Gebruikersavatar
ArjanB
Member
Member
Berichten: 142
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:35
Locatie: Best

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za apr 04, 2015 22:59

Ha Vespa. Mojn overbuurman heeft onlangs een zeer zeldzame 160 GS opgeknapt, moet hem dan wel wat zeggen.
Heeft deze omgeruild tegen een andere bij de garage waar hij veel kwam voor onderdelen, omdat die man er zo weg van was, is nl heel zeldzaam. Was uniek nog in de eerste lak.
Filmpje: http://www.petrolicious.com/one-vespa-leads-to-another" onclick="window.open(this.href);return false;
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di apr 07, 2015 10:11

Nou, de uitlaat zit er onder. 't Was toch wel nodig! :lol:

Afbeelding


Helaas lekt hij bij de thermostaat nog steeds, ondanks de vloeibare pakking. Nu ben ik niet heel erg royaal geweest met dat spul, dus ga het nog 1x opnieuw proberen. Werkt het dan nog niet, dan gaat de hele boel er af.... :x
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di apr 07, 2015 17:38

Wat betreft de slang aansluiting ben je waarschijnlijk te zuinig geweest!

Een flinke lik op het uiteinde aan de binnenkant en dan er meteen opschuiven en afklemmen.

succes!

Ciao

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 00:34

Vriendinlief zit voor cursus 3 dagen in Utrecht, dus kon vanavond lekker naar de stalling om wat langer door te werken. Paar kleine klusjes gedaan:

Als eerste merkte ik na het ophangen van de uitlaat dat hij een klein beetje lucht lekte bij de aansluiting middendemper/brulpijp. Na het starten afgelopen weekend was de uitlaat te heet om dat toen nog te doen. Ik merkte vandaag al snel dat de brandring gaar was en gelukkig had ik nog een nieuw exemplaar op de plank liggen. Deze vervangen en de boel sluit weer netjes aan.

De oude ri g zat flink vast gebrand!
Afbeelding

Omdat de achterkant toch omhoog stond op de assteunen heb ik meteen het differentieel eens schoon gemaakt. Dat was altijd al helemaal bruin van de modder...dacht ik. Maar blijkbaar was dit bitumen! De vorige eigenaar heeft de bodem eens laten behandelen met een dergelijk spul, maar ik zag dat ze wat enthousiast te werk waren gegaan. Het diff zat aan de onderkant ook vol ermee! Ook rond de aandrijfassen zat wat, maar dat heb ik lekker laten zitten.

Afbeelding


En dan nog het bekende lekkageprobleem...
Ik haalde vanavond de slang er weer af om de boel normaal (maar nu zéér grondig) af te sluiten met de vloeibare pakking, maak de aansluiting schoon met een staalborsteltje, en zie dat er opeens een gat bovenop het thermostaathuis zit! Huh??? Als je de post van 4 april bekijkt zit je dat gat nog niet zitten! Maar blijkbaar was het aluminium zó dun dat het toen nog niet zichtbaar was. Dit kan best de verklaring zijn voor de voorheen niet te traceren oorzaak van de lekkage.
Ook viel me op dat het vloeibare aluminium waarmee het huis 7-8 jaar geleden is "opgelapt" wat los begin te laten.
Maar wat nu te doen? Ik denk niet dat ik het met die pakking alleen geregeld ga krijgen. Wellicht ook iets van kneedbaar aluminium gebruiken. Om de boel goed dicht te krijgen?

(Je ziet het gaatje nu mooi bovenop zitten. vergelijk het maar eens met de foto van afgelopen weekend)
Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 09:50

Hoi V, goed bezig en mooi dat het ''lek boven water is''! Het lijkt in mijn ogen een beetje op putcorrosie, maar de pijp waar de thermostaat in zit ziet er ook een beetje hobbelig uit, ik weet niet hoe dit er vanbinnen uitziet? Mijn idee zou zijn om er een nieuw stuk pijp aan te laten zetten bij een bedrijf wat aluminium kan bewerken. Lijkt op de foto zelfs alsof dit al eens is gedaan (maar niet goed? ik heb geen verstand van metallurgie overigens..), dat die pijp is doorgenomen vanaf de knik waar de temp.sensor in zit.. Je kunt wel met een vullend goedje gaan werken maar ik denk dat het probleem dan steeds terug zal keren omdat het, in mijn optiek, van binnenuit weg lijkt te rotten. Slang met een langere 'overlap' op de pijp zou ook nog kunnen maar lijkt mij ook tijdelijk, ik denk dat er aan de binnenkant een soort 'krater' in de pijp zit? Suc6, mooi project!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 10:40

Het lijkt er sterk op dat er met een soort van kneedbaar materiaal "iets" overheen is gezet.
De buis is te dun geworden als gevolg van slijtage/ouderdom, en men heeft er iets overheen gezet, als het ware opgedikt.

Als het mijn wagen was ging ik op zoek naar geheel nieuw/2e hands deel. :idea:
Hier blijf je volgens mij mee klooien.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 11:26

Van binnenuit ziet de buis er nog netjes uit, maar denk inderdaad dat het een beetje dweilen met de kraan open is. Toen ik de auto kocht kwam ik er al snel achter dat de vorig eigenaar de verkeerkde koelvloeistof had gebruikt, de hele aansluiting van het thermostaathuis was toen blauw van de aanslag en oxidatie. (heb de hele motor uit elkaar gehaald om álle koelkanalen schoon te maken!)

Het probleem van een nieuw spruitstuk is: de mijne is specifiek voor héle vroege 1600 Super, alleen BJ '65. Tevens geleverd op de GTA en Ti Super. Dus wat het kost (áls je 't al kunt vinden) kun je wel een beetje raden. Een spruitstuk zoeken van een latere 1600 Super ('66-'68) of Sprint GT/GT Veloce kan ook. Die zijn net iets anders, maar moeten wel passen. Die liggen helaas ook niet voor het oprapen. Mijn voorkeur gaat dus uit naar het opnieuw fixen van het inlaatspruitstuk.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 12:18

Hein Brand al eens gebeld?

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 12:46

Een vraagje wat zijn de verschillen in de eerste model inlaatstukken ? heb daar nooit op gelet
Ik heb er een redelijk aantal van liggen omdat ik die vroeger altijd wisselde met het nieuwe type thermostaat omdat die betrouwbaarder waren .
Als ik er ééntje van heb liggen mag je die hebben .
:wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 13:58

Verschil tussen 1300 en de rest is me duidelijk.
1300 blokje is korter.

Het verschil in thermostaat is me ook duidelijk.

Enkele en dubbele carburateur ook

Wat verschilt er nog meer bij de 105 serie blokjes?

Op 115 met injectie en 116/162 zijn ze zeker anders.

Ik ben benieuwd.

Ciao.

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 14:09

Als ik er ééntje van heb liggen mag je die hebben .
:wink:
=D> =D> =D> :thumbs: :thumbs:

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 15:45

Een vraagje wat zijn de verschillen in de eerste model inlaatstukken ? heb daar nooit op gelet
Ik heb er een redelijk aantal van liggen omdat ik die vroeger altijd wisselde met het nieuwe type thermostaat omdat die betrouwbaarder waren .
Als ik er ééntje van heb liggen mag je die hebben .
:wink:
Top! Prachtig gebaar! =D>

Het is lastig om even snel de verschillen zo uit te leggen, maar hier staat veel info: http://www.alfabb.com/bb/forums/carbure ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De grootste verschillend zitten natuurlijk in de inlaatpoorten van de carburateurs. Maar ook de achterzijde van de spruitstukken is soms nét wat anders (maar de aansluitingen/kanalen zitten wel steevast op de zelfde plek)
Ik heb thuis een foto op de computer staan waar ik mijn spruitstuk naast dat van een 1300 brievenbus heb gelegd, dan zie je echt duidelijk de verschillen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 19:43

Hier liggen beide spruitstukken naast elkaar. De bovenste (donkere) is van mijn Giulia, de onderste (lichtere) is van een GT1300 Brievenbusje.

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 09, 2015 20:01

volgende week ben ik een weekje thuis en zal ik is rommelen in men oude stock .
ik kan niets beloven maar laat het wel zo vlug mogelijk weten .
:wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za apr 11, 2015 19:21

Ik heb er 2 gevonden beide zoals van jou 1300 brievenbusje ik heb 1 met 38mm inlaatpoorten maar die lijkt ook redelijk rot aan de thermostaat de andere ziet er goed uit en die heeft 40mm inlaat poorten.

dit is de 38mm
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit is een betere maar die is 40mm
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat maar weten of je er iets mee kan doen
:wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Terug naar “Projecten”