Dames, heren ook.
De Duyf heeft een rare eigenschap ontwikkeld die ik niet kan duiden. Madam is een beetje nakkig. Het is óf een progressief euvel, óf ze heeft er een tweede bij ontwikkeld.
De casus:
In eerste instantie merkte ik een lichte onbalans in de motorloop als ik hier in de stad langzaam over de kinderkopjes reed, een half jaar geleden. Ik heb daar niet heel veel acht op geslagen, het is zo'n slechte wegdek dat ik het niet heel vreemd vond.
Langzaam aan werd het erger en "sprong" deze onbalans , een soort stotteren, er ook in bij plotselinge schokken op andere wegen, een korte dribbel in het asfalt deed soms, soms niet, het blokje rommelig lopen. Koppeling in, rustig tussengas geven en de onbalans was eruit tot de volgende oneffen weg (maar ook niet altijd). Het lijkt erop dat de soort trilling in de koets invloed heeft op het wel of niet slagen van een juiste onbalans.
Sinds een paar dagen heeft zich er een nieuw fenomeen bijgevoegd óf is het probleem agressief-progressieve vormen aan gaan nemen.
Starten gaat goed, stationair keurig zowel warm als koud. Als ik voorzichtig gas geef houd ze in, sputtert, alsof niet alle cilinders meedoen. Het rare is dat dit met onbelaste motor nauwelijks waarneembaar is maar zodra ik ga rijden de kop op steek.
De trilling heb ik nooit kunnen opwekken in stationaire toestand, ook niet met de motor op toeren en schudden aan het blok/de koets.
De handel staat wel wat rijk, zwartige afzetting op de bougies.
Voordat ik preventief alles ga vervangen wat ik de laatste 15.000-25.000 km al heb vervangen en alles ga losschroeven wat al los is geweest en goed heeft gefunctioneerd wil ik een paar ideetjes paraat hebben.
De meeste slijtdelen zijn de laatste 10-20.000 km vervangen:
-Bobine en Ontsteker en alle stroomtouwen daaraan verwant,
-inlaatrubbers en alle slangen (ja, ook die van de rembekrachtiger)
-Carbs revisie en tussendoor nog een keer afgesteld (door pro's)
-de plofkaarsjes,
-Dynamo,
-Startrelais,
-Alle massa punten los, poetsen en weer vast,
-Accu,
Is het een bedradingprobleem?? Is het blok gewoon versleten?? Een compressietest heb ik nog niet gedaan.
HELP....