di apr 12, 2011 22:06
De 156 en 147 waren volgens mij succesvolle wagens. Helaas zat Fiat later in zwaar weer, waardoor de opvolger van de 147 te lang op zich liet wachten en de opvolger van de 156 te zwaar en te krap van binnen was. Ook GM techniek werd door de liefhebbers die de 159 nog wel wilden kopen, niet geaccepteerd in een Alfa.
Dus volgens mij is Alfa nu langzaamaan lekker aan het opkrabbelen met de Mito en Giulietta. Goed, volgens sommige wanhopige puristen zullen dat geen echte Alfa's zijn, maar tijden veranderen. Het zijn gewoon goede, moderne, veilige wagens met vooruitstrevende Italiaanse techniek en een relatief gezien eigen karakter. Als die lijn wordt doorgezet naar andere (amerikaanse) modellen, gaat het vast goedkomen, maar dat gaat niet van de 1 op andere dag. Na een aantal magere jaren, krijg ik nu juist het idee dat er weer wordt geinvesteerd in Alfa. er is bijvoorbeeld zelfs weer ruimte voor auto's als de 8C en 4C.
De verkoopcijfers zullen het leren, maar ik denk dat Alfa nog steeds met een groot imagoprobleem kampt bij het grote publiek. Het blijven slechte roestbakken die alleen voor een handjevol liefhebbers weggelegd zijn. De meesten gaan daarom toch meer "op zeker" en kopen liever iets Duits of Frans. Ik denk dat dat gewoon nog steeds het grootste probleem is, waarom het niet echt wil lukken met Alfa.
(daarbij vind ik het vreemd waarom er zoveel wordt gemopperd op het Centennial; ik ben er niet bij geweest, maar volgens mij is er verder geen enkel automerk dat zoveel aandacht heeft besteed aan een jubileum, zelfs terwijl ze er financieel niet al te best voorstaan. In bijna elk autoblad werd bijvoorbeeld uitgebreid stil gestaan bij dit evenement en bij 100 jaar Alfa)
1987 Alfa 75 3.0 V6
2019 Giulia 2.0T