silvio dante
Newbie
Newbie

Re: RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn]

wo jan 05, 2011 09:52

Ja raar verhaal,... maar als je start met ingetrapte koppeling,.. hetzelfde,.? ik zou eens proberen,. na starten van de motor,.. motor afzetten met ingetrapte koppeling,.. en daarna weer proberen,.. met en of zonder koppeling,... kan ik niet opmaken uit je reactie ivm starten in neutraal,... anders zit toch echt het euvel in je "nieuwe koppeling",... aandrijfas lager,.. denk namelijk dat daar ergens het probleem zit,... 8)

En of anders probleem met je startmotor,./,. accu,.. massakabel,.?

Succes,.. :(

Ciao,..Han,.. 8)
Met ingetrapte koppeling zit hij ook vast. De bak is goed. Met losgekoppelde cardanas (van de achterste harde schijf) en in de vrij draait de bak echt soepel, en dat
is terwijl de plaat tegen de drukgroep zit. En met losgekoppelde cardanas zat het blok ook vast.

Als je het blok eenmaal met de hand en een meter verlengbuis draaiend aan de krukas weer gangbaar hebt gemaakt kun je hem daarna wel weer makkelijk draaien, ook met bougies nog in het blok.
Gisteren startte hij wel na 2 dagen niet gedraaid te hebben, moeizaam maar hij deed het.
Heb zelf het gevoel dat het aan plakkende lagerschalen oid ligt, net of alles vacuum gezogen is. Als het probleem aanhoudt zal ik de carterpan even lichten en de schalen demonteren.

Dank voor het meedenken :)

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn]

wo jan 05, 2011 09:53

Euh, nog even een simpel dingetje he: is het niet het standaard 75 startprobleem?
Ligt het niet gewoon aan het contactslot? Probeer eens direct + van de accu te geven op het relais op de startmotor? (met contact aan)
Als ie dan direct start, heb je het gevonden... (wel even de bak in vrij zetten)

silvio dante
Newbie
Newbie

wo jan 05, 2011 09:55

Zie niet in wat het startprobleem met de koppeling te maken heeft, staat de bak vast ofzo?
Normaal gesproken als je start met de auto in de versnelling schiet je flink naar voren.
Lijkt me ook met een vastzittende koppeling dan te gebeuren...

Is de auto makkelijk aan te duwen? Zo ja, zou ik eerst de startmotor eens wisselen, of accu en kabels check doen.
Zo nee, eens de carterpan lichten, de motor controleren op vervuiling en de lagers eens bekijken.
Bak is prima, startmotor zegt KLIK. Auto is makkelijk te duwen in de neutraal.
De startmotor laat de rook van de accu afkomen als hij vast slaat, dus die lijkt me nog wel genoeg kracht te hebben.
Ik ga voor je laatste optie, auto heeft 5 jaar stil gestaan dus de vervuiling kan een goede optie zijn.

silvio dante
Newbie
Newbie

wo jan 05, 2011 09:58

Euh, nog even een simpel dingetje he: is het niet het standaard 75 startprobleem?
Ligt het niet gewoon aan het contactslot? Probeer eens direct + van de accu te geven op het relais op de startmotor? (met contact aan)
Als ie dan direct start, heb je het gevonden... (wel even de bak in vrij zetten)
Startmotor doet z'n werk, duidelijk aan de vastslaande KLIK te horen dat hij goed uitschiet maar niet rond wil draaien.
Als het blok gestart is en eventjes gedraaid heeft dan start de motor daarna als een zonnetje, bij een tijdje stilstaan gaat ie telkens vast zitten

silvio dante
Newbie
Newbie

wo jan 05, 2011 09:59

Even iets van een andere orde.
Plaatwerk, dorpels en achterspatbordranden. Zijn die nog ergens te krijgen ?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 05, 2011 10:19

http://www.artaparts.nl. Moet ze zelf ook weer kopen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

silvio dante
Newbie
Newbie

wo jan 05, 2011 11:05

'Weer' kopen ? Hoop niet 2x voor dezelfde auto :)
Maar dank voor de link, prijs valt best mee.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo jan 05, 2011 11:20

Bak is prima, startmotor zegt KLIK. Auto is makkelijk te duwen in de neutraal.
De startmotor laat de rook van de accu afkomen als hij vast slaat, dus die lijkt me nog wel genoeg kracht te hebben.
Ik ga voor je laatste optie, auto heeft 5 jaar stil gestaan dus de vervuiling kan een goede optie zijn.
Met aanduwen bedoelde ik niet in zijn neutraal, maar zoals je weleens doet als de accu te leeg is om te starten.
Als de motor dan wel makkelijk rond gaat en aanslaat heeft de startmotor niet genoeg kracht om het zelf te doen.
Zakt het voltage van de accu overmatig in tijdens starten? Dat soort dingen zou ik wel controleren voor ik het blok open schroef.

In elk geval succes met dit probleem!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 05, 2011 12:01

'Weer' kopen ? Hoop niet 2x voor dezelfde auto :)
Maar dank voor de link, prijs valt best mee.
Nee, ik heb meerdere van die dingen en het zijn ook bepaald mijn eerste niet ;)

Plaats eens foto's van je QV als je wilt, zijn we dol op hier!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do jan 06, 2011 10:32

Ik heb wel een paar plaatjes van t vehicel
Privacy bestaat toch niet meer....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jan 06, 2011 18:34

Auw, wat een project...!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 06, 2011 18:39

Welnee, standaard 75 plekken. Niks bijzonders voor een 20 jaar oude Alfa hoor... :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 06, 2011 19:55

Welnee, standaard 75 plekken. Niks bijzonders voor een 20 jaar oude Alfa hoor... :wink:

Grtz,fRank
Optimist :lol:

Succes ermee. Mijn 25 jarige ziet er heeeeeel ietsiepietsie beter uit :wink:
''Drive tastefully''

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jan 06, 2011 20:07

Nou meevallen doet het niet, de standaard 75 plekken zijn ver aangetast. Ik heb er ondertussen ook wel een paar gezien...
Ben benieuwd hoe de rest eruit ziet:
- Parafan
- Binnenschermen voorzijde bij de draagbalken
- Kofferbak + overgang naar de binnenschermen achter

Gewoon uit interesse en ik zie houten balkjes, zitten er geen veren meer onder?

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

do jan 06, 2011 21:15

Holy Cannoli, dat is mijn oude QV, die heb ik jaren gehad (van 1997-2001 geloof ik) Vroeg me laatst nog af of ie nog bestond, ja dus :lol: . Wat is dat ding slecht geworden zeg, toen ik hem verkocht (in 2001 dacht ik) was hij nog in zeer redelijke staat, alleen wat roest bij de voorste kriksteunen. Ik heb er daarna (2004 schat ik) nog eens een andere motor in gelegd voor de toenmalige eigenaar omdat hij zonder olie had gereden (kon ie blijkbaar niet tegen). Weet niet waar hij de afgelopen jaren is geweest, zo te zien niet een al te goede baas gehad :cry:
Man, wat heb ik een spijt dat ik die auto toen heb verkocht, heb er zoveel mooie dingen mee beleefd. Heb er onder andere mijn race licentie mee gehaald in Assen 1999. Veel HARC trainingsdagen mee gereden en diverse malen de Nordschleife mee bedwongen. Was altijd een heel snel en betrouwbaar apparaat, toen ik hem verkocht stond de teller richting de 3 ton. Had er ook een TS bak onder gesleuteld weet ik nog. Was toen ook mijn daily driver, ik werkte toen bij Scania in Zwolle, elke dag 70 km. heen en 70 km. terug met een big smile op m`n gezicht :lol: De helft van mijn loon ging op aan benzine maar dat boeide toen nog niet. Weet niet of mijn zelfbouw RVS uitlaatsysteem er nog onder hangt, alleen een middendemper had ik er onder, de rest was van voor tot achter van dunwandig RVS, dat geluid, MAGISTRAAL!
Jammer dat ie zo slecht is geworden, ik zou bijna de huidige eigenaar gaan pb-en of ie de QV niet wil verkopen...
Ik zal eens kijken of ik wat foto`s kan digitaliseren (ja, ja, toen hadden we nog gewone foto`s :lol: ) van zijn glorietijd.

Terug naar “Projecten”