gt1600Junior
Advanced Member
Advanced Member

RE: Bertone voor mijn zus

di okt 05, 2010 19:40

Ziet er erg goed uit, leuk om te volgen.
Groet, Robert-Jan

roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do okt 14, 2010 21:24

Weer een hoop kleine dingen gedaan, waaronder een tweetal ongeplande reparaties :S

De wijzer van de toerenteller bleek na het monteren van het dashbord behoorlijk in paniek te zijn en sloeg soms helemaal rond! Dus de hele boel gedemonteerd (na vaststellen van de oorzaak uiteraard, maar die kan ik beter uitleggen bij de volgende foto):
Afbeelding

Afbeelding
Ik kwam er al snel achter dat de messing ring (1) te ver naar rechts op de as zat, waardoor de hele as te ver naar links bewoog als de kabel aangesloten werd (Eigenlijk was het zo dat links van de ring te weinig shims zaten, maar dat klinkt lastiger). Wat was dan het probleem: Dan nu even een uitleg over de werking. Aan de aangedreven as zit een ronde magnetische schijf. Op een korte afstand hiervan zit een metalen schijf die verbonden is met de wijzer. Dus als de ingaande as draait wordt de wijzer-as meegetrokken. Doordat de as tever naar links kon, raakte beide schijven elkaar en werd de wijzer-as maximaal meegetrokken. Na een hoop gepiel is het gelukt om de ring verder op de as te krijgen. Nu moest de teller opnieuw afgesteld worden. Dit kun je doen door schroef 2 te verdraaien. Door 2 andere toerentellers d.m.v. een accuboormachine aan te drijven kreeg ik 2 nagenoeg gelijke toerentallen. Hierna kon ik de gemaakte toerenteller dus hierop afstellen. Weer een (ongepland) klusje geklaard.

Afbeelding
Bij de montage van de stoelen werd duidelijk dat er enorm veel kracht/geweld nodig was voor het verschuiven. Dus ook dit systeem maar uit elkaar gehaald. Er zat veel gruis en troep in. Om de boel open te maken moest eerst een mechanische stop (klein metalen hoek) uitgeboord worden. Deze is na montage vervangen door een boutje met 2 moeren. Alles werkt weer lekker soepel.

De stoelen zijn inmiddels weer gemonteerd en binnenkort kan de toerenteller er dus ook weer in. Ook de olie en het filter zijn vervangen en na het ronddraaien (zonder ontsteking) bleek dat de oliedruk zich mooi opbouwde.
Ook eindelijk de bobine teruggevonden die ik zocht (tja, zo'n verhuizing van werkruimte is niet fijn).
Komend weekend zal de motor dus als het goed is weer lopen!
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

roel
Advanced Member
Advanced Member

di okt 19, 2010 13:55

Gisteren weer lekker bezig geweest en het blok is weer tot leven gewekt ;))

Helaas had de benzinepomp de langere stilstand niet overleefd en spuigde er aan alle kanten benzine uit. Gelukkig had ik nog een bijna nieuwe liggen en deze erop gezet.
Verder toch de bovenste draagarmen maar weer gedemonteerd om ze ook te voorzien van dezelfde bussen uit de onderste draagarmen i.p.v. de originele rubber uitvoering. Deze had ik lang geleden ook al voor dit doel gekocht, maar had besloten om het originele rubber te laten zitten, omdat dat vroeger er ook gewoon in zat. Later las ik echter op dit of het andere forum een verhaal van iemand waarbij de nieuwe rubbers er al naar een paar kilometer uit lagen. Vandaar dat ik ze toch maar vervangen heb. Wel jammer van het dubbele werk natuurlijk, maar ja beter nu dan later als alles helemaal vastgerot is ;) .
De gerepareerde toerenteller was na de reparatie een beetje te lui geworden en kwam niet altijd terug in de nulstand, maar binnen een dag ook hiervoor alweer een vervanger gescoord (mijn eigen die ik ooit verkocht had :D )!
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 01, 2010 18:01

Uiteraard is er weer wat voortgang te melden:

Het interieur is bijna compleet. De stoelen zitten erin en de deurpanelen zijn gemonteerd. De bekleding op de A-stijl moet nog en uiteraard de asbak, want dat is haar belangrijkste accessoire.
Afbeelding

Jaja, de motorkap zit er eindelijk op en de grille is gemonteerd. Het is best een raar kaal gezicht als je al die tijd een volle motorruimte gezien hebt.
Afbeelding

Oh ja, en een nieuwe TS-startmotor brengt het blok weer lekker makkelijk op gang en een andere toerenteller deed ook wonderen ;)
Verder nog de buitenspiegel gemonteerd en de zijknipperlichten en een hoop andere kleine zaken.

Roel
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

di jan 18, 2011 09:31

Er zijn niet heel veel schokkende zaken gebeurd, hoewel ik wel een heleboel kleine klusjes gedaan heb. De auto is nu echt bijna klaar, maar elke keer als ik weer iets van het lijstje af kan vinken, komen er meestal ook weer 2 hele kleine dingetjes bij die toch ook nog moeten gebeuren. Heel raar dus: hij is steeds verder klaar, maar de lijst wordt langer :lol:

Wat wel even leuk is om te melden: Ik wil dus zoveel mogelijk zelf kunnen en daarom had ik een half jaar geleden een oud uitlijnsetje gekocht. Gelukkig was de set helemaal compleet met reservelampen en -niet onbelangrijk- een hele duidelijke handleiding! Gisteren was het dus eindelijk zover dat ik hem kon proberen! Is echt een heel leuk werkje om te doen vind ik :D

Afbeelding

Roel
SCARB nr. 03894

hagen111
Advanced Member
Advanced Member

di jan 18, 2011 10:04

Mooie tapijtset zit erin...lijkt dik velours materiaal? Waar vandaan gehaald?

Verder...wat een prachtige auto en wat een traject zeg...weet nog goed hoe hij hier stond als toekomstig GTAM project...knap hoe je het zo ver hebt weten te brengen, mijn complimenten!

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 19, 2011 16:33

Roel het einde is nu in zicht het is werkelijk een prachtige auto geworden.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

La macchina
Full Member
Full Member

Re: RE: Bertone voor mijn zus

do jan 20, 2011 15:43

Mooie tapijtset zit erin...lijkt dik velours materiaal? Waar vandaan gehaald?
Ook benieuwd!
GT 1300 Junior ('74)
scarb n°: 5812

roel
Advanced Member
Advanced Member

do jan 20, 2011 16:42

Sorry, geen idee wat voor mattenset dit is. Het zat al in haar auto en is verder in hele goede staat op een paar gaatjes t.p.v. de hakken na (tja, die vrouwen ook).
Misschien een keertje een rubberdeel op vastmaken..
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

di mar 08, 2011 19:30

Vandaag weer een mijlpaal bereikt: De Bertone heeft z'n eerste meters op eigen kracht afgelegd!
Ik schrok nog even toen ik hem van de brug wilde rijden en hem niet in de versnelling kreeg. Hij ontkoppelde maar heel erg weinig. Even hard nadenken en toen viel het kwartje: er zit ook een afstelmogelijkheid op de hoofdcilinder. Deze even afgesteld en daarna ging hij moeiteloos in de versnelling. Daarna een tijdje rondjes gereden op het plein. Ik weet dus nu dat hij mooie cirkels linksom en rechtsom kan maken :mrgreen:

Het blijft toch jammer van de nieuwe rubbers van de deuren en de kofferbak, zodat alles niet meer zo mooi sluit als toen hij van de spuiter kwam. Dit is dus echt iets wat ik bij mijn eigen Bertje anders aan ga pakken: voor het spuiten alles een keer monteren met de nieuwe rubbers en kijken hoe het er bijhangt.

Wat wel opviel was dat de rechter achterkant zo'n 5 cm hoger stond dan de linker en dat terwijl de tank zo goed als leeg was. Ik moet dus nog even met de achterveren aan de slag.

Morgen krijgt hij zijn welverdiende eerste wasbeurt (en dat is tevens de laatste die hij van mij krijgt).

Afbeelding
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

di mar 08, 2011 19:45

Oh ja, van één ding schrok ik wel heeeel erg: wat is hij klein!!!!
Als je zolang met je neus dicht erop aan gewerkt hebt en dan ook nog eens op ooghoogte op de brug en je ziet hem na al die jaren weer eens buiten staan op een groot plein, (die Volkswagen T2 van mijn zwager ernaast hielp ook niet echt natuurlijk :mrgreen: ) dan is het echt 10x niks :shock:
SCARB nr. 03894

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 08, 2011 21:51

Gefeliciteerd met deze mijlpaal Roel 8)

Echt 100x respect voor je aanpak en eindresultaat..

Je zus zal wel in de 7e hemel zijn :D
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

alfetta1800
Member
Member

di mar 08, 2011 23:15

Gefeliciteerd :!:

En als 't past: graag wat meer foto's van het eindresultaat 8) .

Groeten,
Peter.
Alfaloos

Gehad:
- Alfetta 1.8 ('84)
- Alfa 33 1.5 (tipo 3, '90; doppo carbu)
- Alfa 33 1.3 (tipo 2, '90)
- Giulia Super 1300 ('73)
- Giulia Nuova Super 1600 ('78er)

Melvivio
Full Member
Full Member

di mar 08, 2011 23:31

Word een hele fijne auto! En mooi ook!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 09, 2011 10:01

Wat wel opviel was dat de rechter achterkant zo'n 5 cm hoger stond dan de linker
probleem kan ook aan de voorzijde zitten.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Projecten”