Gebruikersavatar
BeeJay
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 17:02
Locatie: Echt

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do jul 03, 2014 09:05

Dus als ik het goed heb, heb je de temperatuursensor van de thermostaat vervangen en nu is het goed??
#1 AR 146 1.4 TS - opgeknapt, verkocht
#2 AR 146 1.4 TS - donorauto, gesloopt
#3 AR 145 1.6 TS - opgeknapt, verkocht
#4 AR 156 1.8 TS - in bezit
Afbeelding

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo aug 03, 2014 14:56

nu weet ik het niet meer. na een tijdje goed te hebben gereden, echt gewoon goed. met warm weer, met vochtig koud weer doet de auto het nu of helemaal niet meer of als de motor aanslaat komt ie weer als een stoomboot op gang om vervolgens 3500 toeren te gaan lopen met het injectie lapje aan. heb de brandstof druk nu gemeten, heb een manometer direct op de persleiding aangesloten en mete toen 4bar op het moment dat de motor aan wilde slaan. dus lijkt mij goed.
ben nu ook aan het meten met het schema er bij maar het schema maakt het alleen maar onduidelijker. op contact 85 van het hooftd relais hoort volgens het schema 12v te staan. ook zonder dat het contact aan staat, zit direct op de voeding aangesloten. ook zegt het schema dat dit een rood/witte kabel moet zijn, is een paars zwarte. en zo zijn er wel meer van dat soort dingen die niet kloppen. zoals relais contacten die volgens het schema direct met elkaar verbonden horen te zijn en niet zo is. en ook weer kleur afwijking.
heb ik misschien het verkeerde schema? volgens verschillende sites heb ik motronic M2.10.3 en dat schema heb ik er ook bij.
als ik een ander schema pak lijkt het niet op met wat ik onder de kap zie dus volgens mij heb ik de goede... het is het schema uit het wphb dat ook op de 145/6 clubsite te vinden is.

heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? zijn er nog afwijkende modelen binnen het M2.10.3 systeem.
heeft er iemand misschien een ander schema voor mij? alles wat ik op internet vind is dit schema of er moet voor betaald worden.

kleine aanpassing, ik heb al eens een schema gehad van een mede forum lid bedacht ik me net. ik zal de twee eens naast elkaar leggen.
wat ik al wel gezien heb is dat dit schema ook zegt dat op contact 86 ipv 85 (was lastig te zien) constant 12v zou moeten staan.
volgens mij is paars/zwart een schakeldraad dus loopt deze via het contact?? ik ga het straks nog meten. het is er allemaal niet duidelijker op!
ik hou me wel nog steeds aanbevolen voor een extra, uitgebreid schema.

alvast bedankt, groet efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 04, 2014 19:04

Wat denk je daar te meten? Wat geeft de auto voor storings meldingen als je hem uitleest?

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 04, 2014 20:41

wat ik daar denk te meten weet ik nog niet. wat ik daar hoop te meten is een storing zodat die storing eindelijk een verholpen is.
heb de fout al gevonden, de beschrijving van de locatie van de relais komt niet overeen met hoe het in de motorruimte zit. kwam hier achter door dat ik het andere schema, van bosch zelf, er bij hield.
de relais voetjes op de juiste plek gezet iig.
heb nu gemeten of er 12V op contact 86 van het hooft relais staat, en dat staat er. morgen weer verder met meten. gaat een stuk beter als je ook daadwerkelijk meet op de punten waar je moet meten :lol:

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 04, 2014 20:41

wat ik daar denk te meten weet ik nog niet. wat ik daar hoop te meten is een storing zodat die storing eindelijk een verholpen is.
heb de fout al gevonden, de beschrijving van de locatie van de relais komt niet overeen met hoe het in de motorruimte zit. kwam hier achter door dat ik het andere schema, van bosch zelf, er bij hield.
de relais voetjes op de juiste plek gezet iig.
heb nu gemeten of er 12V op contact 86 van het hooft relais staat, en dat staat er. morgen weer verder met meten. gaat een stuk beter als je ook daadwerkelijk meet op de punten waar je moet meten :lol:

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 04, 2014 20:43

oeps, te snel achter elkaar gedrukt....
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 04, 2014 22:23

wat betreft het uitlezen, dat heb ik toen al laten doen door rob en daar kwam uit dat het mengsel buiten corrigeerbare waarde vielen, als ik het goed omschrijf?
dat kon de lambda of de lmm zijn. de lambda heb ik toen vervangen voor een nieuwe en de lmm heb ik uitgewisseld voor een lmm die ik nog had liggen. de lambda gaf veel verbetering maar de storing is blijkbaar nog niet opgelost daardoor. en volgens mij geeft de lmm niet deze storing mocht deze stuk zijn. al denk ik niet dat deze stuk is.

groet Efrem
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

di aug 05, 2014 20:26

vandaag weer aan het meten geweest, van K1 en K4 kloppen de aansluitingen en zijn ze ook aanwezig naar of van de nodige locaties, van K2 en K3 mis ik een aantal connecties. ik weet nog niet waar dat aan ligt, of ik bergrijp het schema niet goed, wat goed zou kunnen, ben geen automonteur... of er is daadwerkelijk een storing in de kabelboom.
morgen nog een wphb ophalen om te vergelijken. dan zal er hopelijk een hoop meer duidelijk worden.

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

di aug 05, 2014 20:52

wat betreft het uitlezen, dat heb ik toen al laten doen door rob en daar kwam uit dat het mengsel buiten corrigeerbare waarde vielen, als ik het goed omschrijf?
dat kon de lambda of de lmm zijn. de lambda heb ik toen vervangen voor een nieuwe en de lmm heb ik uitgewisseld voor een lmm die ik nog had liggen. de lambda gaf veel verbetering maar de storing is blijkbaar nog niet opgelost daardoor. en volgens mij geeft de lmm niet deze storing mocht deze stuk zijn. al denk ik niet dat deze stuk is.

groet Efrem
Hoi Efrem, ik zou eens naar de luchtomloopklep op het gasklephuis kijken, mijn vermoeden zegt dat dát de boosdoener is... deze kan er dus ook voor zorgen dat je een storing krijgt met aanduiding ''mengselverrijking buiten bereik'', en het probleem met moeilijk aanslaan, verhoogd stationair toerental, stotteren van de motor en noem maar op als deze klep niet goed meer werkt; de stappenmotor van zo'n luchtomloop-/stationairregelklep slijt ook erg snel doordat deze veel 'in gebruik' is..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

di aug 05, 2014 21:54

okee, bedankt!
weet jij hoe ik deze kan testen, buiten het doormeten met de multimeter en op gangbaarheid controleren?
moergen haal ik een kompleet wphb op bij een monteur die bij alfa werkt, wellicht staat hierin hoe ik de stationair regelklep kan controleren op een goede werking.

bedankt, groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

wo aug 06, 2014 10:23

okee, bedankt!
weet jij hoe ik deze kan testen, buiten het doormeten met de multimeter en op gangbaarheid controleren?
moergen haal ik een kompleet wphb op bij een monteur die bij alfa werkt, wellicht staat hierin hoe ik de stationair regelklep kan controleren op een goede werking.

bedankt, groet Efrem.
Als je het schema hebt kun je aan de hand van de penbezetting van de stekker op de luchtomloopklep de 2 spoelen van de stappenmotor doormeten op weerstandswaarde. Mooi dat je een WPH bij de hand krijgt, want daar staat ongetwijfeld wel een pagina in over deze actuator, je moet kijken bij het hoofdstuk voeding en injectie, dat is groep 04. Testen op gangbaarheid mag meestal alléén in gemonteerde toestand, waarbij je de klep via de functie actieve diagnose in de merkspecifieke testkast (Examiner) aanstuurt; dit is ivm de aanslagen in het huisje, die zorgen ervoor dat de opbouw van de plunjer niet uit elkaar springt! Wat je wel kunt doen is op het moment van contact aanzetten, heel snel naar de motorruimte lopen en voelen (trillingen) en luisteren (knerpend geluid) of de klep, zoals gebruikelijk is bij contact aanzetten, door het motormanagement word aangestuurd om opnieuw zijn aanslagen in te leren. Verder kun je de klep even demonteren en kijken of je er iets vreemds aan ziet, ook aan het huisje waar deze in zit, bijv. groeven en dergelijke. Suc6!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

wo aug 06, 2014 18:23

vanmiddag het wphb opgehaald. het is alleen wel van de 155, maar dat gaat verder geen problemen opleveren denk ik? is in de basis de zelfde auto. verder geen tijd gehad om met de auto bezig te zijn. morgen op tijd op en ff een dagje meten en controleren :)
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do aug 07, 2014 15:18

vandaag weer eventjes aan de auto kunnen werken, totdat de hemel open ging......:/
ik heb de stationairregelklep gecontroleerd, weerstanden zijn goed en is goed gangbaar. in het boek niet kunnen vinden hoe de klep te testen in de auto, kan nu ook niet horen/voelen of de klep knerpt, accu is er uit en er ligt te veel los om ff snel in te bouwen.

in het boek wel gevonden dat er ergens links achter de motor of op de motor een massaverzamelpunt zit waar alle motronic massa's samen komen. weet iemand waar dit punt zit? het gaat om punt g60. vanaf voren gezien.

groet efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do aug 07, 2014 15:29

in het boek wel gevonden dat er ergens links achter de motor of op de motor een massaverzamelpunt zit waar alle motronic massa's samen komen. weet iemand waar dit punt zit? het gaat om punt g60. vanaf voren gezien.
Kan ik niet voor de geest halen.. maar als je de kabelboom, vanaf de stekker(s) op de ECU, nu eens volgt, lijkt mij dat je dan automatisch dat massapunt wel vind?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do aug 07, 2014 16:52

dat word een beetje lastig. de kabelboom verdwijnt achter de stoffen mat in de motorruimte.
op het blok bij het gasklephuis zit ook een verzamelpunt met een dikke en vier dunne massa kabels. dit zou wat kunnen zijn maar dan kom ik nog tien kabels te kort die ook aangesloten zouden zitten.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”