toch vreemd dat je dan op de meest dikke wagens geboorde schijven ziet
Ten eerste, zijn ze geboord, of zijn ze zo gegoten? Dat maakt nogal uit met de spanningen die je krijgt en hoe die de schijf wel of niet laten barsten als je de boel heet remt. Je kan namelijk ook schijven kopen waar de gaatjes er in zijn gegoten, die zijn alleen onbenullig duur.
Ten tweede, ook op de meest dikke wagens zie je wel vaker onzin.
ik heb wel slechte ervaring met OMP geboord (ging idd scheuren) en Brakemax (binnen 2 weken waren het verkleurde hoepels), daar tegenover geboorde Brembo's (van DPT) gehad en die bleven echt perfect met DS3000 blokken... (natuurlijk is ook je blok van belang)
Netjes inremmen en de keuze van blokken is minstens net zo belangrijk als welke merk schijven je pakt. Verkleurde hoepels is heel makkelijk te regelen, maakt niet uit welk merk schijf en blok je pakt. Gewoon keiheet remmen en vervolgens het pedaal een minuut of 5 ingetrapt houden terwijl de auto stilstaat.
Objectief gezien barsten geboorde schijven nou eenmaal sneller en er is nog niemand die heeft aan kunnen tonen dat ze beter tegen hitte kunnen of harder kunnen remmen dan dezelfde geventileerde schijven zonder die gaatjes er in. Let wel, ik zeg geventileerde. Massieve schijven zullen de koeling kunnen gebruiken, maar fatsoenlijke inwendig geventileerde schijven hebben genoeg koeling, of worden heet, geboord of niet.
Ik ben er wel klaar mee, dit is brolli's topic en ik gaf hem welbedoeld advies. Het was niet m'n bedoeling om hier een discussie te beginnen over de voor- en nadelen van geboorde schijven.