Bedankt voor de mooie riit
Wij deden als nieuwkomers voor het eerst mee en vonden het geweldig mooie omgeving mooi
opgezette rit.
Een stukje terug las ik over googlen ik ben het helemaal eens met de stelling geen hulpmiddelen
bij het oplossen van vragen.
Gr. Wietze en Vincent Vos
De praktijk is dat het al jaren gebeurt. Hulplijnen thuis en google op de telefoon/laptop zijn veel gebruikt. De oplossing is helaas dan ook zorgen dat je vragen stelt die niet op google te vinden zijn. Ja, dat is lastig als je er meer dan 20 moet stellen.
Wat tips voor de makers:
Fotovragen zijn meestal niet op google te vinden en weten de meeste puzzelaars redelijk goed "bezig" te houden. Het zijn niet mijn persoonlijk favoriete vragen, maar ze zijn altijd toe te voegen als je anders te weinig vragen hebt.
Het bouwjaar op een kerk bijvoorbeeld, kan afwijken van wat er op Google te vinden is, dat zijn ook leuke instinkers waar je strafpunten kan geven voor het antwoord wat op Google te vinden is. Op die manier leer je het mensen aardig af om antwoorden niet zelf te vinden. Stel de vraag "welk bouwjaar staat er op het gebouw tussen de pastorie en de begraafplaats" en niet "in welk jaar is de kerk gebouwd". Nog leuker is het als er een electriciteitshuisje staat inplaats van een kerk, natuurlijk.
Probeer vragen zo te stellen dat iedereen de helft wel moet kunnen vinden, maar dat voor de andere helft echt zwaar gepuzzeld en gezocht moet worden. Niemand zit er op te wachten als bij de uitslag de hele top 10 maar 2 vragen verschil heeft van elkaar. Als je van te voren uitlegt dat je niet verwacht dat veel mensen alle antwoorden gaan vinden, zullen de "beginnelingen" zich daar op in kunnen stellen en zal je weinig klachten krijgen dat het onmogelijk of te moeilijk was. Je kunt voor deze moeilijkere vragen ook eerder met vragen komen die niet op Google te vinden zijn.
Maak desnoods zelf een vraag. Ronald en Seekle zijn hier nooit te beroerd voor geweest.
Wees streng in je beoordeling. Type- en spelfouten in bordjes staan meestal niet op Google. Juist daarmee kan je mensen onderscheiden die wel het antwoord zelf gevonden hebben. Wees dus creatief in welke bordjes je vragen over stelt. Waarschuw mensen wel dat je type- en spelfouten in antwoorden mee gaat tellen, anders krijg je daar weer gezeur over.