Rees Cees

Nieuwe racemotor voor de 33

di jul 26, 2005 23:26

Eindelijk is ie dan klaar de nieuwe motor.

Eerst de oude er uit. Die heeft 3 jaar trouwe dienst gedaan en gaat onder een dekentje in de schuur met pensioen.

Afbeelding

Dan een groot leeg gat.

Afbeelding

en dan de nieuwe er in bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vrijdag afstellen en rollen. Maandag rijden op Z´voort.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 00:36

Hoeveel vermogen moet daar dan inzitten? Is dat een 1700 cc?

Rees Cees

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 08:24

Hoeveel vermogen moet daar dan inzitten? Is dat een 1700 cc?
Pk´s, weet nog niet. en nee het is geen 1700cc maar een 1600cc motor.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 09:42

Hoeveel pk had de oude dan, en ga je de nieuwe testen op een rollenbank.
Welke modificaties zijn er doorgevoerd?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 11:48

Hee, wat zie ik daar :o : dry sump smering???!!! 8)
En dat deksel op (eigenlijk onder :wink: ) de versnellingsbak heeft koelribben!
Is dat standaard 16V? (vast niet) en is dat nodig? :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Rees Cees

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 11:54

Hee, wat zie ik daar :o : dry sump smering???!!! 8)
En dat deksel op (eigenlijk onder :wink: ) de versnellingsbak heeft koelribben!
Is dat standaard 16V? (vast niet) en is dat nodig? :roll:
Nee geen dry sump maar een aangepaste carterpan.

De deksel van de bak is van een 145 die is van aluminium en is veel steviger. De bak kan dan niet meer torderen. Torderen veroorzaakt namelijk slijtage aan de schakelstangen (kan zelfs vast schieten in z´n 2) en voorkomt dat de boutjes zich gaan los wrikken waar het deksel (origineel van ijzer) mee vast zit.

Let wel de alu deksels zijn niet meer verkrijgbaar, ik heb er 3 maanden op gewacht voordat ze uit italié kwamen.

Gebruikersavatar
33carbs
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di apr 12, 2005 22:59
Locatie: Uden

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 13:12

ziet er weer goed uit kees-jan. GA ZO DOOR
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

Rees Cees

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 13:16

Hoeveel pk had de oude dan, en ga je de nieuwe testen op een rollenbank.
Welke modificaties zijn er doorgevoerd?
de oude had 153 pk en 200nm koppel.

modificaties:
nokkenassen, balanceren en uitwegen zuigers, krukas,vliegwiel, poeli en drijfstangen. koppen flowen en kleppen veranderd, olie systeem aangepast, verstelbare nokkenaswielen.....enz voor zo'n 5000 euro in totaal.

Nieuwe blok? tussen de 165 en 175 pk ws

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 13:37

je vorige blok was, op vlakken van 't blok en carbs na nog origineel, niet ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees Cees

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 13:55

je vorige blok was, op vlakken van 't blok en carbs na nog origineel, niet ?
dat was helemaal standaard, alleen carb's opgebouwd en stuurbekrachtiging er af gehaald.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 16:08

Hoeveel pk had de oude dan, en ga je de nieuwe testen op een rollenbank.
Welke modificaties zijn er doorgevoerd?
de oude had 153 pk en 200nm koppel.

modificaties:
nokkenassen, balanceren en uitwegen zuigers, krukas,vliegwiel, poeli en drijfstangen. koppen flowen en kleppen veranderd, olie systeem aangepast, verstelbare nokkenaswielen.....enz voor zo'n 5000 euro in totaal.

Nieuwe blok? tussen de 165 en 175 pk ws
Netjes :shock:
Alles zelf gedaan?
Zuigers ook aangepast omdat deze zijn gebalanceerd en uitgewogen :-s
Koppel evenredig veel omhoog, rond de 220-240 neem ik :D

Rees Cees

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 16:33

@AlfettaOwner:

Nee, vlakken en grondboren kan ik niet zelf. De motor is opgebouwd bij Speedcenter in Geldermalsen.

idd de zuigers zijn aangepast om meer compressie te krijgen, kleppen liggen dieper en middenblok is op de zuigeruitslag aangepast.

Het is dus veel werk om een 16v boxer te tunen en niet zo eenvoudig als menigeen denkt (optelsom van uitlaat, chip, luchtinlaat enz...is ONZIN)

rond de 210 a 220 PK is echt het matje en dan blijft de motor net één race heel......75 IMSA techniek. je moet dan denken aan Hanomag cylinderbussen, gesmede zuigers en programeerbare injectie (prijs per motor ver boven de 15.000 euro)

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 17:38

@forza: Waarom 1600cc?

In de Trofeo zijn er bijna geen 1600 meer? En bij ZAC of Squadra Italia gaat het om rondetijden.

Was meer cc niet wenselijk? Hutzezon heeft 1830cc naar wat ik begreep.

Zonder met dit alles iets te willen zeggen, want ik vind het gaaf wat je aan het doen bent.

Rees Cees

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 19:08

@forza: Waarom 1600cc?

In de Trofeo zijn er bijna geen 1600 meer? En bij ZAC of Squadra Italia gaat het om rondetijden.

Was meer cc niet wenselijk? Hutzezon heeft 1830cc naar wat ik begreep.

Zonder met dit alles iets te willen zeggen, want ik vind het gaaf wat je aan het doen bent.
Daarom:
42. Modified – 2000cc
In the Modified Up to 2000cc class the minimum weight of a vehicle is determined as stated below;

From 1000cc up to 1300cc; 750kg
From 1300cc up to 1600cc; 875kg
From 1600cc up to 2000cc; 1010kg
Adjustments to this rule;
FWD-boxer engine models; -25kg


Dat wil dus zeggen dat mijn auto 850 kg moet wegen ipv 985kg met 100cc meer

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

wo jul 27, 2005 19:13

:-k ,daar is over nagedacht.. :thumbs:

Mooi stukje motortuning... =P~
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Terug naar “Projecten”