Inmiddels heb al aardig wat logs met het nieuwe spruitstuk gemaakt en zijn de verschillen duidelijk geworden.
Zoals ik al merkte, komt de turbodruk langzamer op gang, ongeveer een 200 rpm later, goed zichtbaar in onderstaande boostcurven (rood origineel spruitstuk, blauw de nieuwe)
Eenmaal op druk, zijn er iets betere acceleratiecijfers zichtbaar. De grootste winst in het topvermogengebied tussen 4000 en 4500 rpm, zo'n 4%. Er zit dus potentie in, al vind ik het nadeel van de wat tragere respons groter dan het voordeel in topvermogen.
Een ander opmerkelijk verschil is de uitlaatgastemperatuur, gemeten net voor de turbine, deze is bijna gehalveerd!
Met het originele spruitstuk meette ik 1,5 week terug nog 915 graden aan het eind van een 4e versnelling acceleratie (t/m 160-170 km/u), nu 510 graden. Ik vermoed dat deze fors lagere temperatuur een belangrijke oorzaak is van de turbolag. Daarom ga ik toch het spruitstuk inpakken met hitteband om te zien of daar iets mee gewonnen kan worden.
De acceleratiecijfers naast elkaar: