Rens 1.7QV
Guru
Guru

stationair stilvallen op gas help :(

za okt 15, 2005 20:03

Hallo,

Even om te onthouden, op benzine loopt die nu goed.

Poos geleden gereviseerde verdamper erin en stappenmotor voor verdamper. Het resultaat was stukken beter. Alleen zuinig reed die nog niet. Nu is mij pas geleerd hoe je zo'n gas systeem G2. Kunt laten inlezen. Bij stationair ging dit goed, bij constant 3000 toeren gaf die een fout aan. Hij kon het gas dus niet zo regelen dat die bij 3000 toeren lambda 1 draait.
Mogelijkheden die naar mijn weten dit veroorzaken zijn: verdamper, stappenmotor en lambdasonde. Stappenmotor werkt en beweegd netjes op en neer. Verdamper is een gereviseerde en ga ervanuit dat die goed is (heb ondertussen mijn twijfels). Dus bleef de lambdasonde over.

werkzaamheden:
-Ik heb op de draad van de lambdasonde spanning gemeten. Hij gaf geen wisselend signaal, maar steeds iets meer dan 1V. Dus dat ding functioneerde niet meer goed. Nieuwe aangesloten. Op benzine is nu een wisselend signaal te zien tussen ongeveer 0,2 en 0,8V. Goed dus.

-Na dit alles een stukje gereden om alles weer warm te hebben om het gas te kunnen laten inregelen. Na een stukje rijden liep die goed op gas. Ik tevreden en reed nog even verder. De auto was nog niet echt goed warm. Alleen hoe warmer die werd hoe slechter hij weer stationair ging lopen. En nu loopt die dus helemaal niet meer stationair. (ook niet wanneer die koud is by the way)

-Daarna gekeken of die ergens valse lucht aan zoog. Alleen ik heb niks kunnen ontdekken.

-luchtfilter erin of eruit maakte ook geen verschil.

-bougies is kleine mogelijkheid, zijn 15000 km geleden ongeveer vervangen. Ik weet dat de ontsteking bij gas nauw komt. Alleen ik zie nog niet in waarom die dan vanaf 2500 toeren stil gaat vallen en het daarboven goed doet.

Nu hadden we nog een regelschroef in de gasslang richting inlaat zitten. Deze zit eruit zodat het systeem alles zelf kan regelen. Ik heb namelijk het idee dat die nu nog steeds te rijk rijdt. Het was namelijk met de nieuwe sonde zo hoe warmer die werd hoe slechter die ging lopen stationair.

Nu heb ik gewoon wat aan die schroef gedraaid, alleen dat maakt niks uit. Als er constant 3000 toeren wordt gereden en ik draai die schroef erin dan zakt het toerental niet. :-k
Dit vind ik wat vreemd en zou dus veeeeeels te rijk staan. Nu heb ik nog geprobeerd om met het lopen op gas om het lambda singnaal te meten en dan leek die ook aan te geven dat de motor rijk loopt.

Het punt is ook zo dat ik er niet voor kan zorgen dat het gas zich inregelt omdat de motor dan wel stationair moet kunnen draaien. En dat doet die dus niet.

Wie ow wie kan me helpen. Zie ik soms iets over het hoofd????? Wat ik wordt er een beetje moe van. Ik verdenk steeds meer de verdamper, toen we hem pas hadden wilde die bij een lage temperatuur ook slecht lopen bij koude motor. Later was dit weg, het werd ook zomer, maar echt koud is het nu ook niet. Bovendien doet die het nu ook niet goed bij warme motor. Of kan het zo zijn dat het systeem wat van streek is zodat die stationair niet loopt, alleen inregelen gaat dus ook niet lukken.

Ik heb geprobeerd het stapje voor stapje te zoeken naar de fout, alleen nu loop ik vast :cry:

Het is nogal een verhaal geworden, maar wilde alles er neer zetten wat er gedaan is, om zo duidelijk antwoord te kunnen vinden.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: stationair stilvallen op gas help :(

zo okt 16, 2005 16:28

eerst zorg je ervoor dat ie op benzine helemaal goed staat. (volgens mij is dat bij jou nu ook het geval als ik tenminste de 1ste regel lees maar ik wil het even zeker weten!)

Op benzine goed dan is het dus afstellen op lpg.
Wat voor merk lpg systeem heb je, aantal km's??

als je een handmatige stelschroef op een electr. systeem zet dan gaat het systeem bij regelen omdat ie te weinig lpg signaleert.... dus het een heft het ander weer op.
stelschroef kan wel maar dan moet je ook een handmatige klep hebben en geen electrische....

Bevriest de verdamper niet?????

wat meer gegevens zou ik prettig vinden dan kan ik e.e.a. even nakijken....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo okt 16, 2005 16:37

oke,

Op benzine staat die helemaal goed. Loopt mooi en ook goed stationair.

Er zit een vialle systeem in en de kilometerstand is zo'n 370.000 km.

Die stelschroef zat erin omdat voordat de verdamper en de stappenmotor vernieuwd waren het systeem het zelf niet meer voldoende kon regelen. Deze hadden we nodig om door de APK te komen, vandaar. Sindsdien de nieuwe verdamper en stappenmotor erin zit heb ik er ook voor gezorgd dat die stelschroef geen belemmering meer vormt, zodat het systeem het zelf kan regelen.

De verdamper bevriest niet, want die voelde altijd nog warm aan. Er worden bijvoorbeeld ook geen koelslangen afgeknepen ofzo.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 16, 2005 19:06

heb je een pomp in de lpg-tank of dat nog niet?
heb je de ecu (vd lpg installatie) gecontroleerd op vuil op de aansluitingen??

Hoe is de aansluiting van de labda sonde?

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo okt 16, 2005 19:35

Is de vacuumslang tussen verdamper en inlaat soms lek??/
Shut up and ride!

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: stationair stilvallen op gas help :(

zo okt 16, 2005 20:53

heb je een pomp in de lpg-tank of dat nog niet?
heb je de ecu (vd lpg installatie) gecontroleerd op vuil op de aansluitingen??

Hoe is de aansluiting van de labda sonde?
Er zit nog geen pomp in de tank. Ik heb de ecu van de LPG nog niet gecontroleerd op vuile aansluitingen, dat ga ik bekijken.

De enige stekker van de lambdasonde die ik zo gauw weet is goed. Ik heb namelijk bij de stekker het lambda singnaal gemeten en toen kreeg ik een goed beeld te zien en ik heb gemeten net na de stekker.
Is de vacuumslang tussen verdamper en inlaat soms lek??
Weet ik niet ga ik ook checken.

Alvast bedankt voor de hulp.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 16, 2005 21:20

van je lambda sonde gaat er 1 draad naar je lpg-ecu en mijn vraag is: is die nog goed?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo okt 16, 2005 22:57

dat weet ik ook niet, ga ik ook doormeten.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma okt 17, 2005 07:36

je krijgt het druk :biggrin:

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma okt 17, 2005 22:28

haha ja zeker weten. :biggrin:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo okt 19, 2005 19:22

Zo ik ben nog even bezig geweest:

-Het signaal van de verdamper komt ook aan bij de computer van het gas systeem.
-De slang van stappenmotor naar inlaatcarb. Heb ik een nieuwe ingezet dat maakte ook niks uit.
-Uiteindelijk heb ik nog de slang aan de onderkant van de verdamper aangesloten op de inlaat. Die zou nog wat regelen. Nou heeft die nooit daar aangesloten gezeten, maar van de gasboer moest ik die toch aansluiten. Het heeft echter niet geholpen.

Gek is dit ook niet, want ik kan me niet voorstellen dat die van de een op de andere dag die slang wel nodig heeft. Die zou namelijk als er verschil in onderdruk zit wat gas regelen. Maar dat was het dus ook niet.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 19, 2005 19:44

en die lambda sensor draad? geeft ie daar ook een waarde op af??

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo okt 19, 2005 19:52

ja die zie je dan heen en weer schommelen.

Rens

Alleen ik val van het ene probleem in het ander. Gisterliep die helemaal niet meer op gas. Toen bleek dat de massa aansluiting van beide spoeltjes (die dus het gas doorgeven) Niet meer goed was. Nu is die massa aansluiting weer goed. Alleen onder de 1500/2000 toeren valt die stil.

Alleen nu weer wat anders. Wanneer je op benzine rijdt in z'n 2e versnelling en je rijdt bv weg van een drempel. Dan pakt die dan niet mooi op. vanaf 1000 eerst traag dan en bij zo'n 2000 gaat die zoals het moet. Nou rijdt ik niet vaak op benzine. En het is natuurlijk ook niet meer de nieuwste motor. Maar dan zal ik eerst dat proberen op te lossen. Daarna denk ik dan wel weer aan het gas. hij lijkt namelijk veels te rijk te staan op gas. Als die dan namelijk stilvalt dan moet ik 3 keer starten op benzine voordat die het doet. Ik zal dus eerst een boel gas weg moeten spoelen.

Owja als ik de stekker van de lmm eraf haal loopt die beroerder. Dus ga eerst even verder op benzine.

Ik had er nog alle bougies uitgehaald. 2 van 1 cilinder waren grijs en de andere waren zwart, zo'n beetje koolachtig. Nou weet ik niet wat dat precies betekend. Maar misschien kan ik er aans andere inzetten.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 19, 2005 19:55

zwart is te rijk, grijs is te arm.... koffiebruin is goed

tja ik denk dat je terug moet naar de basis.
Eerst controleren/afstellen van klepspeling, ontstekingstijdstip, mengsel.

Zit er nog een mengselschroef naast je el.gasklep??

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: stationair stilvallen op gas help :(

wo okt 19, 2005 19:58

zwart is te rijk, grijs is te arm.... koffiebruin is goed

tja ik denk dat je terug moet naar de basis.
Eerst controleren/afstellen van klepspeling, ontstekingstijdstip, mengsel.

Zit er nog een mengselschroef naast je el.gasklep??
Ja ga ik doen, ik weet zo gauw niet of er ook een mengselschroef langs de gasklep zit, dit zou ik straks even moeten kijken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”