Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za mar 07, 2015 08:35

Autotop heeft twee nieuwe vergelijkingsfilmpjes van mijn 147 geplaatst. Tegen een BMW 530d en Seat Leon Cupra 280:

http://www.youtube.com/watch?v=RjbcJgLkLXo" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=2S7mvgZVrY0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za mar 07, 2015 16:32

8) !

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr apr 03, 2015 23:57

Nieuw testmateriaal:

Afbeelding
Afbeelding

Er is veel verdeeldheid over de zin en onzin van "tubular headers" op een turbodiesel, dus ik heb besloten het te gaan testen.
Ik heb een Italiaanse vakman opdracht gegeven dit spruitstuk te bouwen adh van een mal die ik heb gemaakt. De doorlaat van de runners is nagenoeg gelijk aan origineel, de exit diameter is wel vergroot naar 42mm zodat deze de turbo matcht.

Mijn verwachting is:
- lagere EGT
- iets langzamer opspoelen turbo
- koppelwinst >3500 rpm tgv lagere tegendruk/betere flow.

We gaan het zien zodra ik tijd heb de boel er onderuit te trekken.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za apr 04, 2015 00:24

Aan de looks zal het niet liggen...

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di apr 07, 2015 21:30

Ben beniewd !
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo apr 19, 2015 23:16

Toevallig kwam ik het volgende youtube filmpje tegen waarin de machtige Mercedes 2014 F1 power unit wordt besproken.
En wat schetst mijn verbazing? De 1.6 V6 turbo is uitgerust met "log" manifolds ipv lange tubulars/spaghetti pijpen die tot nog toe standaard werden toegepast op turbo racemotoren. Scrollen naar 5:30 voor de toelichting:

https://www.youtube.com/watch?v=WD4KJorL0wQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma mei 04, 2015 22:25

Helaas... de eerste poging het spruitstuk te monteren is gestrand.

In eerste instantie zat de fan behuizing in de weg, maar dat was snel opgelost door een kunststof rib weg te zagen.
Volgende probleem was echter de aircoleidingen met de vulopeningen. Die vallen nu precies onder 1 header en het spruitstuk moet op dit punt zelfs nog 1-2 cm zakken om vlak tegen de kop aan te liggen.

Ik ben bang dat ik de slijptol in dit spruitstuk moet gaan zetten... :cry:
Of iemand moet een idee hebben voor die airco leidingen. (Nee, ik ga niet heel de airco eruit pleuren)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di mei 05, 2015 09:54

lijkt me geen hele grote uitdaging voor de airco dokter om de airco leiding op maat te maken: http://www.airco-dokter.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di mei 05, 2015 22:58

lijkt me geen hele grote uitdaging voor de airco dokter om de airco leiding op maat te maken: http://www.airco-dokter.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is al gelukt, met de brander erop kon ik de leidingen een behoorlijk eind ombuigen.
Morgen alles afwerken en testen die handel.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za mei 09, 2015 09:15

Na enkele andere "hobbels" (koelvloeistofbuis en lambda sonde) is het toch gelukt het spruitstuk te monteren.
De eerste indrukken:
- meer lineaire koppelopbouw
- wat meer turbolag
- Iets veranderd geluid vanaf 3000 rpm
- Aanzienlijk lagere uitlaatgastemperatuur

Het grootste verschil is de koppelopbouw in de 2000-2500 rpm zone, waarschijnlijk doordat de turbo een lagere gastemperatuur krijgt aangeboden, met als resultaat langzamer opspoelen. Ook de acceleratieverandering die ik altijd had bij deellast (na openen VNT als turbodrukdoelstelling bereikt is), is verdwenen.
Bovenin voelt het sterk aan, maar goed, dat gevoel kan versterkt worden door het tammere gedrag bij lagere toeren.
Later vandaag maak ik de datalogs om de acceleratietijden en EGT waarden echt goed tegen het licht te houden. Ik heb 1,5 week geleden nog logs gemaakt met het oude spruitstuk ter referentie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za mei 09, 2015 11:17

Mooie oplossing! =D>

Benieuwd wat het uiteindelijk oplevert (of niet) :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za mei 09, 2015 17:07

spruitstuk inpakken in heatwrap geen oplossing om de gassnelheid wat hoger te houden?, scheelt ook weer hitte onder de klep
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za mei 09, 2015 18:50

spruitstuk inpakken in heatwrap geen oplossing om de gassnelheid wat hoger te houden?, scheelt ook weer hitte onder de klep
Dat was aanvankelijk niet de intentie, maar denk er nu serieus aan om te proberen.
EGT is echt dramatisch laag geworden, dus er gaat een hoop hitte verloren voor de turbo.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di mei 12, 2015 21:17

Inmiddels heb al aardig wat logs met het nieuwe spruitstuk gemaakt en zijn de verschillen duidelijk geworden.

Zoals ik al merkte, komt de turbodruk langzamer op gang, ongeveer een 200 rpm later, goed zichtbaar in onderstaande boostcurven (rood origineel spruitstuk, blauw de nieuwe)
Afbeelding

Eenmaal op druk, zijn er iets betere acceleratiecijfers zichtbaar. De grootste winst in het topvermogengebied tussen 4000 en 4500 rpm, zo'n 4%. Er zit dus potentie in, al vind ik het nadeel van de wat tragere respons groter dan het voordeel in topvermogen.
Een ander opmerkelijk verschil is de uitlaatgastemperatuur, gemeten net voor de turbine, deze is bijna gehalveerd!
Met het originele spruitstuk meette ik 1,5 week terug nog 915 graden aan het eind van een 4e versnelling acceleratie (t/m 160-170 km/u), nu 510 graden. Ik vermoed dat deze fors lagere temperatuur een belangrijke oorzaak is van de turbolag. Daarom ga ik toch het spruitstuk inpakken met hitteband om te zien of daar iets mee gewonnen kan worden.

De acceleratiecijfers naast elkaar:
Afbeelding

Gebruikersavatar
ArjanB
Member
Member
Berichten: 142
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:35
Locatie: Best

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di mei 19, 2015 21:36

Wat een enorm verschil in EGT. Waardoor komt dat? Pakt het nieuwe spruitstuk er meer rijwind? Hogere uitlaatgassnelheid?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP

Terug naar “Projecten”