Weer even terug naar de Giuletta:
Deze week heb ik hem voor diagnose terug gebracht naar de dealert (Creemers Roermond), omdat ik nog steeds de lichte trilling/zwabber in mijn wiel voelde (waarvan zij dachten dat het onbalans in mijn set winterwielen was). Ook lukte het niet om het irritante gepiep op te lossen omdat het heel lastig te lokaliseren was. Alleen bij koude start de eerste 30 seconden.
Dat laatste heb ik deels opgelost door een filmpje te maken waar geluid zeer goed te horen is.
Dagje later werd ik al gebeld met de mededeling dat ze de oorzaken gevonden hadden.
De trilling/onbalans in de voortrein kwam dus toch van de aandrijfas. Dat had ik meteen al aangegeven bij de eerste poging dit te verhelpen, en was toen al niet akkoord met de verklaring dat het door de velg kwam.
De rauwe stationairloop bleek een gare motorsteun te zijn. Had dit bij aflevering al eens aangegeven maar was volgens verkoper normaal...
En het gepiep is eindelijk gevonden!
Het bleek een looprol van de multiriem te zijn.
Alle zaken worden op hun kosten vervangen, ondanks dat garantie al verlopen is (maar wel voor 't verlopen had aangegeven)... super service daar dus!
De onderdelen moesten helaas wel besteld worden, dus over kleine 2 weken even een nieuwe afspraak plannen om de boel te monteren.
Mijn date met Creemers had ik gelijktijdig gepland met het moment dat Stephan van Squadra Tuning daar ook een dag aanwezig zou zijn. Zo kon hij meteen ter plekke mijn auto onder handen nemen en scheelt me dan een ritje Nunspeet (enkele reis is 250km).
Zo'n Squadra kuurtje (270pk/395Nm) is het enige dat ik vooralsnog van plan ben. Het blijft mijn dagelijkse auto die om de zoveel jaar omgeruild wordt, dus hoe 't er nu naar uit ziet blijft het hier bij.
Ik voel meteen dan de motor een stuk minder trilt bij stationairtoerental, dat is namelijk een pietje hoger gezet.
De tussensprints zijn echt een stúk vlotter. Vanmiddag even paar heuvelklimmetjes gedaan (het voordeel als je in zuid-zuid-limburg woont
) en dat is dan wel opeens weer spectaculair. De auto trekt door ''t extra koppel veel makkelijker de berg omhoog en je moet nog meer je best doen om al dat vermogen op de weg te krijgen. De auto was standaard al vlot, zeker sneller dan een standaard GTA als je kijkt naar rauwe prestaties. Maar na dit kuurtje maakt hij er helemaal gehakt van.
Qua beleving is 't echter precies omgekeerd, dit gaat zó makkelijk hard dat je er niet eens goed voor hoeft te gaan zitten. Doordat Squadra de gaspedaalreactie wat feller heeft gezet en je turboschop wat heviger is, voelt de auto ook meteen wat levendiger aan. Precies dat wat ik miste op de standaard QV. Het is nog steeds geen GTA/Busso, maar komt nu wel een klein stapje dichterbij.
En bij de eerste keer tussensprint op de snelweg trok ik hem meteen door de koppeling heen en vloog de bak in noodloop.
Dat laatste moet ik wel even in de gaten houden. Paar maanden terug had ik al eens het gevoel dat ik hem in Dynamic door de koppeling heen trok, maar had 't nu al 3 maanden niet meer gehad omdat ik in de winter toch niet zo vaak in Dynamic rijd. Dus vanochtend auto even aan/uit gezet en kon weer probleemloos verder rijden. Daarna stuk door het heuvelland gaan knallen en geen enkel probleem meer.
Het leek bijna alsof dat extra koppel de auto opeens deed schrikken, waardoor hij in noodloop vloog.