Op detailniveau zijn ze inderdaad anders. Maar qua basisontwerp is het t zelfde. (Dat zie je ook bij 105jes met verschillende fabrikanten van het zelfde wiel)
Durf tr wedden dat 99% van de mensen het verschil niet eens ziet. Zelfs veel Alfa-liefhebbers weten/zien het niet eens
Dus precies hetzelfde als bij andere Alfa's uit de jaren '80 en begin '90. In elk geval Alfa had toen de gewoonte om veel van de extern ingekochte onderdelen bij minstens twee verschillende toeleveranciers tegelijk te bestellen. Niet alleen velgen, maar ook verlichting, ontstekingsdelen, deursloten, ruiten, raammechanismes etc. Iedereen die wel eens aan oude Alfa's sleutelt die zal dat herkennen
.
Velgen van bijv. een 75 Twin Spark idem dito. Uit hetzelfde tijdperk en met soortgelijke looks. Die waren er van twee leveranciers (Speedline en Benzoni). Nauwelijks verschil te zien. Maar de Speedlines zijn er ook nog in twee varianten. Dat wist ik eerder ook niet, dan moet je blijkbaar echt bij die ene procent van de Alfa rijders horen die dat wel ziet. (Vorig jaar een set heel gedetailleerd geschuurd en overgespoten. Bij die Speedlines
zie je het verschil niet zozeer maar je
voelt het bij het schuren, als ze plat op een werkbank liggen. Van de ene Speedline waren de randjes voelbaar scherper en minder afgerond dan van de andere). Zal wel met productiedatum te maken hebben of zo. En Alfa gebruikte dat op nieuwe auto's allemaal door elkaar. De genoemde set kwam van één auto en was nog nooit overgespoten of zo. Maar toch drie van de vier velgen verschillend... (Zoiets had mijn eigen Twin Spark ook. Die had vijf lichtmetalen velgen origineel, waarvan drie Speedline en twee Benzoni).
.