Weer een hoop kleine dingen gedaan, waaronder een tweetal ongeplande reparaties :S
De wijzer van de toerenteller bleek na het monteren van het dashbord behoorlijk in paniek te zijn en sloeg soms helemaal rond! Dus de hele boel gedemonteerd (na vaststellen van de oorzaak uiteraard, maar die kan ik beter uitleggen bij de volgende foto):
Ik kwam er al snel achter dat de messing ring (1) te ver naar rechts op de as zat, waardoor de hele as te ver naar links bewoog als de kabel aangesloten werd (Eigenlijk was het zo dat links van de ring te weinig shims zaten, maar dat klinkt lastiger). Wat was dan het probleem: Dan nu even een uitleg over de werking. Aan de aangedreven as zit een ronde magnetische schijf. Op een korte afstand hiervan zit een metalen schijf die verbonden is met de wijzer. Dus als de ingaande as draait wordt de wijzer-as meegetrokken. Doordat de as tever naar links kon, raakte beide schijven elkaar en werd de wijzer-as maximaal meegetrokken. Na een hoop gepiel is het gelukt om de ring verder op de as te krijgen. Nu moest de teller opnieuw afgesteld worden. Dit kun je doen door schroef 2 te verdraaien. Door 2 andere toerentellers d.m.v. een accuboormachine aan te drijven kreeg ik 2 nagenoeg gelijke toerentallen. Hierna kon ik de gemaakte toerenteller dus hierop afstellen. Weer een (ongepland) klusje geklaard.
Bij de montage van de stoelen werd duidelijk dat er enorm veel kracht/geweld nodig was voor het verschuiven. Dus ook dit systeem maar uit elkaar gehaald. Er zat veel gruis en troep in. Om de boel open te maken moest eerst een mechanische stop (klein metalen hoek) uitgeboord worden. Deze is na montage vervangen door een boutje met 2 moeren. Alles werkt weer lekker soepel.
De stoelen zijn inmiddels weer gemonteerd en binnenkort kan de toerenteller er dus ook weer in. Ook de olie en het filter zijn vervangen en na het ronddraaien (zonder ontsteking) bleek dat de oliedruk zich mooi opbouwde.
Ook eindelijk de bobine teruggevonden die ik zocht (tja, zo'n verhuizing van werkruimte is niet fijn).
Komend weekend zal de motor dus als het goed is weer lopen!