0170Spider
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: SCARB Puzzelritten: Verbieden hulpmiddelen Google/Naviga

di feb 08, 2011 16:14

Je kunt het eens navragen bij de mensen die vaak hoog in de punten eindigen: die maken meestal weinig gebruik van internet en telefoon, omdat ze hebben geleerd dat de puzzelvragen vaak een antwoord vergen dat echt alleen langs de weg te vinden is (als er bijvoorbeeld op de schrijfwijze wordt gelet). Wat wel erg handig is gebleken in de afgelopen jaren is het meenemen van een Alfabijbel en het laatste Klaverblaadje, beiden bevatten informatie die je lang niet altijd op internet kan terugvinden maar wel handig zijn voor de puzzelrit. En die informatie vind je ook niet via internet (ervaring...)

Sterker nog: als ervaren puzzelaar word ik er best sjagrijnig van als mensen die hun antwoord via google hebben gevonden ook in de punten vallen omdat er niet op de schrijfwijze wordt gelet of omdat de vragen te simpel zijn. Of die keer dat we het hoogste punt van de weg echt alleen konden vinden door op de gps te kijken (zo goed ken ik mijn tom tom ook weer niet). Of die keer dat we de hoogte van een drietal torens alleen via een thuislijntje konden achterhalen. Ik geniet weer van de vragen waar je het antwoord alleen op een stickertje op de achterkant van een bankje kan achterhalen of waar het antwoord op het ANWB-bord een spelfout bevat die je dus "goed" (dus fout) moet overschrijven. Extra werk voor de rituitzetters, maar uiteindelijk veel meer plezier voor iedereen.

Het is dus niet zo zeer het verbieden van de hulpmiddelen als de wijze van opzetten en beoordelen van de vragen. Daag ze dus uit, die rituitzetters: het voorbeeld van Dink laat goed zien dat het kan!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 08, 2011 20:32

De moeite die je gaat moeten doen voor 2 klassementen, met of zonder google is nog meer dan er nu al in moet. Ik denk dat een sportklasse en een toerklasse het dan beter gaat doen. Geef de sportklasse maar wat "ommetjes" die geen bolletje-pijltje zijn en geef ze daarin maaar een stel niet te makkelijke vragen extra. Dan zul je zien dat je nog steeds een groep fanatiekelingen krijgt die dat heel leuk gaan vinden en er prima mee om kunnen gaan. Degenen die hoog in de punten vallen, gebruiken ook heus wel eens google, maar dan alleen als ze het antwoord echt niet hebben kunnen vinden.

Hendrik145
Newbie
Newbie

di feb 08, 2011 20:34

Tijdens ritten staat bij mij de TomTom altijd aan. Maar bij vrijwel alle rit navigatie systemen heb je er niet heel veel aan. Zoals WizzMan al zij zie je de straatnamen van de zij straat net even iets eerder, waardoor je net even wat sneller door kan dan wanneer je je hoofd moet omdraaien om op het bordje te zien.
Verder gebruik ik de navigatie bij de nachtrit om te zien hoe ver ik van het eindpunt af ben. Dit omdat je op het einde van de rit meestal niet de tijd hebt om alle etappes te rijden, en we willen dan wel op tijd op het eindpunt wil zijn.

Navigatie verbieden lijkt mij dus ook zinloos, je hebt er bijna geen voordeel van en het is ook niet te controleren bij de deelnemers met ingebouwde navigatie (de controleur van de organisatie zie je al van ver staan... 1 druk op een knop en de navigatie is uit)

Wat de vragen betreft lijkt mij dit vooral iets voor de organisatie. Telefoons of laptops verbieden lijkt mij ongewenst, en oncontroleerbaar. Als fanatieke puzzelaar zul je bij een vraag die te googlen is sneller door rijden, zo dat je voldoende tijd hebt om de niet googlebare antwoorden te vinden. Aan de organisatie om vragen te bedenken die niet op internet te vinden zijn.
Volgens mij is dit bij de meeste ritten ook wel goed geregeld. Ook het overgroote deel van snertrit van afgelopen weekend was volgens mij niet te googlen. (zoals de eerste vraag. google maar eens "het gebouw aan de rechterkant" lijkt mij niet te vinden.

Iets anders wat ook niet googlebaar is zijn bordjes langs de kant van de weg. Vorig jaar plaatste de Organisatie langs de route bordjes met een letter (bekend uit de branato en nachtrit) langs de kant van de weg. waarvan sommigen schuin geplaatst, of verstopt achter een verkeersbord of een boom. naast de vragen kreeg je ook punten voor elke goede letter. Wat mij betreft iets wat bij meer ritten geïntroduceerd mag worden.
4364

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: SCARB Puzzelritten: Verbieden hulpmiddelen Google/Na

di feb 08, 2011 20:53

... zoals de eerste vraag. google maar eens "het gebouw aan de rechterkant" lijkt mij niet te vinden.
O jawel hoor, ongeveer 19.100 stuks. Eéntje zal er toch wel goed zijn? :biggrin:

Hendrik145
Newbie
Newbie

di feb 08, 2011 21:01

overigens... mensen strafpunten geven omdat ze het antwoord op een andere manier vinden lijkt me ook niet juist. Bij veel ritten word juist aangegeven dat voor het beantwoorden van vragen ook een beroep kan worden gedaan op de parate kennis.

Vorig jaar in de nachtrit bij de vraag: "wie wonen er tegenwoordig in de bunkers" kregen deelnemers die "vleermuizen" hadden ingevuld hier geen punten voor omdat het bord met het antwoord 2 meter in het bos stond, en bij de ingang van het bos stond een bordje dat je het niet mocht betreden na zonsondergang, en ook voor sport en spel mocht je het bos niet in.
Bij ons was het terecht dat dit punt ons werd ontnomen, omdat we inderdaad op het bord hadden gekeken of ons vermoeden klopte. Echter ook als we dit bord niet hadden gevonden zouden we vleermuizen als antwoord geven omdat het toch wel onder parate kennis valt dat die dieren oude donkere bunkers wel een leuk onderkomen vinden.

@Dinky Boy: Daar had de organisatie al rekening mee gehouden. Het blokje voor het antwoord is te klein voor 19100 antwoorden
4364

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

di feb 08, 2011 22:05

nou nou nou, we hebben weer een leuk topic...

Als je zo fanatiek bent, doe dan fijn anno nu en verschaf uzelf ook een blackberry oid.
De goeie ouwe tijd is voorbij.
Of anders: maak er een uitdaging van de "youngsters" te verslaan met uw ambachtelijke methodes.

Ik rijdt nooit mee, en als ik mee ga is het voor de rit en kan het gepuzzel me gestolen worden.
De 2 ritten die ik meereed zaten allebij fouten in en dan is de BB toch wel handig :wink:

Ciao!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

di feb 08, 2011 22:06

Ik heb even globaal het topic doorgelezen (simpelweg omdat puzzelritten of zoiezo iets met navigatie me niet kunnen boeien omdat ik er rete slecht in ben), dus het kan zijn dat deze oplossing al voorbij is gekomen ... desalniettemin misschien een tip:

Met mijn werk hebben we vorig jaar als bedrijfsuitje lekker kneuzig ducktrail gedaan; Dagje puzzelritten met eendjes zeg maar. We kregen ieder een I-phone mee met een bepaalde app erop. We kregen via de Iphone elke keer een deel van de route. Was het stukje route op, moest je een vraag beantwoorden over het stuk wat je net gereden had of de plek waar je op dat moment stond. Daarna pas kon je verder, omdat je dan pas weer een stuk route kreeg. En door de fotoopdrachten die je van elkaar kon bewonderen had je ook een leuke interactie tussen de wagens.
Laatst gewijzigd door Jurian op do feb 10, 2011 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

ebbr
Guru
Guru

wo feb 09, 2011 13:05

En inleveren slaat inderdaad nergens op, dat iemand dat alleen al verzint zeg!
Ja ik dus :wink:

ik gebruik zelf ook wel eens navigatie eerlijkheidshalve, maar geen internet dan eigenlijk ook geen NAV was de gedachte.
Let wel dat ik wat stellingen heb geplant en wat dingen die ik rondom heb gehoord qua ideeën. Hoop op een open discussie, maar zie al wel dat ik niet de enige ben die dit gevoel heeft.

Ben op zich geen fanatieke puzzelaar heb ook nooit wat gewonnen, ben ook geen 'dino' of zo, sterker nog werk in de automatisering...is ook niet interessant voor deze thread.
Weet best dat je niet alles kan tegenhouden, mis gewoon juist het old skool gevoel omdat ik dagelijks al schermen voor me neus heb wellicht. Als je dan met een oldtimertje deelneemt aan een club-puzzelklassement, vroeg ik me af of je mensen die geen budget of kennis van dit soort hulpmiddelen hebben benadeelt op 'mededingen'. Dus kan en moet je verbieden cq voorkomen...

Daarbij snap ik dat het om de lol gaat, maar net als de staatsloterij geeft meepuzzelen altijd en wellicht misplaatst 'n hoopvol gevoel. Puur alleen rondrijden zonder een vraag en ietwat spanning vind ik weer wat saai...
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Frits
Guru
Guru

wo feb 09, 2011 13:52

Off-topic modus AAN
Vorig jaar in de nachtrit bij de vraag: "wie wonen er tegenwoordig in de bunkers" kregen deelnemers die "vleermuizen" hadden ingevuld hier geen punten voor omdat het bord met het antwoord 2 meter in het bos stond, en bij de ingang van het bos stond een bordje dat je het niet mocht betreden na zonsondergang, en ook voor sport en spel mocht je het bos niet in.
Bij ons was het terecht dat dit punt ons werd ontnomen, omdat we inderdaad op het bord hadden gekeken of ons vermoeden klopte. Echter ook als we dit bord niet hadden gevonden zouden we vleermuizen als antwoord geven omdat het toch wel onder parate kennis valt dat die dieren oude donkere bunkers wel een leuk onderkomen vinden.
Soms is 'local' zijn dus niet handig, deze vraag hebben we beantwoord zonder te stoppen. Want we wisten dat er vleermuizen in zaten, zoeken naar een antwoord kost tijd en in de nachtrit telt vaak iedere seconde..... Het was op zich een goede instinker, maar een van het type waar je achteraf toch nog discussie over kan krijgen.

Off-topic modus UIT

Beter was geweest om te vragen naar bv het woord dat onder "de vleermuizen" gestaan had. Dan had je zeker het bordje moeten vinden en heb je meteen een vraag die niet te Googlelen is.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 09, 2011 14:56

..... ik ben na die dag trouwens nog wel een stuk meer die eenden gaan haten. Wat een langzame- enkelwandige wannabee stacaravan- geitenwollensokken auto's
Eh, jij hebt op enig moment dus intiem kennis gemaakt met een fanatieke Eend-rijd(st)er, begrijp ik? :shock: :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gerrets
Guru
Guru

wo feb 09, 2011 15:54

Neem een voorbeeld aan de boxerrit afgelopen jaar. Daar zaten vragen bij die je echt op locatie uit moest zoeken, en ook de route was erg leuk al was er een een klein afslagje gemist in Hengelo maar daardoor kwam je elkaar wel weer iedere keer tegen in Hengelo omdat niemand de weg wist. Dus navigatie gebruiken? Dat is toch het hele idee van een puzzelrit dat je al zoekend tot je einddoel komt. Wees een vent en neem deel zoals het moet en als je bang bent te gaan verliezen dan moet je niet meedoen!
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

ErwinV6

wo feb 09, 2011 17:11

Sjezus, nooit geweten dat puzzelritdeelnemers zo serieus daarmee bezig zijn.
Het is een leuk streven, maar je gaat het niet waterdicht krijgen.
Waar mensen iets willen winnen wordt er gesjoemeld en dat zal altijd zo blijven :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 09, 2011 20:08

Het doel van de puzzels moet nou eenmaal niet worden om te bepalen wie de beste googelaar is, maar wie het beste de route en de vragen onderweg weet te ontcijferen. Ik wil met alle plezier een keertje meedoen aan een kampioenschap googlen (bring it on, ik doe het dagelijks veel voor m'n werk), maar liever niet gecombineerd met een puzzelrit.

Er is een groepje van een stuk of 10 equipes dat bijna elke rit mee rijdt en z'n best doet om zo veel mogelijk punten voor het jaarkampioenschap binnen te halen. Die mensen worden elke keer geconfronteerd met wisselende manieren om antwoorden te beoordelen, zonder dat dat van tevoren duidelijk is. Ze worden geconfronteerd met vragen die niet onderweg te vinden zijn op bordjes, of algemene kennis zijn (hoe heet de steensoort in de laatste limburgrit) of met algemene kennis (vleermuizen) die een instinker is omdat het bordje verboden toegang was. Soms krijg je ineens een puzzelrit waar 90% van de mensen die meededen 95% van de antwoorden goed had, waardoor het onderscheid tussen "best aardig" en "de beste" eigenlijk niet meer te maken is. Als je dan je best doet en je ziet iemand het antwoord wat jij wel voor elkaar hebt door het te vinden zo van google af harken, is de lol er behoorlijk af op zo'n moment.

Ik rijd nu lang genoeg ritten mee om te weten dat het best kan om iets te organiseren waarbij je behoorlijk hard moet puzzelen om een beetje antwoorden te krijgen. Je kan een rit organiseren waarbij je 20 keer kan foutrijden en toch op tijd bij de finish kan zijn (af en toe een punt noemen waar je op een bepaalde tijd moet zijn en anders een alternatieve route/punt geven), waar geen vraag door google goed beantwoord wordt (afstand Aken/Posbank is een mooie instinker, net als alle hoogtes van diverse bulten/bergen) en waar je dikke pret hebt met de omgeving. Toegegeven, dat kost tijd, moeite en ervaring. Dingen verbieden lijkt me niet de oplossing. Creatief zijn met vragen en routes, zorgen dat de "mindere goden" niet verdwalen als de "sportklasse" een uitdaging krijgt door middel van een route-afsteekje zijn dingen die bekend succesvol zijn toegepast. Ik weet dat dit soort verzoeken de lat hoog legt, maar de mensen die al jaren de ritten uit zetten hebben vaak genoeg bewezen dat ze de kwaliteiten hebben om dit soort ritten uit te zetten. Ja, het niveau van de ritten is heel vaak erg hoog. Het succes van die kwaliteit zorgt er voor dat mensen dat soort kwaliteit vaker en consequenter willen zien. Er wordt in dit topic genoeg geroepen dat het beter kan, maar het is over het algemeen al best goed. Laten we dat vooral niet vergeten.

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 09, 2011 20:20

Vaak gedaan, onderweg laten stoppen en live de vragen stellen.

Verbieden van deze moderne hulpmiddelen is natuurlijk de grootste onzin. Trucjes om naar huis te bellen om wat op te zoeken waren er al voor de GSM tijdperk.
De Puzzelritten uitzetters moeten maar eens goed nadenken om het te omzeilen.

En organiseer eens wat meer toeritten zonder vragen en opdrachten
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

paulsteeman
Guru
Guru

wo feb 09, 2011 20:23

Ach, bij het uitzetten googelen we in ieder geval niet......

Het is idd alleen wel goed om als "uitzetter"de lat hoger te gaan leggen en de vragen google proof te maken.

Bedankt voor de tip in deze :twisted:

Paul, en ik denk ook wel Seekle :roll:
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Terug naar “Het Forum Café”