WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: motor loopt warm lucht in slang in kachelHELP

za jun 30, 2012 21:35

Ik ga er van uit dat het wel om een group-N turbo voor een 75 gaat en niet om een willekeurige andere auto natuurlijk.

blackbox
Full Member
Full Member

vr jul 06, 2012 15:15

Zo, ben even druk geweest met de verkoop van mobieltjes...

nadat ik de voorgaande verhalen door genomen heb zitten er feiten en waarheden en vragen in.

Ik rij al 8 jaar (330000km) 75 turbo. De Garret T3 die er standaard op zit staat af-fabriek afgesteld op 0,75 bar overdruk.

De bekende squadra chip die van de markt gehaald is (of was) gaf veel vermogen. (circa 220pk?) Met een overboost van 1,2 bar.

Een feit is dat de garret t3 die ze voor alfa geconfigureerd hebben niet meer dan 0,9 bar overdruk mag hebben anders breekt het asje.
Dit heeft weinig met nadraaien te maken maar meer met de te hoge druk en de toeren die daarbij horen.

Ik ken helaas 4 praktijk voorbeelden van 4 verschillende 75's waar de olie uit de uitlaat spoot...

Voor dat je het weet draai je 50000toeren meer...met die 1,2 bar

De standaard T3 voor alfa heeft zowel water als olie koeling.

Omdat mijn turbo na 180000km wat aan het slijten was heb ik hem laten modificeren naar de specs die ze anno 2007 wisten.

Waterkoeling is niet meer nodig, das ouderwets. Oliekoeling voldoet prima. , ook bij 2,5 bar overdruk (300 000toeren)
Alleen bij deze druk breekt de auto door midden...

De turbo zit er nu alweer 150000 km op met vele races en is niet kapot te krijgen, het kost je 2000,- maar hij gaat niet meer stuk.

Ik heb iemand gesproken die waarschijnlijk de oplossing heeft.

Het zou inderdaad de koel doorstroming moeten zijn waardoor hij niet correct koelt. Omdat de waterpomp een spitsing heeft naar de kachel verstoort dit de doorstroming naar de radiateur.
Het water kan dus stilstaan hierdoor.

Ik moet dus even aan de slag.

ciao
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 06, 2012 15:31

300.000 toeren met een turbo die gefabriceerd is voor veel minder? Hoe doen ze dat?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: motor loopt warm lucht in slang in kachelHELP

vr jul 06, 2012 15:39

Zo, ben even druk geweest met de verkoop van mobieltjes...

nadat ik de voorgaande verhalen door genomen heb zitten er feiten en waarheden en vragen in.

Ik rij al 8 jaar (330000km) 75 turbo. De Garret T3 die er standaard op zit staat af-fabriek afgesteld op 0,75 bar overdruk.

De bekende squadra chip die van de markt gehaald is (of was) gaf veel vermogen. (circa 220pk?) Met een overboost van 1,2 bar.

Een feit is dat de garret t3 die ze voor alfa geconfigureerd hebben niet meer dan 0,9 bar overdruk mag hebben anders breekt het asje.
Dit heeft weinig met nadraaien te maken maar meer met de te hoge druk en de toeren die daarbij horen. Waar baseer je dit op? :? T3 is een van de betere ouderwetse turbo''s en gebruikt op zeer veel auto's. 1,2 bar is echt geen probleem voor deze turbo en de toeren die erbij horen ook niet. Ik heb in de loop der jaren best wat turboschades gezien maar gebroken asjes zijn zeldzaam...

Ik ken helaas 4 praktijk voorbeelden van 4 verschillende 75's waar de olie uit de uitlaat spoot...

Voor dat je het weet draai je 50000toeren meer...met die 1,2 bar

De standaard T3 voor alfa heeft zowel water als olie koeling.

Omdat mijn turbo na 180000km wat aan het slijten was heb ik hem laten modificeren naar de specs die ze anno 2007 wisten.

Waterkoeling is niet meer nodig, das ouderwets. Oliekoeling voldoet prima. , ook bij 2,5 bar overdruk (300 000toeren)
Alleen bij deze druk breekt de auto door midden...Je hebt dus een aangepaste T3 turbo erop zitten waarvan de waterkoeling is afgesloten? Dat vind ik niet zo slim maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

De turbo zit er nu alweer 150000 km op met vele races en is niet kapot te krijgen, het kost je 2000,- maar hij gaat niet meer stuk.voor dat geld koop je gelukkig tegenwoordig gewoon een nieuwe kogelgelagerde turbo, die spoelt nog sneller op en levert meer vermogen.

Ik heb iemand gesproken die waarschijnlijk de oplossing heeft.

Het zou inderdaad de koel doorstroming moeten zijn waardoor hij niet correct koelt. Omdat de waterpomp een spitsing heeft naar de kachel verstoort dit de doorstroming naar de radiateur.
Het water kan dus stilstaan hierdoor. Je vertelt net dat je al vele duizenden km''s gereden hebt met de auto en nu ineens zou het koelsysteem niet goede in elkaar zitten? Daar had je dan al eerder problemen mee moeten hebben lijkt mij. :?

ciao
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Sergio156
Member
Member

vr jul 06, 2012 17:02

Het water kan dus stilstaan hierdoor. Je vertelt net dat je al vele duizenden km''s gereden hebt met de auto en nu ineens zou het koelsysteem niet goede in elkaar zitten? Daar had je dan al eerder problemen mee moeten hebben lijkt mij. :?

ciao
Ja hier kon ik het verhaal ook niet meer volgen.
alfa 156 1.8 t.s.
alfa 75 Qv

blackbox
Full Member
Full Member

vr jul 06, 2012 17:21

hoi,

de T3 is bijvoorbeeld ook op volvo's gemonteerd. maar dan is het binnenwerk wel anders!! Bij de 75 zit er een 270 graden lager in. door meer dan 0,9 bar druk kan hij erdoor heen breken.
alfa heeft bezuinigd op de onderdelen!! de as heeft standaard een tolerantie van speling van zowel in de lengte als breedte.

de turbo die ik heb laten modificeren heeft helemaal geen aansluiting voor koelwater. Het grootste turbo bedrijf in Nederland uit amsersfoort heeft deze gedaan. Hij is gemodificeerd naar groep N modificaties, tot 2,5 bar, ik geloof 100000toeren meer dan de originele.
er is niets afgesloten ofzo.

Ik heb met het blok nooit koeling problemen gehad. het begon toen ik van 2 auto s 1 maakte. hierdoor heb ik en andere kachel gekregen en andere slangen. het zou dus niet aan de turbo moeten liggen.

ik rij 37 jaar in alfa s en vanaf 1987 weet ik dat 1 op de 4 turbo s een kapotte turbo kregen waardoor de 75 T een slechte onbetrouwbare naam kreeg. terwijl het super blokken zijn.

squadra tuning heeft maar met 1 reden de chip van de markt gehaald....

ik had op 0,83 bar overdruk al meer dan 200PK op de dyno.

wat dat betreft ben ik blij

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 06, 2012 18:16

hoi,

de T3 is bijvoorbeeld ook op volvo's gemonteerd. maar dan is het binnenwerk wel anders!! Bij de 75 zit er een 270 graden lager in. door meer dan 0,9 bar druk kan hij erdoor heen breken.
alfa heeft bezuinigd op de onderdelen!! de as heeft standaard een tolerantie van speling van zowel in de lengte als breedte. Een 270 graden lager is standaard in zowat elke T3...Dat je daar doorheen zou breken is echt onzin. :? En de cartridge van elke T3 is verder hetzelfde, enkel de turbine en compressorwielen verschillen met de bijbehorende in en uitlaathuizen. T3 is namelijk een hele familie van turbo's.

de turbo die ik heb laten modificeren heeft helemaal geen aansluiting voor koelwater. Het grootste turbo bedrijf in Nederland uit amsersfoort heeft deze gedaan. Hij is gemodificeerd naar groep N modificaties, tot 2,5 bar, ik geloof 100000toeren meer dan de originele.
er is niets afgesloten ofzo. Dan heb jij niet de originele turbo gebruikt.. De cartridge van de 75 Tb is watergekoeld. Als je trouwens met een T3 2,5 bar op jouw motor wilt zien dan zou ik maar een hele grote intercooler monteren aangezien je dan al heel ver uit de efficiency-zone bent...

Ik heb met het blok nooit koeling problemen gehad. het begon toen ik van 2 auto s 1 maakte. hierdoor heb ik en andere kachel gekregen en andere slangen. het zou dus niet aan de turbo moeten liggen.
Dan zou ik maar eens gaan nadenken wat je nog meer verandert hebt...Dat het niet aan de turbo ligt lijkt me vrij duidelijk, zit immers geen koelslang aan. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

blackbox
Full Member
Full Member

vr jul 06, 2012 19:30

hij kan 2,5 bar aan maar de auto mag dan wel worden doorgelast... een grotere intercooler en andere koppakking is wel de wens dan. maar goed. hij trekt al keihard mede door de kortere bak.

Sergio156
Member
Member

vr jul 06, 2012 23:16

Waarom doorlassen?? Doorlassen doe je toch om het torderen van de koets tegen te gaan in de racerij (snellere bochtenwerk met harder onderstel) heeft dus niet zoveel te doen met vermogen, of trek jij zo snel op dat je voorwielen telkens los komen van de weg??
alfa 156 1.8 t.s.
alfa 75 Qv

blackbox
Full Member
Full Member

za jul 07, 2012 15:35

metaal moeheid heb je nau eenmaal na 25jaar en veel vering heb ik niet... rij toch veel.op het circuit.

mijn 90 heb ik toch ook al moeten lassen bij bijvoorbeeld de casterstang punten.

maar goed das weer een ander onderwerp.

Terug naar “Algemene Technische vragen”