Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za okt 30, 2010 21:51

Misschien kunnen mensen hier iets aan hebben, een vergelijking tussen Sud demperpatronen en die van een 33 3gats. Volgens mijn zijn 90-94 33 patronen voor 4 en 3 gats gelijk maar dat weet ik niet zeker. De Sud demper is 40 mm en de stang bovenaan is 16 mm dik. De 33 demper is 39 mm en de stang bovenaan 16 mm. Ik heb in mijn Sud nu 33 poten met een Sud koni geel erin, daartoe moest ik de 33 poot ruimen naar 40 mm met een ruimer, zwaar werk. Maar het omgekeerde is dus ook mogelijk, de 33 demper past zo in een Sud poot, is iets korter wat een voordeel is bij verlaging komt de veer niet los te liggen bij opkrikken en je moet een busje over het uiteinde zetten van 12 inwendig 16 uitwendig.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo okt 31, 2010 00:43

betekent dat dat je koni's voor een 33 hebt liggen??? (heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeel interesse!!!!!)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo okt 31, 2010 13:45

Hmmm...
vrij unieke kans voor de 33 rijder! ik zoek al eeuwen 2e hands koni's maar ze komen zel-den voorbij.
grijp die kans!
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?p=662431
Je had ze gewoon kunnen kopen, ik had de verkoper een pb gestuurd een paar dagen later en ze waren er nog :)
Ik doe ze niet weg, blijven als reserve!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo okt 31, 2010 16:58

#-o dom van me...

roen
Junior Member
Junior Member
Berichten: 76
Lid geworden op: ma sep 14, 2009 16:59

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo okt 31, 2010 18:51

Ha Bert,

Veeeeel beter zo, met die originele bumper en enkele pijp, idd jammer dat je eerst schade moet rijden voor je het "ziet" had veel werk gescheeld.
Hoe remt je 166 remmerij?

robert

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo okt 31, 2010 19:15

Veeeeel beter zo, met die originele bumper en enkele pijp, idd jammer dat je eerst schade moet rijden voor je het "ziet" had veel werk gescheeld.
Hoe remt je 166 remmerij?
Ja is ook beter zo. Het ging fout toen de CSC demper kwam met het te grote eindstuk dat bovendien te ver naar rechts zit voor een Sud, toen dacht ik daar moet ik iets op maken. Als de CSC af fabriek zo was geweest als nu had ik nooit gaan experimenteren met iets anders. Overigens is de bumper die er nu opzit nog afkomstig van jouw blauwe Sud met de lichtblauwe neus geloof ik.
Remmen is prima, nu alles op elkaar ingelopen is is de pedaalslag ook prima. Na 300 km wel al de hele velgen vol met remstof maar effe het gepolijste randje afvegen en ze lijken weer schoon.Verder geen nadelige effecten te merken van al het gewicht in het wiel nu en bij het tot stilstand komen als je de rem ingedrukt blijft houden is het typische Sud naschudden weg omdat je de speling in de aandrijfas niet meer hebt. Ook de voor/achter verdeling lijkt me in orde maar dat moet ik nog eens testen en dan eventueel de begrenzer boven de achteras afstellen maar het lijkt me redelijk in orde nu.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 08, 2010 20:30

Afgelopen week nog een laatste plek in de vloer gerepareerd, en daarna de 33 vloerbedekking erin gelegd, past prima alleen zitten de gaten voor de gordels op andere plaatsen. Ook de 33 deurrubbers erin, en het blijkt dat een Sud voor grotere deuropeningen heeft, 10 cm namelijk, dit voorlopig opgevuld met een stukje Sud rubber. Moest in het begin flink met de deuren smijten om ze goed dicht te krijgen maar dat wordt al beter.
Een benzinegeur opgemerkt en het bleek dat de vaste leiding onder de vloer lekte, moeilijk te zien door het rubber dat er omheen zit. Her en der gezocht naar iets goedkoop en geschikt maar niets gevonden en bij de automaterialenzaak zeiden ze dat daar koper voor gebruikt word. Een stuk van 2.5 meter gekocht á 12,50 per meter :shock: en die vandaag na het werk eronder gezet, dat ging dan wel weer voorspoedig, het koper laat zich natuurlijk prima buigen. Morgen maar bellen voor een APK afspraak want die loopt volgende week alweer af. Op de een of andere manier komt een APK nooit uit, net als je net lekker bezig bent. Maar het is wel goed dat een ander eens mijn geknutsel bekijkt, ik verwacht eigenlijk geen problemen. De remmen zijn echt goed nu, af en toe test ik ze uit op de afrit van de A73 naar mijn werk en dan moet ik weer een paar versnellingen terugschakelen om weer snelheid te maken omdat de T splitsing nog veel te ver weg is. Natuurlijk moet je een lager pedaaldruk niet verwarren met beter remmen maar op de een of andere manier voel je dat de remmen nu in de wielen zitten en niet op de bak, en met een soepele goed doseerbare druk op het pedaal rem je sterk af en dan maakt ie op alle vier de hoeken een leuk zoevend geluidje, zal door de geperforeerde schijven komen en er zit geen rubber onder de veren zodat geluid overgedragen wordt op de carrosserie.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 08, 2010 20:37

Intussen heb ik mijn verlanglijstje voor Sinterklaas al ingediend... her en der is men hopelijk al bezig met het inpakken van de cadeau´s...als eerste, zal na aankomst gelijk ontmanteld worden en gelijk meegespoten worden in Saffierblauw tezamen met de voorspoiler, achterbumper en achterschade. Ik heb al de 4 deursversie maar om nu de TI, de 4 deurs en wat plamuur samen te voegen tot een exacte replica van mijn 1 op 1, die tijd steek ik liever in de 1 op 1...
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 08, 2010 20:52

En dan komen er nog de onderstaande Volkswagen :shock: delen...
Voor een zeer schappelijke prijs verworven, Golf 2 Jamex Fahrwerk voor die satte Strassenlage jawohl, niet nieuw maar ongebruikt in doos en verzending naar NL zou de prijs de helft hoger maken maar ik laat ze aankomen bij mijn duitse collega. Er zitten geen voordempers bij maar die hoef ik ook niet maar wel dus extra veren en hulpveren, altijd handig.
Afbeelding
En...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn Golf GTI achteras fusees, schijven en lagers, alles belachelijk goedkoop minder dan 100 euro incl verzending voor alles. Want de aangepaste Sud as functioneerd goed maar het ziet eigenlijk niet uit. De bedoeling is een as te maken uit een balk in dezelfde sterkte als de Sud balk maar breder, met op de uiteinden de Golf delen geschroefd, dat gaat een heel stuk cleaner uitzien in plaats van de plaatstalen Sud fusees met opgelegde adapter voor de remklauw, de Golf fusee kun je gewoon tegen de as schroeven en de bevestiging voor de remklauw zit er al aan. Alhoewel ik toch de grotere 166 schijf wil blijven gebruiken, daardoor zal er toch een adapter nodig zijn maar dat zit allemaal in hetzelfde vlak waardoor er geen ellenlange bouten nodig zijn.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 08, 2010 20:59

De Jamex coilovers passen misschien in de Sud schokdemper koker, maar misschien ook niet... maar ik wil eigenlijk de veren en dempers zo dicht mogelijk bij het wiel hebben, een verbrede as met de demper/veer op dezelfde plaats is niet optimaal profiteren van de grotere breedte, hier wat schetsen van wat ik wil. Heb nu genoeg getypt voor vandaag dus wacht maar af of het wat wordt :D
Afbeelding
Originele as (ongeveer dan)
Afbeelding
Verbreed
Afbeelding
Wat ik overweeg
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 08, 2010 21:08

Als je toch de achteras gaat veranderen zou je ook meteen een Watts parrallelogram kunnen maken... Dus eigenlijk een setje wattsstangen en het wybertje van een transaxle op de as monteren zodat je van die schuine stang af bent :wink: . Hiermee voorkom je dat de as opzij gedrukt wordt met inveren. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 08, 2010 21:29

Hiermee voorkom je dat de as opzij gedrukt wordt met inveren. :)
Dat is hier niet aan de orde, de panhardstang ligt zowat horizontaal en is vrij lang terwijl de veerwegen erg kort zijn. Met de veren en dempers die ik nu heb kun je in de kofferbak op en neer springen maar er beweegt -letterlijk- niets. De Jamex is een raceline en zal hopelijk goed stug zijn want ze hadden ook nog een wat softere versie maar waarschijnlijk niet zo hard als wat ik nu heb, ik ben benieuwd. Je kan de Opel Manta en Golf uitlachen maar ik heb in een volledig uitgebouwde knal metallic blauwe Manta B gereden met zijn simpele ophanging maar met echt goede Bilstein dempers en dat reed gewoon erg goed, hetzelfde voor de Golf van mijn neef, B merk schroefsetje maar gewoon goed contact met de weg, Satte Strassenlage
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 08, 2010 21:34

Idd bert, onder mijn bmw zit een heeeeeeel goedkoop schroefsetje, maar het voldoet echt meer dan voldoende op straat. Zelfs op een natte nurburgring kan je er goed mee overweg. Als het droog word is het uiteraard een ander verhaal maar toch, leuk spul voor leuk geld, helemaal goed!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 11, 2010 00:16

hey bert, ik heb eens lopen prakkeseren over je scheef geplaatste achterdempers.
dit gaat toch helemaal niet werken? om in te veren moet de as per kant naar binnen komen, en met een starre as gaat dit niet lukken!

misschien moet je hier even spieken bij de racer van serge van alfa centro.

onafhankelijk zou ik niet gaan doen, dat scheelt niets kwa bochtensnelheid.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 11, 2010 15:20

De as kan gewoon inveren hoor, de demper/veer heeft boven en onder een rubber bevestiging die flexibel genoeg is, bij inveren komt de demper/veer een beetje schuiner te liggen en de veerweg blijft toch beperkt tot een cm of 5 tot 8.
De schokdemper ophangpunten worden dus alleen belast in de richting van de demper (nagenoeg vertikaal) daarom is het ook onzin om achterin een veerpootbrug te maken, het ophangpunt kan 5 cm op en neer flexen zonder dat dit invloed heeft op de wielstand, starre as. Als ie achter veerpoten had, was het een ander verhaal. Haha, je zou de onafhankelijke achterophanging van een Arna in kunnen bouwen, NEE!
Mooie foto´s op die link, mooi hoe ie de voorste ophangpunten versterkt heeft. Hij heeft de achteras aangepast voor kleinere veren met een schroefbus en ook een camber opvulstukje tussen fusee en as zie ik.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”