Zo, ben even druk geweest met de verkoop van mobieltjes...
nadat ik de voorgaande verhalen door genomen heb zitten er feiten en waarheden en vragen in.
Ik rij al 8 jaar (330000km) 75 turbo. De Garret T3 die er standaard op zit staat af-fabriek afgesteld op 0,75 bar overdruk.
De bekende squadra chip die van de markt gehaald is (of was) gaf veel vermogen. (circa 220pk?) Met een overboost van 1,2 bar.
Een feit is dat de garret t3 die ze voor alfa geconfigureerd hebben niet meer dan 0,9 bar overdruk mag hebben anders breekt het asje.
Dit heeft weinig met nadraaien te maken maar meer met de te hoge druk en de toeren die daarbij horen.
Waar baseer je dit op?
T3 is een van de betere ouderwetse turbo''s en gebruikt op zeer veel auto's. 1,2 bar is echt geen probleem voor deze turbo en de toeren die erbij horen ook niet. Ik heb in de loop der jaren best wat turboschades gezien maar gebroken asjes zijn zeldzaam...
Ik ken helaas 4 praktijk voorbeelden van 4 verschillende 75's waar de olie uit de uitlaat spoot...
Voor dat je het weet draai je 50000toeren meer...met die 1,2 bar
De standaard T3 voor alfa heeft zowel water als olie koeling.
Omdat mijn turbo na 180000km wat aan het slijten was heb ik hem laten modificeren naar de specs die ze anno 2007 wisten.
Waterkoeling is niet meer nodig, das ouderwets. Oliekoeling voldoet prima. , ook bij 2,5 bar overdruk (300 000toeren)
Alleen bij deze druk breekt de auto door midden...
Je hebt dus een aangepaste T3 turbo erop zitten waarvan de waterkoeling is afgesloten? Dat vind ik niet zo slim maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
De turbo zit er nu alweer 150000 km op met vele races en is niet kapot te krijgen, het kost je 2000,- maar hij gaat niet meer stuk.voor dat geld koop je gelukkig tegenwoordig gewoon een nieuwe kogelgelagerde turbo, die spoelt nog sneller op en levert meer vermogen.
Ik heb iemand gesproken die waarschijnlijk de oplossing heeft.
Het zou inderdaad de koel doorstroming moeten zijn waardoor hij niet correct koelt. Omdat de waterpomp een spitsing heeft naar de kachel verstoort dit de doorstroming naar de radiateur.
Het water kan dus stilstaan hierdoor. Je vertelt net dat je al vele duizenden km''s gereden hebt met de auto en nu ineens zou het koelsysteem niet goede in elkaar zitten? Daar had je dan al eerder problemen mee moeten hebben lijkt mij.
Ik moet dus even aan de slag.
ciao