Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo mar 07, 2018 13:39

In de tussentijd ben ik een nieuw projectje gestart, iets dat ik eigenlijk al een paar jaar wilde doen maar steeds parkeerde omdat het geen haast had. Ik heb nu via dit forum de hand weten te leggen op 2 Borrani-wielen van een Giulietta Spider, die zijn uiteraard 4,5x15". Gezien ik groot fan ben van de bimetalen Borrani's, maar die een beetje boven budget zijn, wil ik daarom een setje gewone stalen Borrani's verbreden naar 5 of 5,5J. Dan heb je exact het zelfde uiterlijk en in principe de voorloper van het TZ-wiel.
Ik moet dan wel nog even op zoek naar 2 andere wielen, dat zal wat tijd kosten maar zo heel zeldzaam zijn ze ook weer niet volgens mij.
Nog tips en ideeën qua breedte en ET? (JC zei al dat ik gewoon ET van de TZ-wielen van ClassicAlfa kan gebruiken)

Afbeelding

Met de originele platte deksels van vroege 105
Afbeelding

Afbeelding

Voor de beeldvoring (bimetalen Borrani's)
Afbeelding


Of op Campagnolo's met deksels op de Ti Super, met bijna identiek gatenpatroon
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

do mar 08, 2018 14:33

Dat lijkt er al meer op.... 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 479
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

do mar 08, 2018 15:32

Dat ziet er weer netjes uit Rik :thumbs:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

do mar 08, 2018 19:44

Mooi en interessant velgen project Rik. :thumbs:
Die twee ontbrekende velgen ga je nog wel scoren, komen vast nog wel ergens boven water. :wink: Mocht ik wat tegen komen bericht ik je.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

za mar 17, 2018 20:38

Weer even terug naar de Giuletta:
Deze week heb ik hem voor diagnose terug gebracht naar de dealert (Creemers Roermond), omdat ik nog steeds de lichte trilling/zwabber in mijn wiel voelde (waarvan zij dachten dat het onbalans in mijn set winterwielen was). Ook lukte het niet om het irritante gepiep op te lossen omdat het heel lastig te lokaliseren was. Alleen bij koude start de eerste 30 seconden.
Dat laatste heb ik deels opgelost door een filmpje te maken waar geluid zeer goed te horen is.
Dagje later werd ik al gebeld met de mededeling dat ze de oorzaken gevonden hadden. =D>

De trilling/onbalans in de voortrein kwam dus toch van de aandrijfas. Dat had ik meteen al aangegeven bij de eerste poging dit te verhelpen, en was toen al niet akkoord met de verklaring dat het door de velg kwam.
De rauwe stationairloop bleek een gare motorsteun te zijn. Had dit bij aflevering al eens aangegeven maar was volgens verkoper normaal...
En het gepiep is eindelijk gevonden! 8) Het bleek een looprol van de multiriem te zijn.
Alle zaken worden op hun kosten vervangen, ondanks dat garantie al verlopen is (maar wel voor 't verlopen had aangegeven)... super service daar dus! :thumbs: :thumbs:
De onderdelen moesten helaas wel besteld worden, dus over kleine 2 weken even een nieuwe afspraak plannen om de boel te monteren.


Mijn date met Creemers had ik gelijktijdig gepland met het moment dat Stephan van Squadra Tuning daar ook een dag aanwezig zou zijn. Zo kon hij meteen ter plekke mijn auto onder handen nemen en scheelt me dan een ritje Nunspeet (enkele reis is 250km).
Zo'n Squadra kuurtje (270pk/395Nm) is het enige dat ik vooralsnog van plan ben. Het blijft mijn dagelijkse auto die om de zoveel jaar omgeruild wordt, dus hoe 't er nu naar uit ziet blijft het hier bij.
Ik voel meteen dan de motor een stuk minder trilt bij stationairtoerental, dat is namelijk een pietje hoger gezet.
De tussensprints zijn echt een stúk vlotter. Vanmiddag even paar heuvelklimmetjes gedaan (het voordeel als je in zuid-zuid-limburg woont :driving: ) en dat is dan wel opeens weer spectaculair. De auto trekt door ''t extra koppel veel makkelijker de berg omhoog en je moet nog meer je best doen om al dat vermogen op de weg te krijgen. De auto was standaard al vlot, zeker sneller dan een standaard GTA als je kijkt naar rauwe prestaties. Maar na dit kuurtje maakt hij er helemaal gehakt van. :twisted: Qua beleving is 't echter precies omgekeerd, dit gaat zó makkelijk hard dat je er niet eens goed voor hoeft te gaan zitten. Doordat Squadra de gaspedaalreactie wat feller heeft gezet en je turboschop wat heviger is, voelt de auto ook meteen wat levendiger aan. Precies dat wat ik miste op de standaard QV. Het is nog steeds geen GTA/Busso, maar komt nu wel een klein stapje dichterbij. :wink:

En bij de eerste keer tussensprint op de snelweg trok ik hem meteen door de koppeling heen en vloog de bak in noodloop. :?
Dat laatste moet ik wel even in de gaten houden. Paar maanden terug had ik al eens het gevoel dat ik hem in Dynamic door de koppeling heen trok, maar had 't nu al 3 maanden niet meer gehad omdat ik in de winter toch niet zo vaak in Dynamic rijd. Dus vanochtend auto even aan/uit gezet en kon weer probleemloos verder rijden. Daarna stuk door het heuvelland gaan knallen en geen enkel probleem meer.
Het leek bijna alsof dat extra koppel de auto opeens deed schrikken, waardoor hij in noodloop vloog. :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

za mar 17, 2018 20:46

Mooi om te horen dat de Squadra kuur zoveel verschil maakt.

Maar eigenlijk zou een dergelijke krachtkuur ook samen moeten gaan met een lichte aanpassing van de transmissie software. De clamping druk iets verhogen helpt vaak al veel. Al die VAG tuners met de DSG bakken weten dat al lang.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

za mar 24, 2018 21:22

Het probleem van de alsmaar verdwijnende remvloeistof lijkt opgelost. De Giulia had sinds kerst alleen 2x 1km gereden naar de restaurateur, en wederom was de er best wat remvloeistof verdwenen uit het reservoir. Alles onder de auto was droog, geen druppeltje te vinden.
Totdat mijn specialist (Garage Stevens, waar hij gisteren stond voor de APK) even een testritje wilde maken omdat hij iets kleins gefixed had, en opeens een boel blauwe rook uit de uitlaat kwam. Het membraan van de rembekrachtiger was gescheurd, waardoor de remvloeistof via de vacuumslang in de verbrandingskamer terecht kwam.
Rembekrachtiger is niet meer economisch verantwoord te redden, reviseren zou even duur/duurder zijn als een nieuwe. De remvloeistof heeft best wat maanden in de trommel van de bekrachtiger gezeten, dus heeft lekker agressief z'n werk kunnen doen. Zodoende een nieuwe besteld, die komt er volgende week in.
Daarnaast zijn we nog tegen een gek probleem opgelopen. De wiellagers links en rechts voorzijde maken geluid, en dat is gek want ze zijn amper 1500km oud. Ze lopen gewoon niet soepel.
Ik heb ze natuurlijk zelf op de auto gezet, maar het plaatsen van de lagers in de naaf heb ik uitbesteed. Stevens snapt 't ook niet, want bij monteren heb ik in principe weinig fout kunnen doen. Waren wel kwaliteitslagers die ik bij Alfaholics had besteld. Worst case komt daar nog een setje van 2 wiellagers bij, maar heel duur is dat natuurlijk ook niet.

Daarnaast heb ik deze week eindelijk de Giulia goed in daglicht (buiten) kunnen bekijken, en eerlijk gezegd ben ik er niet heel erg tevreden over. Het laswerk is wel netjes, auto is strak, maar er zit wel héél veel kleurverschil in vind in. Als ik weer de weg op kan, ergens volgende week, dan ga ik eens langs en het bespreken.
Wat zijn jullie meningen hierover? Het is natuurlijk een auto die 30 jaar terug al een keer overgespoten is, met verf waar nog geen blanke lak overheen zit. Dit verkleurt dus iets, maar dat moet in principe niks uitmaken. 8 jaar geleden is hij ook een bijgespoten door schadehersteller en dat was echt perfect op kleur gemaakt.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Zimmer
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di sep 10, 2013 20:49
Locatie: Veenendaal

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

ma mar 26, 2018 09:13

De Giulia van mijn ouders (zelfde kleur en ook al eens opnieuw gespoten) is na aankoop op ongeveer dezelfde plekken aangepakt, een kleurverschil heb ik nog niet op kunnen merken. Ze zijn hierbij wel zoveel mogelijk onder de schaduwlijn gebleven. Foto's heb ik niet bij de hand, maar er staan er een aantal op de Facebook pagina van Martijn Goorden.
75 TS

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

di mar 27, 2018 23:40

Is de nieuwe lak gewoon gemengd op basis van het kleurnummer, of is de bestaande oude lak op de auto met een scanner opgenomen?
In het eerste geval is enig kleurverschil wel begrijpelijk, in het tweede geval niet.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo mar 28, 2018 08:25

Moet inderdaad vandaag de dag niet meer voor hoeven komen. Zeker niet bij een unilak en al helemaal niet op dezelfde ondergrond.. (bij heeeeeel veel moderne auto's zie je bv wel een kleine afwijking tussen bv kunststof bumpers en plaatwerk)

Ik zou er inderdaad mee langs gaan en eerlijk vragen of hunzelf het zouden accepteren als het een eigen auto was.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo mar 28, 2018 19:19

Het probleem van de alsmaar verdwijnende remvloeistof lijkt opgelost. .... Het membraan van de rembekrachtiger was gescheurd, waardoor de remvloeistof via de vacuumslang in de verbrandingskamer terecht kwam. .... Zodoende een nieuwe besteld, die komt er volgende week in.
Ook een nieuwe hoofdremcilinder besteld? Remvloeistof komt niet zomaar in de rembekrachtiger, toch? (geen idee of het bij staande pedalen veel anders werkt, dan bij hangende pedalen.... mogelijk heb ik het onjuist)
Daarnaast zijn we nog tegen een gek probleem opgelopen. De wiellagers links en rechts voorzijde maken geluid, en dat is gek want ze zijn amper 1500km oud. Ze lopen gewoon niet soepel.
Ik heb ze natuurlijk zelf op de auto gezet, maar het plaatsen van de lagers in de naaf heb ik uitbesteed. Stevens snapt 't ook niet, want bij monteren heb ik in principe weinig fout kunnen doen.
Je hebt ze niet vast aangedraaid, hoop ik? Dat is het enige, wat je eventueel fout hebt kunnen doen...
Daarnaast heb ik deze week eindelijk de Giulia goed in daglicht (buiten) kunnen bekijken, en eerlijk gezegd ben ik er niet heel erg tevreden over. Het laswerk is wel netjes, auto is strak, maar er zit wel héél veel kleurverschil in vind in.
Is de overige lak gepolijst? Alleen dan heb je een goed beeld op de echte kleur.... oh en glansverschil doet vaak kleurverschil vermoeden..... hoeft niet altijd zo te zijn.
Als je de Giulia zou laten behandelen door een (goede) detailer, komt er echt een heel andere auto te staan, die een diepere, vollere kleur heeft.... heb hier meermalen auto's zien veranderen van multi kleuren naar één kleur en glans.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo mar 28, 2018 22:19

Neenee, zeker niet te vast. Het is hier in dit topic zelfs uitgebreid omschreven hoe het moet en daar heb ik me goed aan gehouden. Maargoed, doet er niet toe. ZItten nu 2 nieuwe lagers op. De hoofdremcylinder is iets van 3000km geleden vervangen. (bij staande pedalen zit te HRC trouwens onder de auto)

Ben vandaag ook even bij de spuitert geweest. Volgende week ga ik de auto weer langs brengen en wordt de kleur gescand. Hopelijk kan hij dan de week erna meteen in de juiste kleur gespoten worden. 8)

De rest van de lak is overigens niet gepolijst, al wil ik dat wel nog een keer gaan doen. Maar dit heeft echt niks met polijsten te maken, hoor. DIt is echt overduidelijk een verkeerde kleur. Naast de auto zit een professioneel poetsbedrijf, mischien dat ik de auto meteen dan daar laat polijsten voor een optimaal resultaat.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

do mar 29, 2018 08:41

Bedenk wel dat een verse laklaag zo'n 14dagen moet uitkuren eer hij zn echte kleur heeft en door en door uitgehard is, en dus in die periode ook liever niet polijsten.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

vr mar 30, 2018 22:03

Klopt, de kleur is wel een beetje bijgetrokken. Maar ondertussen is het al weer ruim 3 weken geleden dat de auto gespoten is, dus kan er wel van uit gaan dat het nu niet meer veranderd.
Ik heb geprobeerd op de foto te zetten, maar is lastig. Vooral als de zon er op schijnt zie je het heel erg goed.

Afbeelding


Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1186
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

vr mar 30, 2018 22:22

Miljaar, ik wil je niet tegen het hoofd stoten, maar dat zie je ècht goed, jammer :cry:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Terug naar “Projecten”