Hierbij het vervolg voor degenen die interesse hebben getoond en met belangstelling hebben meegelezen.
Met adviezen en ervaringen vergaard, besloten om niet te gaan experimenteren met 2 componentenpasta en ook niet deze kop op te laten lassen.
Een belrondje leverde mij volgende alternatieven op:
1. gebruikte kop bij een grote AR onderdelen handel: Eur 250, -.
2. ruilkop via een MP-advertentie van AR garagist die veel goede MP reacties heeft, maar ver weg in het oosten van het land zit: Eur 375, - + 2 mnd. garantie.
3. eigen kop laten inspecteren en eventueel oplassen,
4. ruilkop bij een motorenrevisiebedrijf: Eur 695, -.
Ik ben (eerst) voor optie 1 gegaan (optie 2 vond ik te mooi klinken om waar te zijn).
Van te voren telefonisch heel goed overlegd wat ik kon verwachten, want van de vele koppen die volgens de site op voorraad zouden liggen, bleek er maar 1 actueel te zijn.
Voor Eur 250, - zou ik een ongedemonteerde kop met inlaatspruitstuk krijgen waar de nokkenassen nog in zouden zitten (geen kosten keerringen, maar voor mij belangrijker nog: kleppen niet los geweest in verband met lekkagerisico nadien). Absoluut recht, want als je wilt vlakken, dan moeten de inlaatkleppen eruit en heb je dus alsnog veel extra werk. Plus de garantie dat alles getest was, betekent hier: vacuum getest. Mocht het dan nog een slechte kop blijken na montage, krijg je omruilgarantie. Kortom met in ogenschouw wat een 156 met 240dkm nog waard is, economisch de verantwoorde keuze.
Aangekomen na een ochtend hopeloze file bleek de kop voor oud ijzer in de hoek te liggen en vies en vuil (buiten en binnenkant). De nokkenassen eraf en aan alle kanten kitresten, zelfs op de uitlaatpoorten kit (wat vacuum getest echt inhoud daar, vraag ik mij af). Bovendien leek mij deze kop recent gevlakt te zijn geweest, maar had hij ondertussen nogal wat krassen opgelopen in het oppervlak. “Dat schuurt u toch gewoon even weg meneer?”
Het viel mij zo erg tegen dat ik vriendelijk bedankt heb en ben omgedraaid om direct alsnog naar een revisiebedrijf in Zeeland ben gereden voor optie 4.
Eerst gebeld, ik kon gelijk komen: “geen probleem” en thuis eerst de eigen ingevreten kop nog opgehaald. Aangekomen werd onmiddellijk het werk opzij gelegd en de vreetplekken geïnspecteerd en werd nagemeten of er ooit eerder gevlakt was.
Dat bleek niet zo te zijn en ik kreeg de keuze of een (echt) gereviseerde kop van de plank, dus met 16 nieuwe zittingen, nieuwe geleiders enzovoorts of toch de eigen kop gewoon te vlakken.
De eigenaar van de zaak was zeer eerlijk in zijn verhaal: wat vlakken betreft durfde hij ver te gaan met het oog op pingelen en kleptiming, maar hij waarschuwde mij terecht voor wat het opnieuw dicht krijgen van de inlaatkleppen betreft. Uitlaatkleppen kunnen er in blijven zitten tijdens vlakken, maar de inlaat niet en eenmaal los geweest, betekent minimaal slijpen.
Oplassen wilde hij niet aan beginnen vanwege te dicht bij de zittingen die dan zo los zouden kunnen gaan zitten, dat zij er later gemakkelijk uit komen vallen.
De kosten werden beraamd op die van een sloopkop en mijn keuze viel ondanks het risico toch op de eigen kop op te kalefateren omdat de man mij het volste vertrouwen gaf in tegenstelling tot wat ik die ochtend elders voorgeschoteld kreeg. Mocht de staat van de kleppen, -geleiders en –zittingen gaandeweg toch slechter blijken dan gegokt, dan zou ik alsnog gelijk geholpen kunnen worden met de gereviseerde kop die op de plank lag (maar waarvoor ik dan mijn eigen onderblok voor het mooie ook zou willen laten opfrissen).
Om een lang verhaal kort te maken, uit service (geen 2x reizen) kon ik er op wachten.
Er is 0,20mm vanaf geslepen, meer vond de eigenaar van de zaak echt niet nodig. Rondom alle kritieken punten zit nu weer voldoende vlees om de pakking goed af te laten dichten.
2 kleppen vergden iets meer nabewerkingstijd en tot slot liet de vacuum test zien dat de missie geslaagd was.
En de prijs: keurig aan het woord gehouden, sterker nog: minder dan beraamd en dat terwijl er een middag aan besteed is! Dit heb ik meer dan eens andersom meegemaakt.
De hele zaak thuis gemonteerd met het dringende advies van de revisieman om voortaan AGIP LL Alu Protect te gebruiken ter harte genomen. Daar heeft hij samen met ELF koelvloeistoffen uitstekende ervaringen mee.
Direct bij de eerste klap liep de 156 perfect en na de eerste paar honderd kilometer voorzichtig in de toeren op benzine te hebben gezet, loopt hij ook perfect op LPG. Keurig tussen koud MIN en warm MAX op het expansiereservoir.
Er zijn natuurlijk meer betrouwbare adressen, maar als je op het gebied van motorrevisie eens een betrouwbare vakman zoekt, die bijkomstig een groot Alfa Romeo hart blijkt te hebben, dan heb ik hem alvast voor je gevonden in Goes.
Tot slot de laatste foto´s in de al eerder geplaatste albumlink.
Link fotoalbum
Bedankt voor ieders input en ik hoop dat in de toekomst een ander hier ook zijn voordeel mee kan doen.