Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 19, 2010 19:53

Bedankt allen, mooi inderdaad dat ik me voorlopig weer niet druk hoef te maken over de APK, iedereen met oudere auto´s rijd wel eens terwijl ie weet dat er iets niet in orde is maar nu kan ik weer verder werken, het blijft toch altijd eigen verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld misschien heeft iemand achter een fraai wielnaafdeksel slechts 1 wielbout zitten, extreem maar zoiets vindt men bij de APK niet. En goed dat ik nu op het formuliertje heb staan dat ie in de steeksproef ook goedgekeurd is, sta ik flink wat sterker als ik eens aangehouden word. Agenten zullen wel een notie hebben van het verschil tussen permanente eisen en typegoedkeuring maar als zelfs de RDW het goed vond...
Nog maar een portretje van de meane doch aaibare Sud, wordt tijd dat ik het resterende spuitwerk doe voor het te koud wordt.
Afbeelding
Afbeelding
Staat op ongelijke ondergrond want de speling tot het spatbord is normaal voor en achter hetzelfde. En de oplettende kijker ziet dat het achterwiel niet midden onder het spatbord staat, dat komt omdat ik die rand had ingezet terwijl de as ongemerkt uitspoor had. Wordt gecorrigeerd als ik de nieuwe as maak (long wheel base Sud, 1 cm meer ofzo).
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 19, 2010 20:11

Mooi man, weer gekeurd! denk dat de steekproefman van de rdw niet zijn leukste morgen had!
Voor die maakt dat niet uit, die werkt toch in loondienst. Maar hij had Roel van zijn werk afgehouden inderdaad. Hij vond ook nog oude steunen op het achterbinnenscherm die ik eens gemaakt had, had ie gezegd, `die heeft geen schokdempers!`, maar die zitten gewoon in de veer, ik had vroeger een extra paar dempers omdat ik geen voldoende stugge kon vinden.
moet binnenkort weer eens komen kijken, ben erg nieuwsgierig naar de voorwielophanging. Moet voor mijn 33 ook nog wat hebben, koni geel is lastig te vinden..
Mijn fabriek sluit vanaf 22 december tot halverwege januari ofzo, moet ik verplicht verlof opnemen (80-20 regeling, per 5 dagen 1 dag cadeau) hopelijk vriest het niet te erg ga ik dan de nieuwe achteras maken. Ik ga altijd naar diezelfde garage nog, zal de naam niet noemen want hij had werk genoeg.
Wat voorvering betreft, de conversie naar kleine diameter veer met schroefbus gaat eigenlijk alleen als je de 3 gats poten hebt, die hebben namelijk een vaste onderste veerschotel en het lager bovenin. De onderste veerschotel haal je er makkelijk vanaf door de lasnaad met een afbraamschjif weg te halen, de schotel schuift eraf en je hebt de buis over, de schroefbus schuift daar zo overheen, met speling dat wel, eventueel een binnen bus gebruiken dan hoeft vastlassen nog niet eens.
Wat schokdempers betreft, de gele koni´s staan te koop op de site van arparts, zijn wel duur nieuw natuurlijk en ik weet niet of ze daadwekelijk leverbaar zijn. Maar anders moet je een of andere (online) catalogus met maten zien te vinden, elke patroon tot 40 mm dikte en ongeveer de goede lengte is wel geschikt, mits die bedoeld is voor een mcPherson poot ivm de zijdelingse belasting zal een demper die bedoeld is voor multilink of een starre as snel gaan lekken.

Ik had voor de keuring dus mijn reserve poten eronder gezet maar het rechter wiel stond nergens naar, negatief camber veel te groot en goed zichtbaar enorm uitspoor, daar klopte iets niet dus gistermiddag weer omgeruild, ik kon zo snel niet zien wat er mis was en had geen tijd want wou toch echt vanmorgen met de auto naar het werk. Maar ik bewaar allebei de sets poten, de vaste met Sud dempers en de verstelbare met 33 dempers, allebei 3 gats poten.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 19, 2010 20:33

En dan kwam er gisteren nog meer moois binnen...
Wilwood aftermarket 4 zuiger remklauwen met handremfunctie. Die had ik al langer op het oog en vorige week in mijn virtuele winkelmandje geplaatst maar ik vond ze eigenlijk te duur omdat technisch gezien de schuifklauwen van de 166 prima voldoen. Echter na een paar Brand Dubbelbockjes had ik mij van de voordelen overtuigd en op `check out` geklikt...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zeker geen spijt van de aankoop, geweldig mooi gemaakte dingen, ik heb er eentje hier voor me op het bureau liggen en kan het niet laten om die af en toe eens op te pakken. Ik denk ook dat ik ze aan de buitenkant van de velgen monteer om ermee te pronken net als lui die een dik horloge over hun mouw dragen 8) . Zijn zeer fraai afgewerkt ook in de details (op de foto´s zijn ze al stoffig) en hebben 4 zuigers van 25 mm, dat komt overeen met 2 zuigers van 35 mm, hoe dat vergelijkt met de 1 zuiger nu van 38 mm die echter allebei de blokken bediend weet ik eigenlijk niet maar het zal wel goed komen, de remdruk regelaar op de achteras zit midden in het regelbereik nu en indien nodig kan ik nog meer of minder druk geven of (liever nog) ´m helemaal weglaten. Deze klauwen worden ook geleverd met grotere zuigers maar met deze kleine zuigers is er plaats in het midden voor heveltjes en een handremkabel waarmee je handmatig de blokken naar elkaar toe trekt. Klinkt als lapwerk maar het zijn gesmede heveltjes en ik had van te voren gezocht op internet en geen negatieve reacties gevonden, alleen tevreden mensen (meest kitcar bouwers).
De klauwen zijn te mooi in het zwart om er rode verf op te kliederen, dus de voorste klauwen worden ook weer zwart, wel met zilverkleurige Alfasud logo´s. Maar de klauwen moeten natuurlijk wel gezien worden, dus de velgen moeten dan weer niet zwart zijn, donker grijs ofzo, het houd me wel bezig en van de straat, letterlijk. Eventueel verpats ik de Azevs weer voor hetzelfde (weinige) geld en kijk voor wat anders, later.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 19, 2010 20:40

Eerst moet de voorspoiler en achterbumper van de Sud nog gespoten, maar ik ben al aan het brainstormen over de achteras.
Van de Golf schijfjes de buitenste rand afgeslepen...en de 166 schijven die ik nu heb, hebben precies een verzonken rand die daar overheen past. Ik denk erover om van de 166 schijven alleen de buitenrand te gebruiken, en die vast te schroeven op de golf naaf. Met de Wilwood klauwen gaat dat passen, de 166 schijf heeft genoeg `vlees` aan de binnenkant, het zijn 2 gewerkte vlakken van Golf en 166 die precies op elkaar passen, ik zie geen probleem voorlopig, samengestelde schijven zie je wel vaker en ik bestel er dan de speciale boutjes voor met zelfborgende klem-moeren, niet die met plastic erin natuurlijk vanwege de temperatuur. Wordt vervolgd.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 19, 2010 20:44

De Jamex coilovers liggen ook al klaar. Het ziet er zo uit alsof die achterdempers rechtstreeks op een Sud/33 gemonteerd kunnen worden, zonder de veren natuurlijk, de bevestigingen zijn hetzelfde. En ze zijjn goed stug, dus wellicht een idee voor anderen om Marktplaats en ebay.de af te speuren. Gewone Golf II en III achterdempers zijn veerpoten met een veerschotel eraan dat is dan al minder geschikt.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 19, 2010 20:51

Concept voor de achteras, de linker gele rechthoek is de as zelf van 40x60 mm, de rechter rechthoek een stuk as dat alleen op de uiteinden komt, het rood is dan de eindplaat die op de as gelast word, en daar wordt dan de golf fusee en remklauw opgeschroefd. De Wilwood klauwen hebben een radiale bevestiging, dus haaks op de grondplaat. Lijkt minder handig want nu moet ik steunen maken haaks op de grondplaat maar dat maakt het dan wel weer mogelijk om de hybride Golf/166 schijf toe te passen. Waarom zo moeilijk met die samengestelde schijf, omdat dan de Golf naaf met centrering vrij blijft en omdat de schijf dan 1 cm dichter bij het wiel komt, en dus ook de klauw, show off :lol:
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 22, 2010 12:42

Eerst moet de voorspoiler en achterbumper van de Sud nog gespoten, maar ik ben al aan het brainstormen over de achteras.
Van de Golf schijfjes de buitenste rand afgeslepen...en de 166 schijven die ik nu heb, hebben precies een verzonken rand die daar overheen past. Ik denk erover om van de 166 schijven alleen de buitenrand te gebruiken, en die vast te schroeven op de golf naaf. Met de Wilwood klauwen gaat dat passen, de 166 schijf heeft genoeg `vlees` aan de binnenkant, het zijn 2 gewerkte vlakken van Golf en 166 die precies op elkaar passen, ik zie geen probleem voorlopig, samengestelde schijven zie je wel vaker en ik bestel er dan de speciale boutjes voor met zelfborgende klem-moeren, niet die met plastic erin natuurlijk vanwege de temperatuur. Wordt vervolgd.
Afbeelding
ziet er allemaal heftig uit.
maar begrijp ik nu goed dat je van een massieve schijf een zwevende schijf wil gaan maken?

lijkt me toch niet een heel geruststellend idee als je bij elke remactie twijfelt of het zelfgebakken concept het houdt?

uiteraard wel respect voor het lef en de creativiteit

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 22, 2010 21:13

maar begrijp ik nu goed dat je van een massieve schijf een zwevende schijf wil gaan maken?
:!: Een schijfring ga ik schroeven op een wielnaaf, niet ongelijk aan een originele Sud voorschijf die met 4 boutjes op de versnellingsbaknaaf geschroefd zit, ik ga 8 bouten gebruiken en de schijf zal niet 4 nokjes hebben maar dragen op de gehele omtrek, ik schreef ´gewerkte oppervlakken´ maar bedoelde bewerkte, de pasvlakken zijn geheel vlak en bijna 2 cm breed. De schijf wordt alleen belast in radiale richting en niet axiaal, dwz er komen geen zijdelingse krachten op zoals bij de voorste Sud schijf als je de remblokken niet goed heb afgesteld, dan kan de schijf losbreken en dan kan je remmen wat je wilt en de schijf staat stil maar de as draait door (vraag niet hoe ik dat weet :oops: en gelukkig had ik het stuur met 2 handjes vast toen)
Afbeelding
lijkt me toch niet een heel geruststellend idee als je bij elke remactie twijfelt of het zelfgebakken concept het houdt?
zelfgebakken =; nee geschroefd, ik ga niet lassen aan remschijven of elk ander gietijzer, er zijn grenzen. En het twijfelen bij elke remactie, ik begin nu meer vertrouwen te krijgen maar nog steeds als ik met hoge snelheid de afslag van de snelweg neem of op een rotonde afstorm doe ik effe proefremmen om te zien of er druk op het pedaal is, voor dat ik later echt rem. Een gewoonte die ik heb, in een meer onbezonnen verleden 3 total failures schadevrij overleefd, afgebroken remschijf, geen borgveer boven de blokjes bij de voorste Sud remmen waardoor het blokje zich eruit gewerkt had (dan moet je heel snel en heel vaak pompen tot de zuiger tegen de schijf komt) en te brede banden op de Lancia die de remslang hadden doorgestuurd, geen Darwin award voor mij en wil ik zo houden.
Maar zoals zo vaak als ik iets maak, als het klaar is kijk ik er naar en vraag mij af, is dat sterk en goed genoeg, dus we zullen zien of het doorgaat.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 22, 2010 21:16

En vanmiddag een nieuwe Sud achteras gekocht voor minder dan 10 euro...


ok, 2 meter ijzeren balk 40x60x2, een van de goedkopere onderdelen want uiteindelijk zal het een duur asje worden, maar zolang ik elke maand iets koop en het niet bijhoud en optel val het mee.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 22, 2010 21:42

haha, ben ik toch niet de enige die niet bij houdt wat het kost. Het moet wel leuk blijven he :)
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 24, 2010 20:56

Vandaag nog de deuk onder het linker achterlicht eruit gedrukt, en de wielranden afgewerkt die ingekort waren maar geen onderrand hadden. Het is al te koud om te spuiten dus volgende week maak ik het verder strak en dan maar even met de roller wat verf erop, ook de bumper en voorspoiler.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

vjete

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 26, 2010 18:56

Afbeelding
Achterkant gewoon zo laten, staat prachtig zo!

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 26, 2010 19:33

ja, nu je het zegt...

dit smoelt best aardig idd!! ff strak maken en zo laten 8)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do dec 23, 2010 00:22

Zo, Sudje heeft voorlopig effe rust, heb de winterbanden op mijn fietsje gelegd (ATB, noppenbanden ipv gladde). De afgelopen weken wat gesukkeld met de Sud, slecht starten, accu helemaal opladen en na een paar dagen weer hetzelfde. Dynamo deed wel laden want het lampje ging uit en ik meette een spanning van 12.8 volt, wel wat weinig. Dynamo gewisseld, geen verbetering. Startmotor gewisseld, geen verbetering. Nieuwe koolborstels besteld voor beide dynamo´s maar intussen nog meer testen. Het bleek als ik de startmotor met startkabels rechtstreeks op de accu aansloot ie het wel prima deed. Uiteindelijk bleek de massakabel van blok naar carrosserie rot, had een weerstand van 5 ohm, die met wat frunniken opliep naar oneindig...weer les geleerd. Want accu mee naar binnen nemen om ´s nachts op te laden, of de auto in de parking naar een lager niveau duwen en er dan snel inspringen om te starten of om collega´s te moeten vragen om te duwen is niet leuk, ach die ouwe auto heeft moeite met de winter. Maar nu zit er een kabel van ik schat 150 mm2 en de Falken banden die nog relatief nieuw zijn doen het ook nog redelijk in de sneeuw dus alles was weer goed. Echter nu heb ik vrij en ga ik aan de achteras beginnen.
Sfeerplaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
De Lancia mag in het vergeten liefde topic, wel het is haat/liefde had ie maar niet kapot moeten gaan voor straf buiten blijven. Er staat op het moment geen water op de vloer want...vul zelf maar in. Hij is niet helemaal vergeten want kreeg nog 20 liter verse benzine in zijn tank, namelijk had ik de tank van de sud leeggepompt (handig die elektrische benzinepompen) en ik wist geen andere plaats om er mee heen te gaan.
Ik las hier van iemand van wie de vulpijp voor de benzinetank van zijn boxer doorgerot was, weet nu effe niet zo snel wie het was in welk topic, maar bij mijn 82 Sud QO is deze gewoon van plastic en in goede staat, ook bij deze temperatuur nog soepel en niet breekbaar, het is denk ik nog de originele want door mij nooit vervangen in 15 jaar tijd. De slangbocht is ook nog perfect maar die heb ik jaren geleden vervangen door een gebruikte van een 33.
Afbeelding
De oude as was er zo onderuit en de onderdelen voor de nieuwe liggen op de voorgrond klaar.
Afbeelding
Dit moet mooier kunnen:
Afbeelding
Je zou niet zeggen dat dit eronder pastte:
Afbeelding
Intussen door ervaring wijs geworden bezig eerst de as van hout te maken, bespaard een kapitaal aan slijpschijven en boortjes en ik hoef geen reeds afgeslepen stukken weer aan te lassen. Maar goed ook want ik had het gat voor de panhardstang nauwkeurig gemeten en geboord, zit de (houten) as een cm uit het midden, ongelooflijk.
Ook nog bezig geweest met de Golf Jamex coilovers, die hebben onderaan een bus van plastic die slechts kan draaien in 1 richting. Omdat de as bij de Sud kanteld bij in/uit veren in de ene richting en kanteld in de andere richting bij in/uit veren van 1 wiel t.o.v. het andere, is dat niet genoeg. Dus vandaag geprobeert allerlei rubbers en bussen die ik had erin te proppen, bijvoorbeeld van Sud stuurstangen en van een F308 stuurhuis maar dat heeft tot nog toe alleen maar geleid tot veel gevloek in deze heilige week en verknoeide uren. Ik zoek een rubber(bus) dat stijf genoeg is in vertikale richting want het gewicht van de achterkant leunt erop maar moet toch nog flexibel zijn zodat de veer/demper pakweg 20-30 graden links/rechts voor/achter kan bewegen, maar daar kom ik wel uit.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do dec 23, 2010 00:30

maar begrijp ik nu goed dat je van een massieve schijf een zwevende schijf wil gaan maken?

lijkt me toch niet een heel geruststellend idee als je bij elke remactie twijfelt of het zelfgebakken concept het houdt?
Intussen is wat beters in bestelling :D De eindejaarsuitkering was net genoeg om te herstellen van de vorige aankopen maar nu heb ik alweer een aanslag gedaan op het salaris van januari, dat pas over 35 dagen komt. Man gönnt sich ja sonst nichts, alleen water en brood met kerst.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”