gerrie
Newbie
Newbie

Gele koni' s of schroefset ?

za okt 15, 2005 07:45

Mijn 146 TI is toe aan nieuwe schokdempers. Het mooiste vind ik een schroefset zodat je de hoogte en de hardheid zelf in kan stellen. Deze sets zijn een stuk duurder dan bv. gele koni's. Heeft iemand ervaring met zo'n schroefset ?

groet,

Gert-Jan

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

RE: Gele koni' s of schroefset ?

za okt 15, 2005 18:56

Een schroefset is geen aanrader voor dagelijks gebruik is mijn ervaring.
Theo Romeo
Afbeelding

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 15, 2005 19:29

Schroefset is wel dagelijks te gebruiken....Mits je van tandenknarsend stug houd 8)

Voordelen:

Weggedrag
Verstelbaar

Nadelen

Daaaag kunstgebit :wink:
Prijs tov Koni geel

maatje van me heeft ook een schroefset, en die nam van de week een klein rotondetje met 65-70 grotere willen nog harder :shock: (nee, niet rechtdoor :wink: )

Super72
Member
Member

Re: Gele koni' s of schroefset ?

zo okt 16, 2005 10:54

Deze sets zijn een stuk duurder dan bv. gele koni's. Heeft iemand ervaring met zo'n schroefset ?
Dit is een zelfde vraag als: er zijn auto's die een stuk duurder zijn dan een Alfa 166. Iemand ervaringen met die andere auto's?
Ik bedoel: er zijn schroefsets en schroefsets. Zoals jij de vraag de stelt, kun je er eigenlijk geen antwoord op geven. Zijn schroefsets per definitie 'tandenknarsend'-hard? Welnee, klinklare nonsens. Bovendien: 'hard' is een kwestie van perceptie.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Rees Cees

zo okt 16, 2005 11:09

Deze sets zijn een stuk duurder dan bv. gele koni's. Heeft iemand ervaring met zo'n schroefset ?
Dit is een zelfde vraag als: er zijn auto's die een stuk duurder zijn dan een Alfa 166. Iemand ervaringen met die andere auto's?
Ik bedoel: er zijn schroefsets en schroefsets. Zoals jij de vraag de stelt, kun je er eigenlijk geen antwoord op geven. Zijn schroefsets per definitie 'tandenknarsend'-hard? Welnee, klinklare nonsens. Bovendien: 'hard' is een kwestie van perceptie.

Ha Ha lol.

Daar komt bij: Hoe dik is je portemonnee voor de koop van een schroefset en hoe dik daarna. Komt nog even bij dat het er maar aan ligt of je munten in je portemonnee hebt of bankies van 100 en 200.

Voor de weg: schroefset is leuk maar zie boven. geeft geen meerwaarde volgens mij zeker niet als het een auto voor dagelijks gebruik is. Een set goede dempers en veren voldoen ruim bij normaal gebruik.
Aangezien de meeste hier op het forum niet normaal hun auto gebruiken: ga voor een schroefset.

Dus wil je het goed doen:
Voor Koni rood (instelbaar per demper 500 euro) met speciale veer en schroefbus (250 euro per kant). achter speciale koni´s (alu dempertejes a 850 euro per stuk), schroefbus en veer 250 euro per kant. Tot slot alle rubbers er uit en unibals/alu blokken er in.
vroem (met 80 over de rotonde of nog harder)

PS vraag me niet naar nummers van de koni´s of de zwaarte van de veren, weet ik niet.

Succes er mee.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 16, 2005 13:16

Aangezien de meeste hier op het forum niet normaal hun auto gebruiken
:biggrin:

jwst
Member
Member

ma okt 17, 2005 21:25

Schroefzet!! KW Heb die in een golf met 230pk over de ring meegemaakt! SUPER GAAF!!
En dan nog in een ALFA lijkt me nog mooier!
AR GIULIA 2.1

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 25, 2005 14:53

Volg advies Rees Cees en kies geen schroefset ....std. zijn de voorveren al te hard met te weinig demping in verhouding tot de hardheid van de veren aan de achterzijde.

Nog hardere veren aan de voorzijde verhelp je waarschijnlijk alleen het bandengepiep mee
maar auto blijft onderstuurt en het wordt een drama op B-wegen en het nemen van verkeersdrempels.

Eibach veren zou mijn keuze zijn met Bilsteindempers. Betere balans, body control en
meer comfort.

ErwinV6

di okt 25, 2005 16:04

Zou Spax proberen, die hebben sets met veren erbij...
Meerdere x-en geprobeert, veel fijner als koni-geel + eenvoudig te verstellen :wink:

Rees Cees

Re: RE: Gele koni' s of schroefset ?

di okt 25, 2005 17:42

Volg advies Rees Cees en kies geen schroefset ....std. zijn de voorveren al te hard met te weinig demping in verhouding tot de hardheid van de veren aan de achterzijde.

Nog hardere veren aan de voorzijde verhelp je waarschijnlijk alleen het bandengepiep mee
maar auto blijft onderstuurt en het wordt een drama op B-wegen en het nemen van verkeersdrempels.

Eibach veren zou mijn keuze zijn met Bilsteindempers. Betere balans, body control en
meer comfort.
EINDELIJK IEMAND DIE HET BEGRIJPT!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr dec 23, 2005 15:22

eibach veren met bilstein is zeker een aanrader schroef set is ook niet verkeerd mits deze in hardheid verstelbaar is kun je deze ook zeker wel voor weg gebruik nemen alleen kom je dan wel in de duurdere setjes bv H&R schroefset kost zo een 900 euro in duitsland

maar koni met goedkope veer voor straat gebruik werkt zeker ook wel

het is wat ze zeggen wat verwacht je ervan.....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gerhard Brethouwer
Newbie
Newbie

di dec 27, 2005 19:11

Volgens mij vergeten we nog iets!

Bij montage van een schroefset dient de auto "uitgewogen" te worden, dwz onder ieder wiel een weegschaal om de juiste balans te krijgen tussen links en rechts en voor en achter.

Doe je dit niet dan kan het zomaar zijn dat bijvoorbeeld het linker voorwiel bij hard remmen blokkeert of een van de achterwielen.

Een voordeel van een schroefset is natuurlijk wel dat je door montage van verschillende hardheden (kilogrammen) veren de balans in de auto kunt veranderen, bijvoorbeeld van onderstuurd naar overstuurd.

Of dit alles zinvol is voor de openbare weg betwijfel ik.

Gerhard

Rees Cees

di dec 27, 2005 19:16

Volgens mij vergeten we nog iets!

Bij montage van een schroefset dient de auto "uitgewogen" te worden, dwz onder ieder wiel een weegschaal om de juiste balans te krijgen tussen links en rechts en voor en achter.

Doe je dit niet dan kan het zomaar zijn dat bijvoorbeeld het linker voorwiel bij hard remmen blokkeert of een van de achterwielen.

Een voordeel van een schroefset is natuurlijk wel dat je door montage van verschillende hardheden (kilogrammen) veren de balans in de auto kunt veranderen, bijvoorbeeld van onderstuurd naar overstuurd.

Of dit alles zinvol is voor de openbare weg betwijfel ik.

Gerhard
Als je geld over hebt zou ik de auto zeker uitlaten wegen. Voor de weg absoluut onzin.

NB mijn racer is nog nooit uitgewogen en ik heb geen verschil in remkracht voor achter links of rechts. Daarbij komt dat het camber verschil (links en rechts) een nog groter remverschil en zelfs trekken van de auto kan veroorzaken.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di dec 27, 2005 19:26

eibach veren met bilstein is zeker een aanrader schroef set is ook niet verkeerd mits deze in hardheid verstelbaar is kun je deze ook zeker wel voor weg gebruik nemen alleen kom je dan wel in de duurdere setjes bv H&R schroefset kost zo een 900 euro in duitsland

maar koni met goedkope veer voor straat gebruik werkt zeker ook wel

het is wat ze zeggen wat verwacht je ervan.....
Goedkope veren zijn strontdingen. Je auto zakt ervan en voor de rest is het een veerkarakteristiek van 0,0.

De rest is al gezegd.
Ik heb goede ervaring met Eibach. Wat duurder, maar o-zo-fijn. Mooi progressief en prima afgestemd op je auto.
En Bilstein is te prefereren boven een Koni rood, maar kost dan ook wat.
Liever investeren dus in goede dempers/veren dat een schroefset. Maarja als je geld over hebt......

En met een konijn in je auto heeft uitwegen helemaal geen zin natuurlijk.. :biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

di feb 14, 2006 15:05

Laatst gewijzigd door JoorZ105 op di feb 14, 2006 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Tuning onderwerpen”