jul 25, 2005 22:14

Na een aantal positieve berichten en na het artikel in Klassiek & Techniek heb ik besloten om mijn conventionele onsteking van mijn Bertone GTV 2000 '71 om te bouwen naar de elektronische variant.

Gisteren het kitje van EDS Classics binnen gekomen, genaamd Ignitor van Petronix.

Het werkt eigenlijk heel handig. Schroeft de contactpunten eruit en plaats een vervangende plaat.

Maar nu heb ik een aantal vraagjes. Ik ben zeer technisch aangelegd, maar ik heb een bloedhekel een elektrische systemen. Ik snap er meestal geen drol van.

Dus mijn vraag. Is het kleine busje aan de zijkant van een Bosch ontsteking de condensator? Ik neem aan van wel. Die moet je verwijderen bij dit systeem.

Nu staat er in de handleiding van het kitje dat als er een "Ballast Resistor"' in het systeem zit, dan zal die ten alle tijden gehandhaaft moeten blijven. Maar wat is een Ballast Resistor???

Nu zit er wel naast mijn bobine een busje gemonteerd. De plus van de bobine loopt via dat busje. En vanaf daar loopt het draad naar de ontsteking. Is dat dan zo'n Ballast geval? Ik dach altijd dat het een ontstoorder was voor de radio.

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Lucky

RE: elektronische ontsteking conversie kit

di jul 26, 2005 01:42

Jaben, dat busje aan de zijkant van je Bosch ontsteking is inderdaad de condensator.

Een ballastresistor is een weerstand die ervoor zorgt dat er geen (te) grote stromen kunnen vloeien naar je bobine tijdens normaal loop, hierdoor gaat deze langer mee, zonder deze weerstand zal de bobine snel doorbranden.
De ballastresitor zit inderdaad op de + van de bobine en startrelais :idea:

Hoop dat je hiermee verder kunt of dat anderen nog iets zinnigs toe kunnen voegen.

Ben niet bekend met ombouw naar elektronische ontstekening behalve dat ik het op de Spider eigenlijk ook wel zou willen hebben: :D

Edit: PS volgens mij is de draad die vanaf de Bobine naar de Ontsteking loopt een min-draad .

jaben
Advanced Member
Advanced Member

di jul 26, 2005 10:20

Bedankt voor het antwoord. Het is me nu duidelijk!

Maar hebben jullie nu allemaal zo'n Ballast resistor in jullie klassieke alfa's zitten? Het lijkt er bij mij op dat dat ding er naderhand is ingebouwd. Kortom, zit het standaard op een klassieke Alfa?

Ik zal binnenkort op het forum precies beschrijven hoe het kitje precies werkt en mijn ervaringen ermee. Het is in ieder geval veel goedkoper dan andere systemen en zeer eenvoudig in te bouwen.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: elektronische ontsteking conversie kit

di jul 26, 2005 12:12

Ik zal binnenkort op het forum precies beschrijven hoe het kitje precies werkt en mijn ervaringen ermee.
Graag Joris!

Ik overweeg namelijk zelf ook om zo'n kit in m'n Bertone te zetten. Ben dus wel benieuwd naar jouw ervaringen er mee.

Klopt het overigens dat dat Ignitor I 1847V is?

jaben
Advanced Member
Advanced Member

di jul 26, 2005 12:17

@ egbertone, heb jij ook zo'n ballast geval zitten?

Het is inderdaad de Pertronix 1847V.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Egbertone
Guru
Guru

di jul 26, 2005 12:25

@ egbertone, heb jij ook zo'n ballast geval zitten?
De grootste ballast ben ik zelf..... pffftt.... :blue_lol: :blue_lol: :blue_lol:

Maar... ff serieus... bij m'n Berlina in ieder geval wel, van de Bertone weet ik het niet zeker. Grappige aan de Bertone is in ieder geval dat er een Bosch verdeler en een Magnetti Marelli bobine op zitten.

Heb je het Pertronix systeem inclusief de bobine of heb je de originele laten zitten?

jaben
Advanced Member
Advanced Member

di jul 26, 2005 13:19

Inclusief de bobine. De mijne was al erg oud en wilde geen risico nemen. Dus nu een echte amerikaanse Flame Thrower in mijn Bert!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member

di jul 26, 2005 15:58

Ik heb hetzelfde setje Pertronix+flame thrower bobine voor m'n Bosch onsteking (handig zo'n eigen voorraad..

Mijn Giulia heeft standaard géén ballastresistor (voorschakelweerstand? Ben ook maar WTB ingenieur).
De instructie geldt vlgs mij alleen als je de originele bobine laat zitten: Indien uitgerust met ballast resistor: zitten laten.
Indien je de Flame Thrower bobine monteert kan de resistor dus vervallen.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

jaben
Advanced Member
Advanced Member

di jul 26, 2005 16:29

Ben net terug uit de stalling en hier zijn mijn bevindingen:

Ten eerste dat hele goede rond om die Ballast geval. Vergeet dat helemaal maar. Zoals ik al dacht ging het om een simpele condensator om storing op de radio te verkomen. Dat stomme ding ook maar weggelaten. Ik hoor geen storing op de radio. (en Wilbert heeft gelijk, geldt inderdaad alleen bij behoud van oude bobine)

Maar wat vind ik er van:

in een woord: Super

Wat een ongelofelijk verschil. Nu moet ik wel zeggen dat mijn motor niet goed liep en moeilijk was af te stellen.
Ik heb de boel dus zeer eenvoudig in een avondje gemonteerd. Daarna starten............en meteen lopen, dat duurde normaal een aantal minuten. Choke moet ik nog gebruiken maar veel minder. Maar de carbs moeten nog goed worden afgesteld, dus misschien kan de choke binnenkort op de plak.
De motor loopt perfect en ik heb de ontsteking nog eens niet helemaal goed afgesteld. De motor is veel directer op het gas. Ik kan veel soepeler optrekken en nog veel leuker heel veel langer doortrekken. En dat alles in een vloeiende lijn. Het rijden is nu veel aangenamer.
In de bochten....geen gehaper meer, blijft perfect lopen. enz. enz. enz..

Kortom ik ben er super blij mee. Ik kan het iedereen aanraden. De totale kosten voor mij waren 174 euro's inclusief nieuwe bobine en bezorgkosten. Voor mij al het geld waard.
Ik weet niet of het voor iedereen zo'n grote verbetering zal zijn als voor mij, aangezien mijn motor erg slecht liep.

Voor meer info http://www.edsclassic.nl of je vraagt Wilbert of hij nog een keer op zijn planken kijkt.

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 26, 2005 18:40

Voor pakweg 10-20 euro kan het ook als je een beetje handig bent. (Raadpleeg zoekfunctie op 't oude forum)

(Bosch ontsteking VW golf 1.6/1.8 overbouwen in de Bosch verdeler van je Alfa.. :wink: )

Ik zou gewoon een bobine voor electronische ontsteking nemen BTW.
De voorschakelweerstanden zijn weer extra en kunnen dus ook weer storingen geven.
Hoe simpeler hoe beter.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di jul 26, 2005 18:46

goed dat hij het nu goed doet! eindelijk van die slecht lopende nord af! :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

jaben
Advanced Member
Advanced Member

di jul 26, 2005 20:19

Ik had inderdaad al gezocht op het oude forum. Maar zoals ik al eerder had vermeld ben ik een ware kluns met elektronica. Ik ben al lang blij dat dit me gelukt is. Misschien duurder dan een zelfbouw versie, maar ideaal voor mensen zoals ondergetekende!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

alfafox
Member
Member

di jul 26, 2005 22:58

neem gewoon de electr. ontsteking van een alfa 75 4cil ,geen TS.werkt altijd,voor een paar eurootjes kun je dat wel vinden
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Huib
Guru
Guru

wo jul 27, 2005 12:16

De motor loopt perfect en ik heb de ontsteking nog eens niet helemaal goed afgesteld.
Staat 'ie dan niet veel te vroeg? Dat heeft een positieve uitwerking op de prestaties van je motor maar levert wel een groot pingel-risico op.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

jaben
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 27, 2005 12:21

Klopt helemaal, ik heb ook geen uren rond gereden. Even een blokje om. Dus nog geen pingel-gevaar. Eerst goed afstellen en dan een lange rit maken. Maar het verschil is zo groot t.o.v de oude settings. Afstellen van die onsteking had niet het effect van wat ik nu heb.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”