Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma jun 08, 2020 18:23

Je hebt toch ook een 75 1.8IE met motronic injectie? Die rail zou mijns inziens gewoon moeten passen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma jun 08, 2020 19:45

Dat is geloof ik met slangetjes, dus hetzelfde als een TB. Dan heeft het weinig zin om te wisselen :mrgreen:

https://www.efihardware.com/products/17 ... Fuel-Rails
[/quote]

Thanks voor de tip!

Ben benieuwd hoe je het uiteindelijk gaat doen. Wil het graag even zien als je klaar bent.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

di jun 09, 2020 13:15

Dat is geloof ik met slangetjes, dus hetzelfde als een TB. Dan heeft het weinig zin om te wisselen :mrgreen:
Klopt, dat is ook waar ik eerst naar gekeken heb. Gaat niet werken.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1828
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo jun 17, 2020 19:40

heb beide 1.8T met een TS brandstofrail uitgevoerd, en gaat al jaren goed :mrgreen:

is niet de mooiste oplossing, maar had deze toch liggen :wink:


een 75 vd zaak is wel gaaf :thumbs:

nw type injectoren is wel makkelijker aan te schaffen.. heb tijdje moeten zoeken om orginele Bosch 440cc injectoren te vinden..
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo jun 17, 2020 23:02

Ik heb deze besteld: daarmee zouden nieuwe injectoren op de originele fuel rail moeten kunnen:
https://bjprace.se/en/fuel-system/injec ... -injector/
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do jun 18, 2020 07:18

Ik heb deze besteld: daarmee zouden nieuwe injectoren op de originele fuel rail moeten kunnen:
https://bjprace.se/en/fuel-system/injec ... -injector/
Benieuwd hoe die straks passen/bevallen Pieter.
Laat ff weten als je wilt.

Gr
DJ

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do jun 18, 2020 08:56

Ik heb deze besteld: daarmee zouden nieuwe injectoren op de originele fuel rail moeten kunnen:
https://bjprace.se/en/fuel-system/injec ... -injector/
Ik heb soortgelijke adapters geprobeerd. Probleem is dat ik vervolgens niet genoeg ruimte onder de intercooler had omdat de adapters de injectoren als het ware een stuk langer maken. Had het uiteindelijk pas, maar toen zat er in de slangetjes echt een knik. Vandaar dat ik uiteindelijk de TS rails heb gebruikt. De Ook kon de rails niet meer met het originele rubberje gemonteerd worden. Dus een front mount intercooler met een ander inlaatspruitstuk en een aangepaste brandstofrails was dan alsnog nodig geweest.

De enige echt mooie oplossing is denk ik een brandstofrails op maat. Daar ga ik voor denk ik.

Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr okt 09, 2020 19:34

Hoe staat het er mee ?
GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za okt 10, 2020 20:53

Auto staat nog stil helaas. Ben van de zomer bezig geweest om de 75 1.6 carbs van de zaak klaar te maken voor dagelijks gebruik. Daar rij ik inmiddels in, maar we gaan in de garage eerst een stelling bouwen en beginnen aan de restauratie van een Giulia Super Biscione. Als die gestript is en bij de spuiter staat heb ik weer tijd voor de 75 turbo :thumbs: Hij staat droog dus geen haast mee.

Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za okt 10, 2020 22:08

:thumbs:
GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo feb 05, 2025 18:55

Zie dat het al weer 5 jaar terug is dat ik hier wat geplaatst heb!

In de tussentijd is er een hoop gebeurt... Daar zal ik later nog wel een update over geven, maar nu...

Afgelopen maandag is Jeroen van BS autotune langsgeweest om de motor weer voor het eerst na jaren weer te starten. Buiten nieuwe injectoren, brandstofrails en nokkenassen van een 2L is er eigenlijk niet zoveel veranderd. Het volgende is aan de hand.... Motor loopt erg slecht. Hevig schudden en niet stationair lopen.

- Aan de lambda waardes en bougies te zien lijkt hij op 4 cilinders te lopen.
- Ontsteking is voor elke cilinder gecheckt en geeft een goede vonk
- Injectoren hebben we eruit gehaald en laten testen. Geen afwijking
- Brandstofdruk zou goed moeten zijn, nieuwe drukregelaar van KMS
- Positie van de missende tand op het vliegwiel is verschoven van 86 naar 26 graden voor TDC. Revisie bedrijf heeft het vliegwiel gemonteerd.
- Vacuüm in de inlaat is vrij minimaal. Rond de 1000 toeren ongeveer 80kPa en op de startmotor 98 kPa
- Vacuumlekken heb ik allemaal gecheckt, zou goed moeten zijn
- Inlaat nokkenas heeft nummer 105200320000
- Uitlaat nokkenas heeft nummer 105200020001
- Injectoren 480cc Bosch EV14, aangepast door KMS
- Lambda waarde is constant 14.7 bij lopen

Buiten het checken van de benzinedruk en het gebruiken van de originele nokkenassen hebben we alles geprobeerd. Jeroen gelooft niet dat er iets mis is met de ecu of de afstelling. Op dit moment is het een mysterie waarom het kreng niet goed wilt lopen. Er is altijd een verklaring, maar ik heb hem even niet. Nu geeft de (gereviseerde) startmotor ook alleen maar een klik, dus dat moet ik eerst oplossen voor ik weer wat kan proberen. Iets met de wet van Murphy.

Goed, ik hoop dat jullie nog suggesties hebben!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo feb 05, 2025 20:18

Compressie test, brandstofdruk meten en timing controleren.

Alles mechanisch checken en controleren, als dat allemaal klopt moet er toch naar het injectiesysteem gekeken gaan worden.

Helaas heb ik wat kennisen die ervaring hebben met Jeroen en zijn producten en die zijn bepaald niet enthousiast. :|
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo feb 05, 2025 20:31

Compressie hebben we ook gemeten, elke cilinder strak 10 bar. Timing is ook gecontroleerd. Benzinedruk ga ik inderdaad nog doen!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4213
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo feb 05, 2025 20:32

De 60 graden timingsfout wellicht de verkeerde kant op gecorrigeerd in de copycat Megasquirt?

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 878
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo feb 05, 2025 22:02

De 60 graden timingsfout wellicht de verkeerde kant op gecorrigeerd in de copycat Megasquirt?
Daar zou ik het ook zoeken, zeker omdat er iets veranderd is aan de missende tand en omdat je 98kpa map hebt. Zo te horen staat het ding VEEL te laat.

Is de uitlaat misschien ook snoeiheet?

Terug naar “Projecten”