Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

2.0 Nord tjoening koppel-pk

wo sep 28, 2022 08:17

Enige topics doorgenomen, toch besloten er zelf 1 te starten om het ook als project bij te houden.

Mijn idee (kom gerust met comments) is om een 2 ltr (512) op te bouwen met meer vermogen, geschikt voor road/rally. Huidige gedachte daarbij is meer compressie niet perse grotere inhoud, goed opgebouwd onderblok, 40 Webers, 123 tune. Kop niet te complex wel betere kleppen, stelen en veren. Mik op 150 pk en vooral zo veel mogelijk koppel over de range tot max 7000 rpm, Boek Jim gelezen overigens. Vorige 2 ltr volledig standaard gebouwd en is ook niet verkeerd, is dus voor de hobby. :D

Issue dat ik hierbij heb is dat het gaat om het samenspel der delen. Vandaar de gedachte om een set bij Spruell te bestellen. Vooral omdat ik hier veel technisch vertrouwen in heb. Zit ik er zo naast ? Indien niet, wat zou dan de set zijn met welke compressie, nokkenassen etc. Zijvraagje is dan nog wat te doen met oliepomp? Vermoed dat tot 7000 rpm hij het nog bijhoud?

Donor ligt uit elkaar en ziet er goed uit, zal binnenkort naar revisiebedrijf brengen om na te meten.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

wo sep 28, 2022 12:33

150 pk en veel koppel kan prima. Kijk eens naar de nokkenassen van RJR (USA- AlfaBB). Richard Jameson kan je ook prima adviseren over welke van zijn nokkenassen en welke compressie daar het beste bij past, en ook mbt eenvoudige koppreparatie, want daar is voor 150 pk niet veel nodig behalve correcte opening bij de klepzittingen, weghalen randen ed.

Je zegt iets over kleppen: 150 pk kan prima met standaard kleppen, wellicht beetje verlichten , meer is niet nodig. Squadra Bianca draaide ook heel lang met standaard kleppen, met veel hogere vermogens dan 150 pk.
(mijn 226 pk TS blok heeft ook nog steeds standaard kleppen).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

wo sep 28, 2022 12:42

ter aanvulling: mijn spider , verder standaard blok, heeft na montage van ander uitlaatsysteem max een 195nm ipv de standaard 180, bij 500 toeren lager. scheelt al heel veel in gevoel met rijden. piekvermogen is gelijk, wat logisch is bij een standaardblok.
stort alleen in bij een kleine 6000, zoals alle standaard blokken.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

wo sep 28, 2022 14:15

Veel dank.

Goed verhaal en zelfde golflengte idd. Wil voor de kop vooral robuustheid. Heb met 15000 rallykm wel de seals al wat eraan geloof ik. Op hogere toeren (lees boven de 5000) loopt de standaard set up bij mij niet zo denderend. Zou wel tot de 6000 goed door willen daarna hoeft niet echt meer. Onder de 5000 doet hij het prima, meer punch mag zeker wel.

Zoals jij ook aangeeft zit veel in de nokkenassen is ook mijn idee. Ga hem zeker vragen.

Andere vraag is dan de uitlaat zoals jij terecht aanhaalt. Ik dacht een spruitstuk van spruell met rvs eind van classic alfa ofzo? Wil niet te veel herry hebben want dan wordt het wel afkeur bij de technische keuringen (ben zelf niet tegen:))
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 479
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

wo sep 28, 2022 17:14

Zag dat 105-workshop op MP toevallig een aangepaste kop voor een 2ltr aanbiedt.
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

wo sep 28, 2022 18:49

Spruell spruitstuk is behoorlijk dun. Had hem in mn racer en perfect werkend hoor, maar ook regelmatig gerepareerd met scheuren. En belasting met rally zal niet minder zijn dan in race, eerder erger.
Op mn spider heb ik zelf uitgedacht systeem, wel op basis van Spruell, maar in RVS . En niet teveel geluid (naar mijn smaak te weinig).
Kost wel wat (2000,- ex btw incl montage) , maar levert ook (uitdraai rollenbank voor en na montage aanwezig). En goede nokkenas setup werkt alleen wanneer ademhaling in en uit ook goed is.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

za okt 01, 2022 10:11

Dat zijn prijzen.

Als ik dat dan uitzet tegen de classic alfa rvs met 60mm, vraag ik mij af of dat niet voldoende is qua luchtafvoer.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

za okt 01, 2022 13:50

Heb een PS Schulze spruitstuk met alfaholics rvs pijpelarij op de giulia. Fijne combi.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

do okt 06, 2022 09:28

Omdat ik natuurlijk weke knietjes krijg van de snoepwinkel van Spruell sta ik nu met een revisieset 11.5-1 compressie met gesmede cilinderspullen, Carillo en 424 cams, licht verlicht vliegwiel, startmotor, oliepomp, iwis raceketting etc. van toch wel een aardig bedrag. Over the top? Heb nog een lijst met vragen te gaan aan Spruell want gaat wel snel nu. :)

blok is goed, krukas overmaat 0,1 op lagers, 0,2 op zuigerstang. Setje zuigers en liners nog geschikt voor opdraaien heeft al te veel slijtage. nokkenassen goed, kopt lijkt zelfs gedaan maar nog niet gevlakt.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

do okt 06, 2022 11:30

Overleg eens met Barend Aarts van de 105 Workshop, die kan die dingen dromen.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

zo okt 09, 2022 11:09

Carillo zou ik niet doen, heb zelf K1, kost de helft of minder en overleven tot nu toe prima 8000+
Max Speeding rods kan ook, nog fractie goedkoper. RJR gebruikt die zelf tegenwoordig ook. let wel op dat je de goede versie krijgt.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

zo okt 09, 2022 11:22

ik zou trouwens voor wat meer koppel onderin een milder asje op de uitlaat zetten. ken de spruell profielen verder niet overigens, geen ervaring mee.

mbt uitlaatspruitstukken:
de winst (of soms verlies ook) zit in het spruitstuk. de rest vd pijp erachter is minder boeiend.
Nu wordt er over spruitstukken door leveranciers heel veel geroepen, maar ik zie nooit de data erbij (dyno uitdraai met std en vervolgens op zelfde blok met andere systeem). Ook verbaas ik mij er vaak over (even niet persoonlijk bedoeld, is algemene opmerking) dat er zonder met de ogen te knipperen bakken geld aan kopbewerkingen (vaak veel te duur) , nokkenassen, zuigers etc wordt uitgegeven maar inlaat en uitlaat niets meer mag kosten, terwijl daar bij goede kuezes heel veel te halen is.
(het Migale spruitstuk van OKP kost wat het kost met een heel goede reden...).

Wat ik van mn eigen rollenbank man wel geleerd heb, toen we bezig waren met mijn systeem, dat het eigenlijk onmogelijk is met alleen wisselen, zonder rollenbanksessie , extra vermogen erbij te krijgen. Ik heb het op mn eigen spider gezien: gelijk meer koppel, goed voelbaar, maar op de bank bleek hij over de hele linie best arm te zijn gaan lopen, wat ook logisch is, de nm`s komen ergens vandaan...het levert wellicht wel extra (naast lekker te klinken) maar moet dat ook op de goede manier doen. Gewijzigde tegendruk door ander systeem kan niet zonder aanpassing mengsel.
Nu zal je met de hoeveelheid aanpassingen niet ontkomen aan rollenbanksessie. Daarvoor adviseer ik ook dan opbouwen met inloopolie erin, dan gelijk op de rollenbank indraaien en aan het eind vd indraaisessie de afstelling doen. (oliekoeler uitsluiten uiteraard, dan komt daar geen inloopolie in). Millers heeft speciale voor dit doel.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

di okt 11, 2022 09:27

Denk dat VV/Walter al aardig wat interessante punten aangehaald heeft ;-)

uitlaatspruitstuk hoort idd bbij ademhaling vd motor dus een belangrijk punt :wink:

de Spruell is een mooie basis waar Walter een betere variatie van gemaakt heeft.

Rijd zelf met Alfaholics op mijn gekietelde 2.0Nord GTA style inlaat, en die doet ook 200Nm en dat met2 dempers , dus doet het op zich ook, maar mocht ik opnieuw moeten beginnen, zou ik met die van Walter gaan bouwen :mrgreen:

op de Berlina met TS een OKP rvs spruitstuk , met CSC dempers/uitlaat,
zowel Alfaholics als de CSC variant klinken gewoon lekker en netjes
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

di okt 11, 2022 12:20

CSC is niet meer op de markt... tent is failliet, er zijn geruchten over doorstart maar nog niets concreets.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 2.0 Nord tjoening koppel-pk

di okt 11, 2022 20:36

Goede punten heren, veel dank.

Spruell shop leegkopen red ik budgettair niet na invoerrechten kom ik achter. Overweeg dus wat meer tone down:
Wel bodem en kop doen met nieuwe oliepomp, compressie11.5, 424 nokkenassen met nieuwe volgers set Spruell.

Vragen dan nog over:
- verlicht vliegwiel ja/nee? Denk ja en dan aan staal en waar kan ik dat in Europa krijgen, invoeren is prijzig kwam ik achter.
- niet poorten, wel schoonmaken? Als echt moet doe ik het maar kreeg de indruk dat ik niet te ambiteus genoeg ben om groter te moeten, de klepoplossing van spruell zou het verschil al maken.
- geen oliekoeler, als wel handig laat gerust weten.
-zeker wel op rollenbank idd
- spruitstuk lijkt mij logisch tijd en geld in te steken. Is dat ding van classic alfa any goed? De spruell kost voor de NLdeur overigens ook 1000 euro
- begreep van meerdere dat de normale zuigerstangen ok zijn. Wil best alternatief gaan als het wat helpt.
Bert en Juul

Terug naar “Tuning onderwerpen”