@evo , die zin klopt perfect er zijn alleen twee toerentallen en twee koppels.
X,Y en Z staan vast in jouw voorbeeld. En daar volgt dus een maximum vermogen uit. (allemaal gemeten met data van de rol)
Maar het toerental uit die vergelijking is ongelijk aan het toerental van het motorblok op dat moment.
Daarom moet je dus het toerental van het motorblok kennen (ongelijk aan Y) waarna je weet wat het koppel van het blok was aan de krukas (ongelijk aan X)
Zet je dat toerental te hoog dan zal het koppel van het blok te laag worden weergegeven omdat Z vast staat. Zet je het toerental waar Z ligt te laag dan zal er een te hoog koppel voor je blok uitkomen.
Stel bijvoorbeeld je hebt 300Nm bij 4000 toeren als maximum vermogen moment van de auto die je meet.(Z=171pk) (waarbij de rol mischien maar 1000 toeren maakte maar daarbij wel 1200Nm mat=171pk=Z )
Vul je dan in (door een verkeerde meting) dat je toerental daar 2000 toeren was dan zal er dus 600Nm op je uitdraai staan. En vul je per ongeluk 8000 toeren in dan zal er 150Nm op je uitdraai verschijnen.
Oftewel de pk's kloppen nog steeds maar ze staan op de verkeerde positie in de grafiek en daarmee vertekenen ze de Nm's.
We zijn het verder best wel eens denk ik.
Net als op de straat... Automaten op een dyno kunnen inderdaad een nachtmerrie zijn, maar dan vooral het oudere spul wat geen handschakelprogramma heeft. Dan geef je gas, gaat het ding in kickdown. Bah.En je moet een lock-up hebben, anders heb je slip van de koppelomvormer oid.
niet helemaal waar, want de temperatuur was de 2de keer wel beduidend lager... Eigenlijk zouden de omstandigheden ook nog hetzelfde moeten zijnMooi resultaat Tjeerd. En doordat beide blokken in dezelfde auto op dezelfde bank zijn geweest kun je inderdaad mooi het verschil zien.
gecorrigeerd met 15% Walter... dus theoretische krukas pk'saan de wielen Bas, of teruggerekend naar krukas?
Zeer zeker! Daar ben ik zelf ook best content mee. Fred Hendriks heeft deze kromme over die van Michel van de Grinten's laatste 75 gelegd.... tot ong 3700 rpm heb ik er meer Michel had er max 218, maar wel pas bij 5700 rpmdan moet er meer mogeliijk zijn idd. Hoewel dat koppel al heel leuk is.