Romeo
Full Member
Full Member

RE: max.bandenmaat voor 7,5 j

di sep 27, 2005 13:48

Een achterwiel aangedreven auto heeft soms bredere banden achter voor meer grip, maar bij een voorwielaangedreven auto?????
Volgens mij hebben alleen petje-patsers in een Golf dat nodig, maar zij begrijpen ook niet waar dat bij een BMW en Porsche wél voor nodig is. :roll: :wink:

Een voorwielaangedreven auto is sneller door de bocht te krijgen als je zo'n balans qua gewicht en grip hebt dat je de achterkant iets naar buiten kunt laten komen bij gas lossen, want dan wijst de neus weer dieper de bocht in en kan je eerder weer gas geven.

Breder achter op een voorwielaandrijver is voor patsers die alleen rechtdoor rijden.

Punt (een . was ook voldoende geweest, maar dan ben ik niet zeker dat ie genoeg op valt).

Mario (ex 164 12v met 235/40 17" op 7,5J velgen en nu 205/40 17" op 7,5J onder een 75 TS, omdat een TS al beter af is met gelijke maat voor en achter EN DAT IS NOG WEL EEN ACHTERWIELAADRIJVER!)
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: max.bandenmaat voor 7,5 j

di sep 27, 2005 14:18

.......................................................Een voorwielaangedreven auto is sneller door de bocht te krijgen als je zo'n balans qua gewicht en grip hebt dat je de achterkant iets naar buiten kunt laten komen bij gas lossen, want dan wijst de neus weer dieper de bocht in en kan je eerder weer gas geven.

Breder achter op een voorwielaandrijver is voor patsers die alleen rechtdoor rijden.
@Romeo: begrijp mij niet verkeerd maaaar: wil je met bovenstaande zeggen dat je met een voorwielaandrijver sneller de bocht door kan door de achterkant te laten glijden?
Als je dit inderdaad zo bedoeld dan kan ik alleen maar zeggen dat je nooit sneller kunt zijn door gas te lossen in een bocht............

breder achter is m.i. alleen voor het uiterlijk en voegt weinig tot niets positiefs toe aan het weggedrag maar het staat wel mooi, vind ik.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di sep 27, 2005 14:53

breder achter is m.i. alleen voor het uiterlijk en voegt weinig tot niets positiefs toe aan het weggedrag maar het staat wel mooi, vind ik.
Precies, Ravado, al het andere interesseert me geen mallemoer.
Alleen spoorvorming vind ik belangrijk in deze.
Tis voor doodgewoon straatgebruik (woon-werk) :wink:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 27, 2005 15:27

Mocht het nog niet duidelijk zijn :wink: ik vind het ook geweldig staan: een paar van die dikke sloffen achter :wink: 8)

Romeo
Full Member
Full Member

wo sep 28, 2005 09:00

Als de banden te ver buiten de velg vallen ga je het merken in je wegligging.
Waarschijnlijk bedoelde je de spoorvorming, maar dat had ik dan verkeerd begrepen. :oops:

Maar qua wegligging is het met een voorwielaandrijver zeker niet het snelst om gasgevend en ondersturend door de bocht te schuiven. OP het goede moment gad lossen zorgt er voor dat de achterkant kort naar buiten beweegt, waardoor de neus weer dieper de bocht in wijst en je weer eerder gas kunt geven (de bocht uit) dan wanneer je geen gas gelift zou hebben. Dus met een voorwielaandrijver kan het zeker sneller zijn het gas te liften.

Maar het was expres een licht krachtig mailtje om mijn punt te maken, want we zijn toch geen foute golf-rijders!

Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 28, 2005 17:21

Waarschijnlijk bedoelde je de spoorvorming, maar dat had ik dan verkeerd begrepen. :oops:

Maar qua wegligging is het met een voorwielaandrijver zeker niet het snelst om gasgevend en ondersturend door de bocht te schuiven. OP het goede moment gad lossen zorgt er voor dat de achterkant kort naar buiten beweegt, waardoor de neus weer dieper de bocht in wijst en je weer eerder gas kunt geven (de bocht uit) dan wanneer je geen gas gelift zou hebben. Dus met een voorwielaandrijver kan het zeker sneller zijn het gas te liften.

Maar het was expres een licht krachtig mailtje om mijn punt te maken, want we zijn toch geen foute golf-rijders!

Mario
als je nou zorgt dat je met de juiste snelheid (dus geen onderstuur en niet gas liften) en je stuurt de juiste lijn dan kan je veel eerder op t gas en ben je dus het snelst, vind ik. :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 28, 2005 20:16

Uit al het bovenstaande concludeer ik dan weer dat AlfettaOwner volgens Romeo dus wel een Golfrijder is! :shock: Maar wat doet ie dan in een Alfa 164? :blue_confused:

Ik denk dat zelfs Alfisti niet altijd dezelfde smaak hebben, kan toch ook?! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 28, 2005 20:41

Mario
Beste Romeo,

Ik hoef geen brede banden om sneller door de bocht te kunnen ](*,)
En een PETJE draag ik ook niet.

Ik wil een kwalitatief goede band (goede rem/rijeigenschappen) en lage slijtage.
Enige vraagstuk was eventueel vóór EN achter verschillende breedtes.

Puur voor de LOOK Capice :?: :wink:

Tis je alweer vergeven [-o<

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

do sep 29, 2005 09:57

Volgens mij bedoelt Romeo het al remmende de bocht ingaan, waardoor de auto in een overstuur situatie geraakt. Trailbraken heet dat volgens mij en is een racetechniek. Enfin niet belangrijk voor een straatauto lijkt mij.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 30, 2005 10:47

Heb zojuiste de Pirelli P7 besteld, maten 205-55-16 rondom.

Rondom gelijke breedte betekend kunnen wisselen.
225 vóór was voor mij geen optie!

Banden zijn bestel via http://www.autobandenmarkt.nl.
De keuze voor P7 omdat 4 verschillende testbeoordelaars allen zeer positief waren.

Ausgezeichnetes Fahrverhalten mit sehr guter Lenkpräzision und hoher Seitenführung auf nasser und trockener Fahrbahn, gutmütige Reaktion im Grenzbereich. Sehr gute Aquaplaning-Eigenschaften. Kurzer Bremsweg bei Trockenheit. Zu lautes Abrollgeräusch, Bremsverzögerung auf nasser Fahrbahn nicht optimal.

Sehr ausgewogener Sommerreifen mit guten Leistungen auf Nässe, relativ geringer Verschleiß. Keine ausgeprägten Schwächen

perfekte Nässeeigenschaften in Kombination mit überzeugenden Handlingqualitäten auf trockener Piste machen den Pirelli zum Testsieger. Leicht erhöhtes Vorbeifahrgeräusch

Stiftung Warentest Test : gut

Zal deze naar verwachtig binnen 3 dagen (maandag of dinsdag ) binnen krijgen :roll:
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op vr sep 30, 2005 10:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 30, 2005 10:50

Heb zojuiste de Pirelli P7 besteld, maten 205-55-16 rondom.

Rondom gelijke breedte betekend kunnen wisselen.
225 vóór was voor mij geen optie!

Banden zijn bestel via http://www.autobandenmarkt.nl.
De keuze voor P7 omdat 4 verschillende testbeoordelaars allen zeer positief waren.

Ausgezeichnetes Fahrverhalten mit sehr guter Lenkpräzision und hoher Seitenführung auf nasser und trockener Fahrbahn, gutmütige Reaktion im Grenzbereich. Sehr gute Aquaplaning-Eigenschaften. Kurzer Bremsweg bei Trockenheit. Zu lautes Abrollgeräusch, Bremsverzögerung auf nasser Fahrbahn nicht optimal.

Zal deze naar verwachtig binnen 3 dagen (maandag of dinsdag ) binnen krijgen :roll:
waar laat je die erop zetten ?
156

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 30, 2005 10:52

Bij Eric Stevens :wink:

matra sports
Guru
Guru

vr sep 30, 2005 11:04

Dat dacht ik al :wink:
Hij is wel met vakantie ... Is in Oktober weer terug..

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 30, 2005 11:08

Dat dacht ik al :wink:
Hij is wel met vakantie ... Is in Oktober weer terug..
Yep, aanstaande maandag weer present ............

jeroen75
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 30, 2005 12:51

@alfettaOwner: als ze gemonteerd zijn, zou je dan aub een foto kunnen maken? ik ben benieuwd hoe 205 banden vallen op een 7,5j velg, ik moet zelf ook nog nieuwe banden vandaar....

Terug naar “Algemene Technische vragen”