![Afbeelding](http://i179.photobucket.com/albums/w292/siegerdehaan89/oliesproeiers.jpg)
Nummers kan je zo opgeven bij de dealer en volgende dag ligt het klaar
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Wat ze bij hoogvermogen subaru blokken doen is dit:
![Afbeelding](http://i179.photobucket.com/albums/w292/siegerdehaan89/TRP20semi20closed20deck20EJ25.jpg)
Pennen zijn ~ 50% de lengte van de diepte van waterkanaal. Kan je daar niet iets mee?
nou, dat is volgens mij juist het mooie van deze oplossing. Alu is een hele goede warmte geleider, de bussen weer niet, alleen als ze aanliggen tegen het alu raken ze hun warmte goed kwijt.Bij die onderste mag je pas goed gaan kijken wat er met uitzetten gebeurt... alu buitenkant om stalen bussen, wordt het warm komen de bussen los.![]()
Koelwatertemp kan hoger zijn ivm. verhoogde kookpunt door overdruk in systeem...???Stel koelwater max 100 [*C] en delta uitzetting coefficient alu <-> gietijzer bus en zorgt dat je dan nog een lichte klempassing overhoudt. Of zie ik iets over het hoofd?
ok die was ik even vergeten mee te nemen, maar dan nog steeds geen rocket science.Koelwatertemp kan hoger zijn ivm. verhoogde kookpunt door overdruk in systeem...???
Het staal van de bussen is veel warmer dan de koelvloeistof, dat kan wel 200 graden zijn aan de buitenkant op het moment dat je het niet meer met koelwater koelt, terwijl het normaal op "rond de 100 graden" wordt gehouden door de koelvloeistof. De hoeveelheid expansie van het alu die je dan moet compenseren wordt wel heel veel om "met een lichte klemspanning" te moeten werken.ok die was ik even vergeten mee te nemen, maar dan nog steeds geen rocket science.Koelwatertemp kan hoger zijn ivm. verhoogde kookpunt door overdruk in systeem...???
Daar heb je gelijk in, zolang er koelwater op die bussen zit zal dat de buitenkant van de bus nooit (significant) warmer zijn dan de kooktemperatuur van het koelwater. Zodra het dat wel wordt, krijg je cavitatie (wat in realiteit regelmatig voorkomt) en moet je harder pompen met je koelvloeistof en/of de druk hoger maken.In mijn visie kan het niet waar zijn dat de bussen warmer worden aan de buitenzijde dan het koelwater.
Simpel gezien, er zou namelijk stoom ontstaan en dan is erg heel snel een einde.
Dus in mijn ogen is in een standaard blok aan koelwaterkant max 1x0 [*C] of daar nu een alu tussen koelwater en bus zit maakt voor de temperatuur huishouding niks uit, zolang de bus en het alu thermisch met elkaar verbonden zijn (lees lichte klempassing).
thermodynamica is niet mijn ding, maar deze applicatie blijft interessantZodra je dat koelwater door alu gaat vervangen, kan dat veel warmer worden. Als de bus niet warmer is dan het alu, zou er geen warmtetransport zijn, net als dat het alu warmer moet zijn dan het koelwater om warmte te kunnen transporteren.
Ik kan je niet helpen met een precies berekening want dan moet ik alles weer gaan oprakelen, echter bovenstaande is niet waar en je moet rekening houden met het volgende:In mijn visie kan het niet waar zijn dat de bussen warmer worden aan de buitenzijde dan het koelwater.
Simpel gezien, er zou namelijk stoom ontstaan en dan is erg heel snel een einde.
Heb je hier al ervaring mee opgedaan en wat waren de resultaten?Hee, leuk topic...
Zelf was ik "simpelweg" van plan de bussen aan elkaar vast te maken.
Iemand dat al eens gedaan hier?
Ik heb het gedaan met 3M DP 420En dat lijmen,zou dat nog iets uitmaken? Welke lijm is hier eigenlijk voor geschikt?
Ja wat moet ik hierop zeggen, hij doet het nog steeds.Dat topic had ik ook al uitvoerig doorgenomen
Wat zijn jouw eigen ervaringen met deze oplossing?
Ben erg benieuwd.