Gebruikersavatar
ItalBelg
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di dec 22, 2009 03:27
Locatie: Brugge (België)

75 2.0 TS of 3.0 V6

di sep 04, 2012 22:30

Sommigen op dit forum weten dat ik al een paar maanden op zoek ben naar een Alfa 75.
Hoewel het uiteraard kriebelt, is er niet echt haast bij, dus blijf ik rustig rondkijken...

Tijdens mijn zoektocht de voorbij paar maanden ben ik echter al een paar keer heen en weer geslingerd tussen de keuze 2.0 TS of 3.0 V6...

Welke van die 2 is volgens jullie de beste keuze, rekening houdend met de volgende criteria:
  • - ik wil de wagen min of meer het hele jaar door dagdagelijks gebruiken
    - daarvoor moet de wagen toch een zeker niveau van betrouwbaarheid hebben
    - de wagen moet daarvoor niet in concourstaat verkeren: dat zou te pijnlijk zijn om die dan dagelijks door weer en wind te jagen! Bruikbaarheid, degelijkheid en rijplezier primeren hier dus boven schoonheidsprijzen winnen. De wagen zal wel mooi in een garage overnachten (jammer genoeg niet verwarmd...)
    - de ritten zulen overwegend kort zijn (<10 km), afgewisseld met af en toe wel eens een iets langere rit
    - het is m'n eerste old/youngtimer (gelukkig niet m'n eerste Alfa!), dus ik weet nog niet of het helemaal mijn ding gaat zijn. Ik wil daarom ook geen restauratieproject, maar een wagen die direct in te zetten en te genieten is, waar ik dan wel zelf wat aan kan knutselen/verbeteren/repareren (er gaat altijd wel iets kapot, dat is met mijn 2jaar oude GT nu ook al zo) :roll:
Kom nu niet zeggen dat mijn 2jaar oude GT JTDm de beste optie is om aan deze criteria te voldoen, die is gereserveerd als woon-werk vervoer voor m'n vrouwtje :!:
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

wo sep 05, 2012 12:41

Dag ItalBelg,
Met een wagen moet je ook geluk hebben.
Ik rij jaarlijks 13000 Km met mijn 75 16 IE, en nog nooit heeft hij mij in de steek gelaten, wordt wekelijks wel gewassen en technisch hier en daar doe een kleine controle, oliepijl e.d.
Ga je veel rijden, zou ik toch voor een TS kiezen, maar dat is ieder zijn eigen keus.
Gr.
Jantje

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1858
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

wo sep 05, 2012 15:26

Voor de kosten kan je idd best voor een TS gaan, ik heb er ook één (wel als 2e auto) en dat scheelt denk ik toch nog heel wat met een V6. Ze zijn allebei leuk op hun eigen manier, maar een 75 V6 voor dagelijks gebruik gaat een dure hobby worden denk ik, die TS blokjes zijn ook nog relatief goedkoop in onderhoud
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA

Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
ItalBelg
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di dec 22, 2009 03:27
Locatie: Brugge (België)

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

wo sep 05, 2012 23:52

Alfissimo, ben je jouw numerata nog niet beu, nu die zowat tiptop in orde staat? Ik wil je er anders wel vanaf helpen :jumping:
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

vr sep 07, 2012 13:24

Voordeel V6: Machtig geluid, fijne motor.

Voordeel TS: Sterke motor (bij normaal gebruik/onderhoud gaan ze erg lang mee)
Wegligging, minder zwaar in de neus stuurt fijner.
Goedkoper in gebruik en onderhoud.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1858
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

Re: RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

vr sep 07, 2012 15:10

Alfissimo, ben je jouw numerata nog niet beu, nu die zowat tiptop in orde staat? Ik wil je er anders wel vanaf helpen :jumping:
Haha, voorlopig nog niet. Nu kan ik er eindelijk echt mee gaan rijden nu gaat ie ook nog niet weg :D Volgend jaar andere velgen zoeken, brede 16 of 17" en de dakhemel opnieuw bekleden.
Dan issie weer een beetje mooier 8)
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA

Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

za sep 08, 2012 09:26

Als je er alleen korte ritten mee rijdt zou ik voor een TS gaan.
Een 3.0V6 met korte ritten rijdt al gauw 1:7 à 1:8 weet ik uit praktijkervaring.
Bovendien heeft de V6 meer opwarmtijd nodig, dus je rijdt dan vrijwel altijd met een koude motor.
De TS is een zeer betrouwbaar blok, met minder onderhoud.
Qua geluid is de V6 onovertroffen, maar ja, dat kost je dus wel duiten.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
ItalBelg
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di dec 22, 2009 03:27
Locatie: Brugge (België)

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

za sep 08, 2012 12:56

Bedankt voor de reacties!
Dus op gebied van gebruiks- en onderhoudskosten duidelijke voorsprong voor de TS (surprise surprise...)
Het is mij nog niet duidelijk - de kosten terzijde - hoe het met de betrouwbaarheid zit voor dagelijks gebruik. Maw: is er een grotere kans met 1 van de 2 om 's morgens op de fiets te moeten springen of 's avonds met een collega naar huis mee te moeten rijden?
@Arjan: volgens jou heeft een V6 dus langer nodig om op temperatuur te komen. Vreemd, ik meen ergens het omgekeerde gehoord/gelezen te hebben. Zou te maken hebben met aluminium vs gietijzer blok?
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

za sep 08, 2012 14:48

Allebei aluminium blok,tijd van op temperatuur komen maakt volgens mij niet uit, maakte bij de 164 die wij gelijktijdig in TS en V 6 variant hadden geen verschil in ieder geval. Ik weet niet hoeveel km het om gaat, maar qua betrouwbaarheid bij goed onderhoud denk ik geen verschil. Alleen de onderhoudskosten en brandstofverbruik verschillen. En dat is een keuze. Persoonlijk zou ik voor de v6 gaan, je leeft maar 1 x ....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

za sep 08, 2012 15:55

Bedankt voor de reacties!
Dus op gebied van gebruiks- en onderhoudskosten duidelijke voorsprong voor de TS (surprise surprise...)
Het is mij nog niet duidelijk - de kosten terzijde - hoe het met de betrouwbaarheid zit voor dagelijks gebruik. Maw: is er een grotere kans met 1 van de 2 om 's morgens op de fiets te moeten springen of 's avonds met een collega naar huis mee te moeten rijden?
@Arjan: volgens jou heeft een V6 dus langer nodig om op temperatuur te komen. Vreemd, ik meen ergens het omgekeerde gehoord/gelezen te hebben. Zou te maken hebben met aluminium vs gietijzer blok?
Betrouwbaarheid zit voor groot deel in onderhoud, en je moet natuurlijk ook een beetje gevoel hebben met een oudere auto wat rijden betreft.

Heb zelf de V6 in mij Lancia liggen en moet zeggen het rijdt en loopt fantastisch, maar het verbruik op korte stukken is dat ook.

Gr. Jan
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

za sep 08, 2012 17:22

@Arjan: volgens jou heeft een V6 dus langer nodig om op temperatuur te komen. Vreemd, ik meen ergens het omgekeerde gehoord/gelezen te hebben. Zou te maken hebben met aluminium vs gietijzer blok?
TS blok van een 75 is ook van aluminium.
Maar de V6 heeft meer olie en koelvloeistof dan de TS, dus leek het me logisch dat dat wat langer duurt.
Op het dashboard kan de auto dan al wel op temperatuur zijn, het gaat uiteindelijk om de olietemperatuur en niet om de koelwatertemperatuur.
Maar... wat je ook kiest, kies wat je zelf leuk vindt en laat de adviezen niet de doorslag geven.
100 mensen 100 adviezen en meningen :wink:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

Re: RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

za sep 08, 2012 21:40

Persoonlijk zou ik voor de v6 gaan, je leeft maar 1 x ....
Zelf twee keer TS gehad en drie keer een V6,en de 75 V6 heerst.................(nog steeds) 8) :shock:
Qua betrouwbaarheid maakt het niks uit.Onderhoudskosten maakt ook niet veel uit.Als je gevoelig bent voor de brandstofkosten neem dan een TS(met deze prijzen).Qua emotie en geluid en beleving neem a.u.b. de V6.................. :P

Gebruikersavatar
ItalBelg
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di dec 22, 2009 03:27
Locatie: Brugge (België)

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

di sep 25, 2012 20:24

Het dilemma is er weer niet eenvoudiger op geworden: was bijna over de streep getrokken om voor een TS te gaan, maar heb nu mogelijks een optie voor een zo te zien best interessante V6 (2.5) aan een waarschijnlijk aanvaardbare prijs, mits de onderhandelingen wat goed verlopen :roll:
Wat ik niet besefte, is dat de kofferruimte van een V6 wel een pak kleiner is dan die van een TS!
Heb wat gegoogled om hier een beeld van te krijgen, maar vond niets dat beiden duidelijk toonde.
Er zijn er hier die zowel een TS als een V6 (gehad) hebben, dus als iemand nu eens eenzelfde kiekje neemt van beide kofferbakken met daarin iets als referentie (bakje Spa blauw of beter nog: bakje bier, ik ben tenslotte Vlaming... :needcoffee: ), dan kunnen we gelijk mooi het verschil inschatten!
Laatst gewijzigd door ItalBelg op di sep 25, 2012 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

di sep 25, 2012 21:39

Ik heb mn 75 omgebouwd van 4 cilinder tank naar V6 tank,en dat kost je gewoon de helft van je kofferruimte.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1858
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: 75 2.0 TS of 3.0 V6

di sep 25, 2012 22:58

Het geluid valt iets aan te doen, TS met volledige CSC lijn daar kijken de mensen ook van op 8)
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA

Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”