Ik heb een dealer gevonden die bereid is om een afspraak te regelen voor een bezichtiging en een proefrit in de 4C.
Daar ga ik geen spoedafspraak van maken. Ik wil de 4C in mooi weer zien en rijden.
Ook heb ik begrepen dat het misschien wel een jaartje kan duren voordat de 4C verkocht kan worden.
Er wordt gesproken van lijsten met geïnteresseerden.
Tja, dat is dan weer het nadeel van een Carbon kuip. De productie aantallen zullen wel even laag blijven.
Dat moet ik dus gaan uitvogelen, waar ik eens rustig kan gaan koekeloeren. Gek genoeg heeft dat TG-item me oprecht hebberig gemaakt. Zodra iemand dan de eerste afschrijving voor zijn rekening heeft genomen... ik vind het wel wat als midlife-crisis-auto.
De kale prijs van een 4C bedraagt: €59.650,-
Waarschijnlijk zal de afschrijving van de 4C een ander verloop hebben dan de ander AR modellen.
Als de productieaantallen laag blijven zal de prijs misschien wel zakken maar zich snel op een (vrij hoge) vaste bodem zetten.
Bij flinke productie aantallen zal de prijs wel verder zakken. Maar hoeveel?
Als ik een aantal bijzondere wagen van AR bekijk:
De SZ was nieuw Fl 185.000,- (€90.000 +) Dat waren serieuze prijzen die in relatieve en absolute waarden flink zijn gezakt.
Het is trouwens niet juist om te zeggen dat de gemiddelde SZ ongeveer 60-65% is gezakt, Dat is veel meer omdat €90.000 uit 1990 veel meer is dan € 90.000 uit 2014.
De wagen wat toen ter tijd gruwelijk duur!
Kijk eens naar de 8C die was nieuw ongeveer €220.000. Ten opzichte van Ferrari en Lamborghini vrij laag geprijsd.
De gemiddelde waarde is nu ongeveer € 170.000. Absoluut € 60.000 lager, relatief gezien slechts een prijsdaling van 23 %.
Eerlijk gezegd zie ik ze al een tijdje ook niet verder dalen.
Als zo'n daling ook voor de veel goedkopere 4C zou gelden dan komt ie over een aantal jaar op de tweedehandsmarkt voor ong. € 45.000.-
Bij hogere productieaantallen zal de prijs hieronder vallen. Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat er een moment komt dat ie voor de helft van de nieuwprijs beschikbaar is.
De SZ en 8C zijn natuurlijk auto's waarvan een beperkt aantal zijn geproduceerd.
Maar de aantallen 4C komen ook niet in de buurt van de normale stalen AR's en de 4C is veel goedkoper dus zal de absolute waarde daling ook minder zijn.