Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di okt 01, 2013 17:16

Vanochtend ben ik weer eens bij Rica de bank opgeweest voor een referentiemeting.
T.o.v. mijn vorige meting (tijdens meeting) heb ik wat zaken aan de inlaat gewijzigd (spruitstuk en airbox) en is er nieuwe software ingekomen met meer inspuiting in het middengebied.
Mijn verwachting was dus ook dat er in het middengebied flink wat koppel bijgekomen is.

Het resultaat viel zeker niet tegen met 238 pk engine power en 443 Nm koppel!
Persoonlijk had ik verwacht dat het vermogen gelijk was en het koppel ietsje hoger. Maar bovenin heb ik er 6 bonuspaardjes bijgekregen, ondanks dat er vanaf 4000 rpm niet meer wordt ingespoten.

Afbeelding

Wel liep de EGT erg hoog op tijdens de run tot zelfs 1000°C. Daar moet echt aan gewerkt worden.
Dus de volgende stap: injectors, en daarmee de EGT 100°c lager krijgen en door de 240 pk barriere breken die niet meer zo ver weg is nu.

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di okt 01, 2013 17:32

Mooie waarden :D Top dieseltje!
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo okt 02, 2013 10:12

Prima resultaat!
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo okt 06, 2013 21:27

De ducati injectors zitten er in!

Wat me nog het meest tegenviel van de klus is het schoonmaken van de injectorschachten. Wat zat daar een hoop rotzooi in! Het valt niet mee om dat er goed uit krijgen zonder dat er ook vuil in de verbrandingsruimte valt.
Maar afgezien van dat, stelt het vrij weinig voor op een 16v om verstuivers uit te wisselen, je kan er een stuk beter bij dan op een JTD 8v. Ook zaten ze helemaal niet zo vast.

Na het programmeren van de nieuwe injector codes en de nieuwe software (met zelfde IQ waarden alleen timingen naar voren gezet) ingeladen te hebben ben ik een proefritje gaan maken. Wat het eerst opviel is dat het iets mooier en rustiger loopt, wat waarschijnlijk alles te maken heeft met de latere inspuitmomenten en de daarbij horende lagere piekdruk.
Wat betreft acceleratie voelt ie hetzelfde aan en een datalog bevestigd dat er op dit vlak eigenlijk niets is veranderd.

Omdat het al donker was tijdens de proefrit heb ik niet naar de roetuitstoot kunnen kijken. Maar wat wel duidelijk veranderd is de uitlaatgastemperatuur. Deze is nu toch wel zo'n 50-100 graden lager dan voorheen! En daar was het allemaal om te doen, dus ik ben nu al erg blij met het resultaat.

Verder heb ik nu nog twee softwareversies klaar liggen. Een volgende die zo'n 5-10 pk meer geeft en eentje die goed is voor 10-15 pk extra. :mrgreen: :mrgreen:
Maar eerst wil ik enkele dagen deze versie goed testen voordat ik de volgende stappen maak.
To be continued...

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo okt 13, 2013 21:52

Ik had een enkele dagen terug nog een vergelijking gemaakt van de roetuitstoot die ik hier nog niet gepost heb.

Dit was de laatste afstelling met standaard injectors (238 pk /443 Nm)
http://youtu.be/wb1clDZ5HZA

En de eerste afstelling met de Ducati injectors (verwacht vermogen 240-250 pk)
http://youtu.be/wcwEHhHlp1A

Een zichtbare verbetering dus!

Wat betreft software hebben er inmiddels al 10 versies de revue gepasseerd sinds de montage van de ducati injectors. Ik ben nog even aan het zoeken naar de "sweet spot" zeg maar. :lol:
Maar ik verwacht de komende week wel tot een mooi eindresultaat te gaan komen.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di okt 15, 2013 21:42

Zo... net weer even de nieuwste software geupload en getest.
Hij loopt nu weer erg hard, maar ook de EGT is behoorlijk hoog. (950gr tijdens een 4e versnelling log)
Maar puur kijkende naar het traject 4000-4500 rpm, durf ik al voorzichtig te roepen dat 250 pk/ 450 Nm er wel in moet zitten, maar dat zal de testbank moeten bevestigen.

Een logje voor de liefhebbers:
Afbeelding

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo okt 23, 2013 21:42

Zojuist heb ik een nieuw acceleratiefilmpje gemaakt van 40-200 km/u.
In vergelijking met het vorige acceleratiefilmpje ben ik nu zo'n 2 sec sneller tussen 100 en 200 km/u. 8)

http://youtu.be/6-JngJA36Cs

En vergeleken met een 147 GTA:

http://www.youtube.com/watch?v=UH8a-0mhZjw

AlfaMaster
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 16:55
Locatie: Dalerpeel

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do okt 31, 2013 00:43

Wat een geweldig project om te volgen! En wat een mooie resultaten!!!
Nu:
147 1.9JTD 2005
Sud sprint semi-racer

Gehad:
Sud 1.5QO 1983
33 1.4IE 1992
155 1.8 8v 1994
155 2.0 16V 1996
155 2.5V6 1992
33 1.4IE L 1992

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr nov 01, 2013 08:28

Alfamaster bedankt!

Update:
Donderdagochtend weer bij Rica engineering geweest om een drietal mappings te testen.
Het beste resultaat is: 249.4 pk en 468 Nm !
Omdat de luchttoevoer op de testbank wat minder is dan in de praktijk vertoont de hoogste vermogenscurve een dip, precies daar waar normaal het maximaal vermogen zou moeten zitten.
Tijdens de testbankrun heb ik een datalog gemaakt en daarin is zichtbaar dat op dat punt de injectie omlaag geregeld is van 105 naar 96mm3. Met datalogs op de weg is dit totaal niet aan de orde, daarom verwacht ik dat het werkelijke vermogen nog een pk of 5 hoger ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Al met al denk ik toch een mooi resultaat voor een 1.9 dieseltje !
Laatst gewijzigd door JS JTD op vr nov 01, 2013 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr nov 01, 2013 08:29

Voor de grap heb ik de datalogs die ik vandaag op de bank heb gemaakt eens vergeleken met mijn gereden datalogs.
Het verschil in inspuiting is groter dan ik dacht:

Afbeelding

Zie dat verschil eens van tune 9! Ik ben er nu haast zeker van dat ik "op straat" tegen de 260 pk heb...
Alleen jammer dat dat er op de dyno niet uitkomt.

Misschien dat ik nog een keer terug ga met de roetbegrenzing uitgeschakeld, zodat ie wel de volle injectiehoeveelheid vrij geeft... Nu weet ik nog niet exact wat ik heb! :(

dragon
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma sep 27, 2010 20:19
Locatie: amersfoort

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr nov 01, 2013 16:56

Maar je kunt wel zeggen: doel gehaald!!!

gaaf project!

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr nov 01, 2013 19:37

Die hangt er lekker aan!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr nov 01, 2013 21:17

Voor mijn 147 Cup Diesel had ik in Duitsland een aangepaste Roetfilter met 200 cpi (of heet het dpi of psi? standaard 400) laten maken wat 1/2 minder vakjes heeft, of 2x grotere gaatjes, hoe je het maar wilt bekijken ... verder geen demper, de Diesel maakt toch geen geluid. Daarnaast is er ook een speciale Race Kat voor de Diesels gemaakt maar kost wel aardig wat !! De waardes die je aangeeft haalden we met de 8V ook bijna maar vertrouwde de bak er niet op en dus terug geschroefd naar 225pk en 400nm. Heb je string verder niet gelezen maar voor de Race 6-Bak is het belangrijk dat je een oliekoeler er op zet waarbij de retour boven de 5 en 6 is geplaatst. Prachtig om met zo'n ding de keien uit de straat te trekken =D>
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr nov 01, 2013 21:31

Dat is nog eens lekker een rondje strepen trekken. Niet alleen bulten met trekkracht, maar ook op toeren genoeg power om te blijven doorknallen.

Gelukkig heb je op de eerste pagina al aandacht besteed aan voldoende remkracht, ondanks dat de 147 en 156 standaard al prima remmen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr nov 01, 2013 21:38

verder geen demper, de Diesel maakt toch geen geluid.
Dat klopt wel aardig. Op de 3.0 24v TD motor van mijn maat zijn Jetta zit een 90mm open pijp en die klinkt niet echt overdreven hard in ieder geval. Wel ruig. 8)

250 pk uit een 1.9 is netjes! :thumbs: Zeker omdat het nog allemaal vrij standaard loopt, zou haast zo origineel geleverd kunnen zijn, "147 GTD".

Bovengenoemde 3.0 24v heeft nu ongeveer 400+ pk en 800+ Nm maar dat is gewoon ouderwetse tuning met grote plunjers in een lijnpomp. :wink: Dikke zwarte wolken e.d. dus. :oops: 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”