zo okt 09, 2022 11:22
ik zou trouwens voor wat meer koppel onderin een milder asje op de uitlaat zetten. ken de spruell profielen verder niet overigens, geen ervaring mee.
mbt uitlaatspruitstukken:
de winst (of soms verlies ook) zit in het spruitstuk. de rest vd pijp erachter is minder boeiend.
Nu wordt er over spruitstukken door leveranciers heel veel geroepen, maar ik zie nooit de data erbij (dyno uitdraai met std en vervolgens op zelfde blok met andere systeem). Ook verbaas ik mij er vaak over (even niet persoonlijk bedoeld, is algemene opmerking) dat er zonder met de ogen te knipperen bakken geld aan kopbewerkingen (vaak veel te duur) , nokkenassen, zuigers etc wordt uitgegeven maar inlaat en uitlaat niets meer mag kosten, terwijl daar bij goede kuezes heel veel te halen is.
(het Migale spruitstuk van OKP kost wat het kost met een heel goede reden...).
Wat ik van mn eigen rollenbank man wel geleerd heb, toen we bezig waren met mijn systeem, dat het eigenlijk onmogelijk is met alleen wisselen, zonder rollenbanksessie , extra vermogen erbij te krijgen. Ik heb het op mn eigen spider gezien: gelijk meer koppel, goed voelbaar, maar op de bank bleek hij over de hele linie best arm te zijn gaan lopen, wat ook logisch is, de nm`s komen ergens vandaan...het levert wellicht wel extra (naast lekker te klinken) maar moet dat ook op de goede manier doen. Gewijzigde tegendruk door ander systeem kan niet zonder aanpassing mengsel.
Nu zal je met de hoeveelheid aanpassingen niet ontkomen aan rollenbanksessie. Daarvoor adviseer ik ook dan opbouwen met inloopolie erin, dan gelijk op de rollenbank indraaien en aan het eind vd indraaisessie de afstelling doen. (oliekoeler uitsluiten uiteraard, dan komt daar geen inloopolie in). Millers heeft speciale voor dit doel.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.