Hoi Efrem, ik zou eens naar de luchtomloopklep op het gasklephuis kijken, mijn vermoeden zegt dat dát de boosdoener is... deze kan er dus ook voor zorgen dat je een storing krijgt met aanduiding ''mengselverrijking buiten bereik'', en het probleem met moeilijk aanslaan, verhoogd stationair toerental, stotteren van de motor en noem maar op als deze klep niet goed meer werkt; de stappenmotor van zo'n luchtomloop-/stationairregelklep slijt ook erg snel doordat deze veel 'in gebruik' is..wat betreft het uitlezen, dat heb ik toen al laten doen door rob en daar kwam uit dat het mengsel buiten corrigeerbare waarde vielen, als ik het goed omschrijf?
dat kon de lambda of de lmm zijn. de lambda heb ik toen vervangen voor een nieuwe en de lmm heb ik uitgewisseld voor een lmm die ik nog had liggen. de lambda gaf veel verbetering maar de storing is blijkbaar nog niet opgelost daardoor. en volgens mij geeft de lmm niet deze storing mocht deze stuk zijn. al denk ik niet dat deze stuk is.
groet Efrem
Als je het schema hebt kun je aan de hand van de penbezetting van de stekker op de luchtomloopklep de 2 spoelen van de stappenmotor doormeten op weerstandswaarde. Mooi dat je een WPH bij de hand krijgt, want daar staat ongetwijfeld wel een pagina in over deze actuator, je moet kijken bij het hoofdstuk voeding en injectie, dat is groep 04. Testen op gangbaarheid mag meestal alléén in gemonteerde toestand, waarbij je de klep via de functie actieve diagnose in de merkspecifieke testkast (Examiner) aanstuurt; dit is ivm de aanslagen in het huisje, die zorgen ervoor dat de opbouw van de plunjer niet uit elkaar springt! Wat je wel kunt doen is op het moment van contact aanzetten, heel snel naar de motorruimte lopen en voelen (trillingen) en luisteren (knerpend geluid) of de klep, zoals gebruikelijk is bij contact aanzetten, door het motormanagement word aangestuurd om opnieuw zijn aanslagen in te leren. Verder kun je de klep even demonteren en kijken of je er iets vreemds aan ziet, ook aan het huisje waar deze in zit, bijv. groeven en dergelijke. Suc6!okee, bedankt!
weet jij hoe ik deze kan testen, buiten het doormeten met de multimeter en op gangbaarheid controleren?
moergen haal ik een kompleet wphb op bij een monteur die bij alfa werkt, wellicht staat hierin hoe ik de stationair regelklep kan controleren op een goede werking.
bedankt, groet Efrem.
Kan ik niet voor de geest halen.. maar als je de kabelboom, vanaf de stekker(s) op de ECU, nu eens volgt, lijkt mij dat je dan automatisch dat massapunt wel vind?in het boek wel gevonden dat er ergens links achter de motor of op de motor een massaverzamelpunt zit waar alle motronic massa's samen komen. weet iemand waar dit punt zit? het gaat om punt g60. vanaf voren gezien.