di mei 14, 2013 00:34
Tsja, ach.
Toen ik een jaar of tien geleden de computers inruilde voor het vrachtwagenstuur, zat ik ruim anderhalf jaar tierend en vloekend op de bok.
(zie je me niet? denk je dat het makkelijk is zo'n groot ding? waarom geef je me niet even tijd en ruimte?)
Toen ik dat zat werd, ging ik eens letten op de mensen die wel rekening met me hielden. En ik kan melden dat dat er gelukkig veel meer zijn. Heel veel meer.
Ik heb rondgereden in belgie, frankrijk, duitsland, zwitserland, oostenrijk, luxemburg (voorzover mogelijk, met de poidlourds) en nederland natuurlijk.
Van alle medebestuurders die ik heb meegemaakt kan ik zeggen dat de duitsers (u wist het al) het minst slecht rijden, gevolgd door de oostenrijkers, zwitsers en nederlanders.
In belgie, maar voornamelijk frankrijk heerst een fenomeen dat niet anders dan door het woord egoïsme kan worden beschreven.
(nu moet ik wel een kantteking plaatsen, tot in de jaren '80 (meen ik) mocht je in belgie rechts inhalen op de snelweg, net zoals in amerika, het "keep your lane systeem", een hoop belgische rijveteranen zal misschien niet van de nieuwe regels op de hoogte zijn, en die kun je dan ook rustig rechts voorbij, dat verwachten ze immers)
Een vriend van mij is vroeger rij-instucteur geweest en hij placht altijd tegen aspirant-bestuurders de volgende opmerking te maken:
"Verkeer is verkeren, daarom heet het zo. We hebben regeltjes voor de meeste situaties, maar niet voor alle. Die moet je dus samen oplossen"
Ik vind dat hij een goede instructeur was.
Maar ja, over jezelf opvreten gesproken:
Ik rijd in duitsland over een bundesbahn (een B-weg), vrachtwagens mogen daar officieel maar 60, ik rijd lekker met een gangetje van 70 (dan wordt je net niet geflitst) en zie in mijn spiegels een auto dicht achter me telkens richting de wegas sturen (nam hij wat meer afstand, kon hij de hele weg overzien) en op het moment dat de onderbroken streep overgaat in een dubbele doorgetrokken vond meneer het tijd mij daar in te gaan halen. Hetgeen lukte, waarschijnlijk omdat ik van het gas afging, maar dat daargelaten.
Voor mij gekomen, was ineens alle haast weg en werd met een sukkeldrafje van 65 de weg voortgezet (hij mocht dus 80 hè). Ik kon alleen maar concluderen dat meneer vrachtwagens eng vond en er liever niet achter reed.
Dat ik nog maar 1 uur mocht rijden (volgens de tachograaf) en het verschil van 5 km/h weleens kon betekenen dat ik mijn eindbestemming net niet kon halen om nog te lossen en ik daardoor een dag later thuis kan zijn, wist meneer niet. Kon hij ook niet weten en kan ik hem ook niet kwalijk nemen. Wat ik wel graag gevraagd had, was de beweegreden van zijn actie. Maar daar krijg je weer niet de kans voor. Zo leer je berusten of zegt een mantraatje op.
Wat mij wel opvalt is dat het verkeer een stuk moeilijker is geworden: moderne auto's zijn zo geluiddicht dat je de buitenwereld niet meer hoort, en fietsers, bij gebrek aan geluiddemping, hebben steevast allemaal een koptelefoon op. Wat is dat toch?
Nu wordt je dus ook al geacht te anticiperen dat, naast het niet kijken en dus niet gezien worden, je ook al niet meer gehoord wordt.
Oh, en om nog een beetje on-topic te blijven.
Drie weken geleden rijd ik per motor van huis naar werk (bussum-a'dam) en doe dat -zoals gedoogd- tussen de auto's door, weliswaar met een iets minder dan gedoogde snelheid, maar nog steeds niet irritant hard: Ik wacht braaf tot ik gezien wordt en kruip er dan tussendoor.
Voor mij reed een driewieler (twee wieltjes voor, een achter).
Volgens mij, maar ik heb het nog niet nagezocht, mogen zij niet tussen de files door laveren. Echter de persoon in kwestie meende van wel, en liet dat ook duidelijk blijken door irritant getoeter als hij vond dat hem niet genoeg ruimte geboden werd.
Nou dankuwel, dit gedrag zal er dus voor zorgen dat binnenkort de motorrijders ook niet meer tussen de files doormogen.
Ach ja, het kan verkeren.
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.