Gisteren een proefrit gehad in de blauwe Q. Hele mooie auto, geen beschadigingen en die kleur is in het echt werkelijk fantastisch.
Maar hoe rijdt zo'n ding nou? Eigenlijk heel erg normaal! In N-modus stuurt het net zo direct en makkelijk als een 2-litertje. Koude start is overigens minder subtiel.
In D-stand is hij een stuk agressiever, en ook serieus snel. Maar nog steeds is het allemaal heel makkelijk onder controle te houden. Je kunt de kont met gemak een stapje opzij laten zetten. Race-modud heb ik nauwelijks geprobeerd maar met 60km/u kun je gewoon nog steeds een streep trekken als je hem vloert.
Deze auto is zoals gezegd serieus snel, heel vermakelijk. hrb bewust een paar krappe weggetjes in het heuvelland gepakt waar ik vaker kom en dan loop je meteen tegen zn grootste beperking aan. Hij is zó snel dat je bijna nauwelijks vol gas kunt rijden.
Het formaat valt me overigens mee, hij is wel breed maar vond m niet te groot...al is t randje. Interieur is gewoon cool, ook kwalitatief meer dan prima voor mij. Achterin is hij denk ik zelfs krapper dan onze Astra; maar nog steeds voldoende.
Ik had wel t idee dat de thermostaat niet in orde was, temperatuur schommelde steeds tussen 4 streepjes (de middenstand) en 3 streepjes. Kans dat de thermostaat open blijft staan dus. Om die reden trad de start/stop ook niet in werking denk ik.
Ook stond de auto volgens de garage (tot vorig jaar Fiat/Alfa-dealer) op all-season banden. Maar toen vroeg ik hem of hij eigenlijk wel wist wat M+S betekende.
En zelfs al waren het allseasons, ik heb m gezegd dat een auto van 80K en 510pk best een setje fatsoenlijk rubber mag hebben. (Ze hebben de auto in februari binnen gekregen, dus die winterbanden zijn wel logisch dat ze er op zitten)
Voor mij is nu de vraag wat ik wil. Ik hink eigenlijk op 2 gedachten. Van de ene kant vraag ik me serieus af of deze auto niet te snel is om er fun mee te trappen. Maar van de andere kant wil ik juist mijn auto's een beetje "uit elkaar trekken". Daarmee bedoel ik te zeggen dat ik verschillende karakters wil hebben. De Abarth is mega mega fun, maar eigenlijk ook weer t beetje t zelfde als mijn oude Alfa's. Van die lekkere gooi en smijt auto's waarmee je nauwelijks normaal kunt rijden. Dat normaal kan rijden kan met zo'n Giulia echt makkelijk, zelfs met een Quadrifoglio.
En dat laatste trekt me dan weer aan, dat ik er ook eens lekker ontspannen mee kan rijden of makkelijker de familie mee kan nemen.