Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Rare storing motor Giulietta 116

zo okt 09, 2016 10:14

Dames, heren ook.

De Duyf heeft een rare eigenschap ontwikkeld die ik niet kan duiden. Madam is een beetje nakkig. Het is óf een progressief euvel, óf ze heeft er een tweede bij ontwikkeld.

De casus:
In eerste instantie merkte ik een lichte onbalans in de motorloop als ik hier in de stad langzaam over de kinderkopjes reed, een half jaar geleden. Ik heb daar niet heel veel acht op geslagen, het is zo'n slechte wegdek dat ik het niet heel vreemd vond.
Langzaam aan werd het erger en "sprong" deze onbalans , een soort stotteren, er ook in bij plotselinge schokken op andere wegen, een korte dribbel in het asfalt deed soms, soms niet, het blokje rommelig lopen. Koppeling in, rustig tussengas geven en de onbalans was eruit tot de volgende oneffen weg (maar ook niet altijd). Het lijkt erop dat de soort trilling in de koets invloed heeft op het wel of niet slagen van een juiste onbalans.

Sinds een paar dagen heeft zich er een nieuw fenomeen bijgevoegd óf is het probleem agressief-progressieve vormen aan gaan nemen.

Starten gaat goed, stationair keurig zowel warm als koud. Als ik voorzichtig gas geef houd ze in, sputtert, alsof niet alle cilinders meedoen. Het rare is dat dit met onbelaste motor nauwelijks waarneembaar is maar zodra ik ga rijden de kop op steek.
De trilling heb ik nooit kunnen opwekken in stationaire toestand, ook niet met de motor op toeren en schudden aan het blok/de koets.
De handel staat wel wat rijk, zwartige afzetting op de bougies.

Voordat ik preventief alles ga vervangen wat ik de laatste 15.000-25.000 km al heb vervangen en alles ga losschroeven wat al los is geweest en goed heeft gefunctioneerd wil ik een paar ideetjes paraat hebben.

De meeste slijtdelen zijn de laatste 10-20.000 km vervangen:
-Bobine en Ontsteker en alle stroomtouwen daaraan verwant,
-inlaatrubbers en alle slangen (ja, ook die van de rembekrachtiger)
-Carbs revisie en tussendoor nog een keer afgesteld (door pro's)
-de plofkaarsjes,
-Dynamo,
-Startrelais,
-Alle massa punten los, poetsen en weer vast,
-Accu,

Is het een bedradingprobleem?? Is het blok gewoon versleten?? Een compressietest heb ik nog niet gedaan.

HELP....
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Rare storing motor Giulietta 116

zo okt 09, 2016 11:24

Mijn eerste gedachte is een elektronisch probleem. Loszittende massakabel bv.

Of de 12v voeding naar de ontsteking niet helemaal stabiel door bv kabelbreuk of een slechte verbinding. Even een losse draad rechtstreeks van accu naar bobine leggen en je kunt dat uitsluiten.

Altijd fijn dergelijke zoektochten, succes!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Rare storing motor Giulietta 116

zo okt 09, 2016 12:09

Schudden en trekken aan draden heb ik reeds gedaan, alle 'pluggen' van de ontstekingsbedrading heb ik ook uitgebogen maar dat hielp allemaal niets.

Het lijkt wel of er te weinig brandstof ontbrand zeg maar. Zonder dat ik iets heb veranderd lijkt het mengsel wel steeds rijker te zijn geworden...

Iemand heeft al eerder opgemerkt dat het een elektrisch probleem zou zijn en dat dan de toerenteller gaat dansen. Dat is dus niet het geval...
In hoeverre heeft het contactslot er iets mee te maken? Ik heb de modificatie uitgevoerd, en vorig seizoen het contactslot zelf doordat de motor spontaan uitviel. Daarna geen gedoe gehad tot nu toe.
Het onrustig lopen kan ik voorstellen icm contact, maar het rottig bij deel- en vollast (zoals ik al zei, het lijkt wel of geen van de cilinders voldoende ontbrand, daar wijst het rijk lopen ook op) kan ik daar niet aan koppelen.

@Remco, als ik een bypass maak van accu naar bobine, welke route sluit in dan 'kort'?? Toch niet de kabel tussen ontsteking en bobine?
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Rare storing motor Giulietta 116

zo okt 09, 2016 14:08

Heb je al gecontroleerd of hevel van de choke op de carbs wel helemaal terugkomt?
Als dat niet het geval is loopt hij echt niet lekker en verklaart ook de zwarte bougies.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Rare storing motor Giulietta 116

zo okt 09, 2016 15:53

Heb je al gecontroleerd of hevel van de choke op de carbs wel helemaal terugkomt?
Als dat niet het geval is loopt hij echt niet lekker en verklaart ook de zwarte bougies.

Heb ik.
Losgedraaid, aan de handle getrokken en weer vastgezet. Vervolgens de hevels op de carbs terug geduwd en vooral afgebleven..
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Rare storing motor Giulietta 116

zo okt 09, 2016 16:16

Normaal zet je via het contactslot 12v op je bobine, dat zou je dan dus omzeilen.

Om hem uit te zetten moet je dus wel even die draad verwijderen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Rare storing motor Giulietta 116

zo okt 09, 2016 22:11

Een losse opmerking/suggestie. Heb zelf nukkige alfetta gtv gehad. Min of meer zelfde motor iig.
Bleek binnen in de verdeler een draadje aan het doorschavielen. Maakte soms sluiting tegen het huis van de verdeler...
En toerenteller danste niet bij dit ontsteking gerelateerde probleem. Scheen vaker voor te komen bij het type verdeler.
Weet alleen niet meer welke merk/type verdeler het was.
Succes met zoeken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Rare storing motor Giulietta 116

ma okt 10, 2016 12:16

Dat is bij een Magnetti Marelli electonisch ontsteking. Herkenbaar probleem DJ.
Komt ook voor dat de isolatie hard wordt en uiteindelijk verbrokkelt, omdat die draden constant in beweging zijn en ook heel veel warmte te verduren hebben. Bij mijn Alfetta, was dat trouwens wel te zien op de toerenteller.

Ander probleem, dat vaker voorkomt bij deze ontsteking is een steeds vaker voorkomende kortsluiting in de condensator. (ja, die zit er echt bij een MM electr. ontsteking) Onderdeeltje van een paar euro kan wel de motor helemaal af laten slaan en uiteindelijk er voor zorgen, dat ie ook niet meer start!

Welke ontsteking zit er op deze Giulietta?

Verder natuurlijk het geijkte geneuzel van niet goed werkende stekker verbindingen.... maar dat was al nagekeken, begrijp ik....
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Rare storing motor Giulietta 116

ma okt 10, 2016 12:34

Dat is bij een Magnetti Marelli electonisch ontsteking. Herkenbaar probleem DJ.
Komt ook voor dat de isolatie hard wordt en uiteindelijk verbrokkelt, omdat die draden constant in beweging zijn en ook heel veel warmte te verduren hebben. Bij mijn Alfetta, was dat trouwens wel te zien op de toerenteller.

Ander probleem, dat vaker voorkomt bij deze ontsteking is een steeds vaker voorkomende kortsluiting in de condensator. (ja, die zit er echt bij een MM electr. ontsteking) Onderdeeltje van een paar euro kan wel de motor helemaal af laten slaan en uiteindelijk er voor zorgen, dat ie ook niet meer start!

Welke ontsteking zit er op deze Giulietta?

Verder natuurlijk het geijkte geneuzel van niet goed werkende stekker verbindingen.... maar dat was al nagekeken, begrijp ik....
In principe is de spinterogeno nos. Nu snap ik wel dat dit geen garantie biedt en idd plastic ook op de plank hard kan worden. Ik zal eens zoeken.

Waar zit die condensator dan Allesandro?? Het is er een zonder puntjes namelijk, zo een met Hall-sensor.
Edit, is dat het aluminium busje op de koelribben van de bobine??
Laatst gewijzigd door Matteomeubel op ma okt 10, 2016 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Rare storing motor Giulietta 116

ma okt 10, 2016 12:38

Bij al mijn Alfa's met MM elektronische ontsteking, die ik heb of heb gehad, zit die op de bobine gemonteerd. (noot: bij Bosch elektronische ontsteking zit geen condensator)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Rare storing motor Giulietta 116

ma okt 10, 2016 12:39

Bij al mijn Alfa's met MM elektronische ontsteking, die ik heb of heb gehad, zit die op de bobine gemonteerd. (noot: bij Bosch elektronische ontsteking zit geen condensator)
Ha. Dat bedacht ik me ook net ja.. Tja, condensatoren kunnen idd spontaan de geest geven heb ik wel eens begrepen.
Ik ga op zoek! :thumbs:
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1166
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: Rare storing motor Giulietta 116

di okt 11, 2016 10:07

Ander punt bij de MM ontsteking heb je de goede rotor ? Post is een fototje

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Rare storing motor Giulietta 116

di okt 11, 2016 10:19

Ander punt bij de MM ontsteking heb je de goede rotor ? Post is een fototje

Het is/was een nieuwe elektronische uit doos die al een 12.000 km zonder sputteren zijn werk heeft gedaan. Ik heb de onderdelen vergeleken met de oude en daar viel me niets aan op. Pas een km of 4000 geleden kwam er langzaam een heel klein onbalansje in, door het slechte wegdek in de binnenstad eerst nauwelijks waarneembaar. Dat werd meer en meer tot vrijdag, toen er bijna niet meer mee te rijden viel omdat toen de motor wel leek te verzuipen.

Wat ik lig niet heb gedaan, kappie eraf, misschien is de rotor idd wel kapot gegaan...wie zal het zeggen.. Of idd de bedrading in de Hallnemer.

Opvallend is iig dat de storing in eerste instantie progressief erger werd op slecht wegdek en ik bij onbelast laten lopen nu alleen een slecht (zeer rijk) mengsel bespeur. Als de condensator op de bobine stuk is kan het zo maar zijn dat de vonk te zwak is door sluiting. Dat gebeurt namelijk op alle cilinders vond ik uit, zwakke verbranding.


Van de week ff tijdnamen om rustig te zoeken, dank voor alle input so far!
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Rare storing motor Giulietta 116

di okt 11, 2016 14:12

Beetje out of the box, maar bij Benna was ik destijds vergeten de voetplaat van de ontsteking met dat m6 moertje vast te draaien. Gaf vergelijkbaar resultaat. Kleine kans dat dat bij jou ook zo is, maar wie weet!
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Rare storing motor Giulietta 116

di okt 11, 2016 14:16

Dat is bij een Magnetti Marelli electonisch ontsteking. Herkenbaar probleem DJ.
Komt ook voor dat de isolatie hard wordt en uiteindelijk verbrokkelt, omdat die draden constant in beweging zijn en ook heel veel warmte te verduren hebben. Bij mijn Alfetta, was dat trouwens wel te zien op de toerenteller.

Ander probleem, dat vaker voorkomt bij deze ontsteking is een steeds vaker voorkomende kortsluiting in de condensator. (ja, die zit er echt bij een MM electr. ontsteking) Onderdeeltje van een paar euro kan wel de motor helemaal af laten slaan en uiteindelijk er voor zorgen, dat ie ook niet meer start!

Welke ontsteking zit er op deze Giulietta?

Verder natuurlijk het geijkte geneuzel van niet goed werkende stekker verbindingen.... maar dat was al nagekeken, begrijp ik....

Misschien danste de toerenteller dan toch wel, het is al lang geleden..... :wink:

Gr DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”