Ik was gisteren in Duitsland en kwam langs een Alfa Romeo dealer.
Mooie gelegenheid om dus een Duitstalige folder en prijslijst te halen
en eens in de showroom te kijken.
Deze dealer had twee prachtige Giulia's in de showroom staan.
Thuis gekomen de Duitse en Nederlandse folders en prijslijsten naast
elkaar gelegd om te vergelijken.
De NL folder telt 47 pagina's en de DE folder is duidelijk veel uitgebreider
met 63 pagina's.
Van de prijsverschillen schrik je helemaal.
De goedkoopste 2.2 136 PK Diesel kost in NL € 39.950,--, in DE € 33.100,--
Bij de 2.9 V6 Q is het verschil "iets" groter NL € 107.950,--, in DE € 71.800,--
Zou in DE kopen en in NL invoeren toch niet goedkoper zijn?
In Duitsland is het BTW-tarief 19%, de netto prijs is dus € 71.800 / 1,19 = € 60.336.
Hier is het BTW-tarief 21%, daarbovenop komt nog € 24.601 aan BPM (bedrag volgens de RDW-site bij de KF-935-V). Totaalbedrag zou dan op € 60.336 * 1,21 + € 24.601 = 97.608 moeten komen.
Dus toch € 10.000 goedkoper. Zitten er toch nog andere verschillen in de uitvoering waardoor de Nederlandse prijs (nog) hoger uitvalt?
Voor de 136 pk diesel geldt in Duitsland een netto prijs van € 33.100 / 1,19 = € 27.815.
In Nederland zit hier € 5.727 BPM op (KK-802-X), dus dat zou dan € 27.815 * 1,21 + € 5.727 = € 39.383 worden. Dus ook die is in Nederland iets duurder, al is het verschil niet zo dramatisch als bij de Q.
Voor de volledigheid moet ik in antwoord op jouw vraag nog wel vermelden dat je over een nieuwe of bijna nieuwe (minder dan 6000km op de teller en/of minder dan 6 maanden oud) auto die je importeert Nederlandse BTW moet betalen. En hoe je de Duitse dan moet zien terug te krijgen weet ik even niet (zal vast wel kunnen, maar of het makkelijk is?). Dus als je het traject al overweegt, dan is het aan te raden om even wachten tot er een Duitse occassion beschikbaar is die ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000 km op de klok heeft, dat scheelt in ieder geval een hoop gedoe.