DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Injectoren 75 ts

ma mar 08, 2021 08:26



Bij Bosch gekeken naar gelijkwaardige vervangers: Een lijstje met veel Bosch injectoren o.a. hier

Injectoren uit bovenstaande lijst die in de buurt komen:
Afbeelding

De Ohmse weerstand van de standaard injector is 15,95 Ohm.

Ik zie het inspuitpatroon hier niet bij staan?
Wel van belang dat dit zoveel mogelijk overeenkomt.
Is wel de bedoeling dat je inspuit op achterkant inlaatklep en niet op de wanden van inlaatkanaal.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Injectoren 75 ts

ma mar 08, 2021 08:33


Gemonteerd: zijn dus oranje i.p.v. geel/zwart:
Afbeelding
Dat heeft alle schijn van een mooi schone strakke motorruimte. :D 8)


Gr
DJ

Gebruikersavatar
Schmidt
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: zo jun 05, 2011 15:49
Locatie: Coevorden

Re: Injectoren 75 ts

ma mar 08, 2021 14:29

Welk type raden jullie mij aan dan .
Heb nu zo veel verschillende dingen gezien
Mvg Patrick
gehad
75 indy
1.7 33
75 ts 91
heb nu 75 ts 87

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Injectoren 75 ts

ma mar 08, 2021 16:23

Als hij stationair netjes gelijkmatig rond loopt zou ik er niks aan doen. Goedkoopste optie en koste minste tijd. :lol:

En anders degene die jobo75 heeft, blijkbaar doen die het goed.
En echt goede injectoren die mooi fijn vernevelen kan nooit kwaad natuurlijk.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat ze ook zelfde inspuitpatroon hebben.
Dat het dus geen injectoren zijn voor 2 inlaatkleppen bijvoorbeeld.
Ik heb ook nog ergens tabellen met injectoren, ben er destijds voor m'n racer mee bezig geweest, voor de nieuwe motor die al paar jaar klaar staat. In die tabellen staat ook inspuitpatroon, enkele straal of dubbel, formaat van de kegel en evt hoek tov hartlijn injector etc.
Alleen weet ik zou gauw niet waar ik die taballen heb gelaten ....
Kwamen van een Amerikaanse site, rallyboeren, met VW spul? In de USA notabene.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: Injectoren 75 ts

ma mar 08, 2021 19:57


Ik zie het inspuitpatroon hier niet bij staan?
Wel van belang dat dit zoveel mogelijk overeenkomt.
Is wel de bedoeling dat je inspuit op achterkant inlaatklep en niet op de wanden van inlaatkanaal.

Gr
DJ

Je hebt een punt; dat wilde ik ook weten.

Bij Bosch zelf heb ik de onderliggende datasheets van beide injectoren niet kunnen vinden.
Dus via een omweg geprobeerd relevante info te achterhalen bij de bron: bij Bosch en Alfa (Eper) dus.

Bosch:
Op nummer "0 280 155 746" gezocht: deze injector komt voor in de OEM Bosch 2013/2014 catalogus (zie hier).
In 2013/2014 dus door Bosch aangegeven als de injector voor de Braziliaanse 164 V6.

Alfa:
Eper: 164 V6 (1987-1992) en FL/92 (1992-1997)
- Injector met Alfa nummer 60559667 is 'exclusief' toegepast op de Braziliaanse versie 164 V6 164 (1987-1992) en 164 FL/92 (1992-1997).
- Injector met Alfa nummer 7626715 is toegepast op alle andere 164 TS en V6 versies en ook op de 75 TS.

Twee verschillende injectoren voor dezelfde V6 motor dus (waarschijnlijk vanwege de toen al in Brazilië gebruikelijke alcohol toevoeging aan de benzines, waar de USA/EU EV1 injectoren niet compatible mee waren).

Dus gesimplificeerd is de vraag m.b.t. inspuitbeeld dus terug te brengen of er verschil zit in de spruitstukken en/of cilinderkoppen van de Braziliaanse V6 en de USA/EU versies (leek me erg onwaarschijnlijk). In Eper op dit punt geen verschillen kunnen vinden tussen EU/USA en BR versies.

Dus, correct me if I'm wrong, maar omdat al deze injectoren geen fixering hebben t.o.v. van het spruitstuk (zijn draaibaar tussen brandstofrail en spruitstuk), zou je mogen concluderen dat deze injectoren een symmetrische inspuitcurve hebben. Daarnaast zijn er geen aanwijzingen dat de inspuithoek bij de Braziliaanse versie anders is.
Dus zou je m.i. mogen concluderen dat het met het inspuitbeeld van deze wel 0 280 155 746 t.o.v. de originele 75 TS-injector wel goed zit.

Als iemand de onderliggende datasheets heeft of kan vinden ter controle... laat maar komen.

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: Injectoren 75 ts

ma mar 08, 2021 20:23


Gemonteerd: zijn dus oranje i.p.v. geel/zwart:
Afbeelding
Dat heeft alle schijn van een mooi schone strakke motorruimte. :D 8)


Gr
DJ


Off topic mode aan

Dank u :)

Tja, Italiaanse import, weinig km, verwarmt gestald, geen pekel ...

Afbeelding

Onze 1989 NL 75 TS ziet er 'iets' anders uit onder de motorkap :lol:

Off topic mode uit

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Injectoren 75 ts

ma mar 08, 2021 21:56

https://www.bosch-motorsport.com/conten ... 30731.html

Hier staan wel een paar tussen.
wellicht is de 0280.158.107 wel wat?

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: Injectoren 75 ts

ma mar 08, 2021 22:35

De EV14's lijken allemaal 12 Ohm (zie PDF download onder).

Wat doet dat met de warmtehuishouding in een minimaal 30 jaar oude in de Bosch Motronic ML4.1 75 ECU ? Misschien kan het makkelijk, misschien niet?

Bij gelijke karakteristieken zal de EV14 nog beter vernevelen dan een EV6 en die weer beter dan een EV1, maar of het verschil tussen EV14 en EV6 in een relatief oudere 2 kleps motor heel veel gaat uitmaken, is de vraag.

En een datasheet (datasheet PDF download aantal EV14 types vanuit Bosch) zoals van deze EV14's zou ik dus graag hebben van de EV1 Bosch 0 280 150 702 (Origineel 75 TS) en het eerder genoemde alternatief EV6 Bosch 0 280 155 746

Iemand?

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Injectoren 75 ts

di mar 09, 2021 00:01

Ik weet eigenlijk niet zeker welke weerstand de EV1's hebben, maar 15.9Ohm vertelt Google mij.
Of dit op te lossen is met een extra weerstandje....?

Kasalfa
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma nov 02, 2020 01:28

Re: Injectoren 75 ts

di mar 09, 2021 18:41

Iemand ervaring met het zelf reinigen van die dingen? Op YouTube zijn vele filmpjes te vinden.

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: Injectoren 75 ts

wo mar 10, 2021 19:55

Ik weet eigenlijk niet zeker welke weerstand de EV1's hebben, maar 15.9Ohm vertelt Google mij.
Of dit op te lossen is met een extra weerstandje....?

Fabrieksopgave is 15,95 Ohm (inderdaad ca. 15,95 Ohm gemeten bij alle vier oude TS injectoren).

Weerstand tussen nieuwe injector en ECU plaatsen?
Slecht plan: injector-ontwerp is gebaseerd op 12 Ohm, dus ~ 1 A aansturing. Bij 16 Ohm wordt dat ~ 0,75 A. Wat dat doet bij hogeren toerentallen?

Als je zekerheid wil dat de ECU de 12 Ohm injectoren kan aansturen, kan je het beter bij de bron aanpakken. Ofwel de aansturingstransistor (1 transistor stuurt alle 4 injectoren tegelijk aan) in de ECU aanpassen.
Modernere transistoren hebben veelal een lagere interne weerstand en dus minder disspatie dan oudere versies bij dezelfde schakelvermogens. Door een efficiëntere transistor toe te passen, die een hoger schakelvermogen heeft, is de kans dat de warmtehuishouding binnen de ECU vrijwel gelijk blijft dus groter.

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: Injectoren 75 ts

wo mar 10, 2021 19:57

Iemand ervaring met het zelf reinigen van die dingen? Op YouTube zijn vele filmpjes te vinden.

Naast het feit dat je met ultrasoon reiniging meer zekerheid hebt dat je de interne verontreinigingen goed verwijderd (met oplosmiddelen is dat maar de vraag), kan je zonder een proefopstelling het inspuitpatroon niet of slecht controleren en evt. opbrengstverschillen tussen de injectoren ook niet meten.
.
Niet voor niets, zoals eerder in dit draadje al aangegeven, dat je voor een setje van vier matchende injectoren vaak meerdere extra oude injectoren moet aanleveren.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Injectoren 75 ts

wo mar 10, 2021 22:31

Ik weet eigenlijk niet zeker welke weerstand de EV1's hebben, maar 15.9Ohm vertelt Google mij.
Of dit op te lossen is met een extra weerstandje....?

Fabrieksopgave is 15,95 Ohm (inderdaad ca. 15,95 Ohm gemeten bij alle vier oude TS injectoren).

Weerstand tussen nieuwe injector en ECU plaatsen?
Slecht plan: injector-ontwerp is gebaseerd op 12 Ohm, dus ~ 1 A aansturing. Bij 16 Ohm wordt dat ~ 0,75 A. Wat dat doet bij hogeren toerentallen?

Als je zekerheid wil dat de ECU de 12 Ohm injectoren kan aansturen, kan je het beter bij de bron aanpakken. Ofwel de aansturingstransistor (1 transistor stuurt alle 4 injectoren tegelijk aan) in de ECU aanpassen.
Modernere transistoren hebben veelal een lagere interne weerstand en dus minder disspatie dan oudere versies bij dezelfde schakelvermogens. Door een efficiëntere transistor toe te passen, die een hoger schakelvermogen heeft, is de kans dat de warmtehuishouding binnen de ECU vrijwel gelijk blijft dus groter.
Tja daar zeg je wat...
Ik ga binnenkort een compleet MM bestellen incl ontsteking injectoren sensoren, ben benieuwd wat daar in zit.
Dit MM zal wel met de moderne injectoren compatibel zijn, maar hoe die injectoren op een oud MM systeem werken is de vraag.
Ik zal dit eens navragen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”