Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: 1800 Boxer

di apr 11, 2017 12:05

Ok, op verzoek, toch even gekeken. Niet te lezen inderdaad. Beetje geukkel met wat remmenreiniger en een staalborstel in een onmogelijke hoek wel. Of nouja, net genoeg. Zie foto. Het is XXX.47...

Afbeelding

Ik hoop dat het je helpt :thumbs:
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

di apr 11, 2017 17:23

:thumbs:
Top, als een kat versie dat vermogen kan leveren kan ik me de zoektocht naar, of het geld voor, andere nokkenassen besparen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Highlander395
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 13, 2015 22:17

Re: 1800 Boxer

wo apr 12, 2017 16:24

Ik vraag me trouwens af of er wel degelijk een verschil bestaat tussen beide bloknummers.. Je maakt me niet wijs dat Alfa 2 verschillende blokken gebruikt heeft voor een kat of non-kat te bouwen.
Het enige wat ik tot nu toe al gevonden heb hierover is dat via een 'blokje' (ik vermoed een soort pinstrapping) in de kabelboom aan de ECU werd verteld dat het om een kat-versie ging ja dan nee.. Neem je dit blokje weg (ja, sorry, ik kan er momenteel geen betere naam aan geven), dan ziet de ECU dit niet en wordt ie beschouwd als kat-loos.
Dusss.. 30747 of 30746, iemand een idee of er effectief onderdelen verschillend zijn?

Rutger33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 18:15
Locatie: Deventer

Re: 1800 Boxer

wo apr 12, 2017 20:57

Ik vraag me trouwens af of er wel degelijk een verschil bestaat tussen beide bloknummers.. Je maakt me niet wijs dat Alfa 2 verschillende blokken gebruikt heeft voor een kat of non-kat te bouwen.
Het enige wat ik tot nu toe al gevonden heb hierover is dat via een 'blokje' (ik vermoed een soort pinstrapping) in de kabelboom aan de ECU werd verteld dat het om een kat-versie ging ja dan nee.. Neem je dit blokje weg (ja, sorry, ik kan er momenteel geen betere naam aan geven), dan ziet de ECU dit niet en wordt ie beschouwd als kat-loos.
Dusss.. 30747 of 30746, iemand een idee of er effectief onderdelen verschillend zijn?
Ik heb 2 verschillende inlaat nokkenassen gezien voor 16V motoren.
1 type waarbij de 2 nokken per cilinder gelijk zijn (beide nokken netjes in lijn) en 1 type waarbij elke inlaatklep een niet iets andere timing heeft (de nokken staan iets versprongen).

Enige wat ik kon bedenken was dat dit met Cat vs non-Cat te maken had, maar kan niet stellen dat ik dat zeker weet.

Highlander395
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 13, 2015 22:17

Re: 1800 Boxer

do apr 13, 2017 00:00

Das leuk om weten en nieuw voor mij want de microfiches geven aan dat de nokkenassen voor beide motoren hetzelfde zijn (zowel inlaat als uitlaat). Ben benieuwd of er nog anderen die theorie kunnen bevestigen... en of dat die 8pk verschil zou maken aan de eindstreep :D

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

do apr 13, 2017 02:07

Dat van die nokkenassen is echt wel waar. Maar dat is denk ik ook het enige verschil tussen .46 en .47 . De onderblokken zijn sowieso hetzelfde en de cilinderkoppen ook op de nokkenassen na dan. Andere uitlaat natuurlijk. Het motornummer is gewoon ingeslagen op het blok achteraf ter identificatie nadat die compleet is met koppen, lijkt me. Dat de ECU hetzelfde is is logisch (een ECU is altijd logisch nerd grapje) maar zal verteld moeten worden wanneer er geen lambda sonde is die input geeft dat dat ok is zodat die niet denkt dat er wel een is maar defect. Aangezien ik nooit een 16v met injectie heb gereden heb ik me er verder ook niet in verdiept maar heb wel eens ergens gelezen dat je inderdaad de ECU kan omschakelen naar een non kat versie en met de non kat uitlaat zal het dan niet zoveel uitmaken, die inlaat nokkenassen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: 1800 Boxer

do apr 13, 2017 09:14

De 33 heeft inderdaad bij de ECU de mogelijkheid om een emissieblokje te plaatsen. er zijn drie varianten mogelijk, 1. Geen kat en katloze nokkenassen, 2. kat-nokkenassen maar zonder kat en 3. kat-nokkenassen en kat.
Ik ben, in ieder geval tot nu toe, ook overtuigd geweest dat motorcode 46 voor non-kat is en 47 voor kat, maar waarom daarvoor een andere motorcode gebruikt werd? Misschien om achteraf te kunnen identificeren dat in het blok een bepaald type nokkenas hoorde?

Ik heb ook ooit iets gehoord over bijgeboorde oliekanaaltjes?

Ik zal mijn 46 blok dit weekend eens inspecteren, heb er ook een 47 blok naast staan.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 1800 Boxer

vr apr 14, 2017 14:26

Ik heb ook ooit iets gehoord over bijgeboorde oliekanaaltjes?
nu weet ik daar niets van, maar kan mogelijk verschil 8V en 16V onderblok zijn
onderblokken 8V en 16V waren anders, het schiet me alleen nu even niet te binnen wat het ook al weer was!

en euh, een 16V op kat ombouwen naar carbs kan je ook +/-180PK halen (ex reescees blok, weet niet of het blok nog leeft maar kan het wel navragen voor je)

en wat een topic, geweldig :thumbs:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: 1800 Boxer

vr apr 14, 2017 16:22

Ik heb ook ooit iets gehoord over bijgeboorde oliekanaaltjes?
nu weet ik daar niets van, maar kan mogelijk verschil 8V en 16V onderblok zijn
onderblokken 8V en 16V waren anders, het schiet me alleen nu even niet te binnen wat het ook al weer was!

en euh, een 16V op kat ombouwen naar carbs kan je ook +/-180PK halen (ex reescees blok, weet niet of het blok nog leeft maar kan het wel navragen voor je)

en wat een topic, geweldig :thumbs:
Het mogelijke vershcil in blokken is ook iets wat een beetje door mijn hoofd dwarrelt, maar kan het ook niet onderbouwen. Dit weekend zet ik de blokken eens naast elkaar om te kijken of er van buitenaf een verschil te ontdekken is, maar ik vermoed dat dit niet het geval zal zijn, afgezien van de motorcode.

Reescees blok leeft nog, zat inderdaad ergens tussen de 150 en 180 pk op de rollenbank. Ik overwoog deze destijds te kopen om weer met de auto te herenigen maar bleek voor mij geen interessante deal te zijn en heb een andere oplossing paraat.

Had ik al gezegd dat dit een gaaf topic is?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

vr apr 14, 2017 16:24

Èlk 16v blok heeft 2 hoofdlagerkappen met een oliesproeier naar de onderkant van een zuiger. De andere 2 zuigers schijnen al genoeg olie te krijgen die wegspat van de krukas. Een 16v heeft ook een oliepomp met bredere tandwielen voor meer opbrengst.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

vr apr 14, 2017 16:38

Ik heb eens ergens gelezen dat de 33 16v bewust wat geknepen was om niet sneller te zijn dan de duurdere 75TS...maar of dat echt zo is? Zou wel kunnen verklaren dat met carburateurs eenvoudig meer vermogen te halen is dan met de geavanceerdere injectie met de 4 40mm gaskleppen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Highlander395
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 13, 2015 22:17

Re: 1800 Boxer

vr apr 14, 2017 19:57

Zou wel kunnen verklaren dat met carburateurs eenvoudig meer vermogen te halen is dan met de geavanceerdere injectie met de 4 40mm gaskleppen.
Denk dat dat eerder te maken heeft met de magere regelmogelijkheden van de ECU en gasklepsensor (die meer aan/uit werkte dan echt fijn regeling had)..
Als je ziet dat je met stand alone ECU op zowat hetzelfde vermogen kan uitkomen dan op carbs, dan denk ik dat die 40mm gaskleppen best wel oke zijn :)

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: 1800 Boxer

za apr 15, 2017 01:14

Zou wel kunnen verklaren dat met carburateurs eenvoudig meer vermogen te halen is dan met de geavanceerdere injectie met de 4 40mm gaskleppen.
Denk dat dat eerder te maken heeft met de magere regelmogelijkheden van de ECU en gasklepsensor (die meer aan/uit werkte dan echt fijn regeling had)..
Als je ziet dat je met stand alone ECU op zowat hetzelfde vermogen kan uitkomen dan op carbs, dan denk ik dat die 40mm gaskleppen best wel oke zijn :)
Klopt de ML 4.1 is beperkt in mogelijkheden en de gasklep schakelaar heeft maar 3 standen (dicht-half-max) :(.
Enkele van de nadelen is dat alle injectoren tegelijk aan/uit gaan en er geen MAP sensor is.
Als je met injectie bij een 16v blokje meer bereiken wil zul je een ander merk/type ecu, injectoren en sensoren moeten gaan toepassen.
Dan is er wel meer mogelijk als met carbs doordat je dan per toeren deel optimale afstelling kunt bewerkstelligen wat met carbs niet kan.
Als je naar een ECU gaat die per cilinder injecteert moet je ook rekening houden met de temperatuur van de kleppen die iets hoger kan worden, tenzij je door beperkingen in dutycycle optie's in de ECU niet aan de juiste verhoudingen kan komen en je toch moet injecteren als de kleppen dicht zijn.
Nadeel dan is dat die setup meer kost als een carbs setup en veel kennis van ECU's en de componenten nodig is om een goede set samen te stellen.
Ik zou dan vooral afkijken van AHM, die heeft het injectie trucje nl. al uitgedokterd ;-)
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

za apr 15, 2017 18:37

Dank voor de reacties, allemaal erg nuttige informatie. Ik heb nog een Mega Squirt II V3.57 liggen die eigenlijk bedoeld was voor een ander project, maar de 3.0 V8 van dat andere project zou ook mooi bediend zijn met 2 setjes Dellorto DRLA40...
De MS heeft ook alleen batch injection (alle 4 tegelijk) over of dat een probleem is verschillen de meningen op het wereldwijde web maar perfect afstellen van inspuit tijdstippen net voor de inlaatklep open gaat lijkt me voor de (deze) amateur toch al erg ingewikkeld. Om de gasklep per cilinder te behouden zou de MS op Alpha-N (gasklepstand/toerental als parameters) moeten lopen omdat er dan geen goed MAP signaal is. Beter lijkt me voor normaal gebruik 1 grote gasklep voor de inlaat en MAP sensor. Met misschien voor een leuk "wind in de rug" effect een Eaton M45 aan de onderkant van de inlaatspin geschroefd afgesteld op een beperkte 0.3 bar overdruk zodat geen intercooler nodig is, optimale cilindervulling zonder dure sportnokkenassen en enkele tientallen pk's extra...zulke dingen bedenken is leuk maar zittend achter een toetsenbord gebeurd er niets.
Deze 1982 Sud is de ideale kandidaat om alles mee te doen, aangezien er ook al alles mee gedaan is, de carrosserie is eigenlijk waardeloos maar wel degelijk genoeg nog om er mooie techniek in te schroeven.
Een filmpje van het uit de schuur halen na 2 jaar:
https://youtu.be/5RSx7FNitTs
En wat foto's van eerdere reparaties die een indruk geven van het plaatwerk onder het laagje Hammerite en plamuur, en wat recente foto's van wat reparaties aan de onderkant, ik had 'm daarvoor op zijn zij gelegd werkt wat comfortabeler.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: 1800 Boxer

zo apr 16, 2017 15:19

Die methode om de auto op zijn kant te leggen... Meesterlijk! 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Projecten”