Zo, Sudje heeft voorlopig effe rust, heb de winterbanden op mijn fietsje gelegd (ATB, noppenbanden ipv gladde). De afgelopen weken wat gesukkeld met de Sud, slecht starten, accu helemaal opladen en na een paar dagen weer hetzelfde. Dynamo deed wel laden want het lampje ging uit en ik meette een spanning van 12.8 volt, wel wat weinig. Dynamo gewisseld, geen verbetering. Startmotor gewisseld, geen verbetering. Nieuwe koolborstels besteld voor beide dynamo´s maar intussen nog meer testen. Het bleek als ik de startmotor met startkabels rechtstreeks op de accu aansloot ie het wel prima deed. Uiteindelijk bleek de massakabel van blok naar carrosserie rot, had een weerstand van 5 ohm, die met wat frunniken opliep naar oneindig...weer les geleerd. Want accu mee naar binnen nemen om ´s nachts op te laden, of de auto in de parking naar een lager niveau duwen en er dan snel inspringen om te starten of om collega´s te moeten vragen om te duwen is niet leuk, ach die ouwe auto heeft moeite met de winter. Maar nu zit er een kabel van ik schat 150 mm2 en de Falken banden die nog relatief nieuw zijn doen het ook nog redelijk in de sneeuw dus alles was weer goed. Echter nu heb ik vrij en ga ik aan de achteras beginnen.
Sfeerplaatjes.
De Lancia mag in het vergeten liefde topic, wel het is haat/liefde had ie maar niet kapot moeten gaan voor straf buiten blijven. Er staat op het moment geen water op de vloer want...vul zelf maar in. Hij is niet helemaal vergeten want kreeg nog 20 liter verse benzine in zijn tank, namelijk had ik de tank van de sud leeggepompt (handig die elektrische benzinepompen) en ik wist geen andere plaats om er mee heen te gaan.
Ik las hier van iemand van wie de vulpijp voor de benzinetank van zijn boxer doorgerot was, weet nu effe niet zo snel wie het was in welk topic, maar bij mijn 82 Sud QO is deze gewoon van plastic en in goede staat, ook bij deze temperatuur nog soepel en niet breekbaar, het is denk ik nog de originele want door mij nooit vervangen in 15 jaar tijd. De slangbocht is ook nog perfect maar die heb ik jaren geleden vervangen door een gebruikte van een 33.
De oude as was er zo onderuit en de onderdelen voor de nieuwe liggen op de voorgrond klaar.
Dit moet mooier kunnen:
Je zou niet zeggen dat dit eronder pastte:
Intussen door ervaring wijs geworden bezig eerst de as van hout te maken, bespaard een kapitaal aan slijpschijven en boortjes en ik hoef geen reeds afgeslepen stukken weer aan te lassen. Maar goed ook want ik had het gat voor de panhardstang nauwkeurig gemeten en geboord, zit de (houten) as een cm uit het midden, ongelooflijk.
Ook nog bezig geweest met de Golf Jamex coilovers, die hebben onderaan een bus van plastic die slechts kan draaien in 1 richting. Omdat de as bij de Sud kanteld bij in/uit veren in de ene richting en kanteld in de andere richting bij in/uit veren van 1 wiel t.o.v. het andere, is dat niet genoeg. Dus vandaag geprobeert allerlei rubbers en bussen die ik had erin te proppen, bijvoorbeeld van Sud stuurstangen en van een F308 stuurhuis maar dat heeft tot nog toe alleen maar geleid tot veel gevloek in deze heilige week en verknoeide uren. Ik zoek een rubber(bus) dat stijf genoeg is in vertikale richting want het gewicht van de achterkant leunt erop maar moet toch nog flexibel zijn zodat de veer/demper pakweg 20-30 graden links/rechts voor/achter kan bewegen, maar daar kom ik wel uit.