Volgens mij moet je kijken of er door het hele toerenbereik een nog marge is in de maximale hoeveelheid ingespoten brandstof, en vooral de maximale luchthoeveelheid... als er meer lucht naar de motor gaat dan wat het motormanagement kan terugvinden in de software, in het kenveld voor Max Air Flow, dan loopt-ie zoals men dat in ''monteurstaal'' noemt ''buiten zijn bereik''... ligt het er ook nog aan wat het meetbereik van bijv. de luchtmassameter en de turbodruksensor is. Maar als dit bereik voldoende is, echter, de motor ECU heeft geen gegevens in zijn software om de hogere waarden die je nu met deze set-up bereikt te kennen, dan herkent de ECU de meetwaarden niet meer. Zie een kenveld maar net als een Excel-sheet... Hoe je dit in praktische zin met de eerder aangegeven diagnose-software moet meten, en hoe je daarbij ook kunt nagaan waar de grenzen van de kenvelden in huidige software liggen, dat weet ik niet. 'T is eigenlijk net als bij een simpele digitale multimeter, als je een hogere waarde meet dan waar je het bereik van de multimeter op ingesteld hebt, dan geeft het display een ''oneindige'' waarde aan, en zo gaat het volgens mij ook met motorsoftware..
Nee, dat is niet het probleem.
@Hoppy:
Je moet de aansturing van de turbodrukregeling (boost control solenoid) gaan loggen. Dat is een percentage tussen de 20 en 80%.
80% is maximaal, vanen volledig gesloten, 20% minimaal volledig open.
Doel is om boven de 20% aansturing te blijven, zodat de ECU nog controle heeft over de turbodruk. Anders gaat de turbodruk van de doelstelling weglopen en grijpt de ECU uiteindelijk in.
Dus, download MES:
http://www.multiecuscan.net/
Kabeltje kan ik evt. verzorgen a 15 euro.
Als je zover bent dat je dat hebt, kan ik je precies wijzen hoe en wat verder.