Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

zo jul 14, 2024 11:48

Deze kwam ik ook tegen, in combinatie met een 60mm deep backplate heb je best een aardig volume (2.2+5.725=7.925 liter).
Dat kan ik met mijn relatief korte throttlebodys en velocity stacks wel kwijt denk ik.
https://www.reverie.ltd.uk/reverie-zold ... /R01SE0459

Ze hebben zelfs nog meer mooie modellen
https://www.reverie.ltd.uk/product_list ... oup=A_AIRB
Die Zolder heb ik, hele mooie airbox. Heb ook nog een pipercross PX600 over voor de liefhebber of om eens te passen.
Ben wel benieuwd naar een foto van jouw setup. Heb je die box via een Nederlandse vertegenwoordiging gekocht of uit de UK?

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1261
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

zo jul 14, 2024 18:55

Deze kwam ik ook tegen, in combinatie met een 60mm deep backplate heb je best een aardig volume (2.2+5.725=7.925 liter).
Dat kan ik met mijn relatief korte throttlebodys en velocity stacks wel kwijt denk ik.
https://www.reverie.ltd.uk/reverie-zold ... /R01SE0459

Ze hebben zelfs nog meer mooie modellen
https://www.reverie.ltd.uk/product_list ... oup=A_AIRB
Die Zolder heb ik, hele mooie airbox. Heb ook nog een pipercross PX600 over voor de liefhebber of om eens te passen.
Ben wel benieuwd naar een foto van jouw setup. Heb je die box via een Nederlandse vertegenwoordiging gekocht of uit de UK?
Rechtstreeks uit de UK. Ik kan zelf geen foto’s uploaden, kan hem wel via whatsapp sturen.
Alfa 75TS
Audi RS4 Avant
Lada Niva

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

di jul 16, 2024 17:20

Iets over airboxen - wat ik denk te weten:

- De foto van de pipercross setup (die met het groene plaatwerk) is van mijn (race)auto. De backingplate is wel degelijk gemodificeerd om het te laten passen met de lange aluminium carb mounts. Je moet het filter ook nog kunnen demonteren nl.

- De motor levert ca 200 'units' op de rollenbank van Bas Auto Service waar veel Alfas op staan. Dus geen vermogensmeting, maar afstemmen van de setup; dips uit de vermogens en koppel curve, kiezen koppel vs vermogen vs toeren. Om te beginnen is het zo goed.

- De meest airboxen die ik zie lijkt echt helemaal nergens op. Ze zijn te klein/te weinig volume, zijn niet dicht en vooral veel te smal! Ik zou adviseren om een 600-1000cc supersport motorfiets als uitgangspunt te nemen wat betreft vorm zittingen, kleppen, inlaatkanaal, kelken en AIRBOX. Kijk daar eens goed naar.

- Ik snap dat de pipercross filters veel beter presteren dan 90% van de voorgestelde airboxen, de kelken kunnen namelijk vrij rondom hun lucht aanzuigen, de achterste kelken krijgen ook nog lucht en het is een goed compromis.

- Vraag je eens af waarom een goede(!) kelk die vorm heeft? En waar zou deze dan zijn lucht vandaan halen? Van de zijkanten en zelfs achterkant, en niet in het verlengde van het kanaal! Daarom heb je volume nodig in de airbox en ruimte rondom de kelk. Ik heb in het verleden een testje op een flowbank gedaan, en met een goede kelk kan je een boek op 1,5 cm voor de kelk houden zonder dat het enig effect heeft op de flow die je meet! Als ik zou moeten adviseren, zou ik een airbox maken die vrij plat is, waar de kelken vrij ver doorsteken en hij veel volume rondom de carbs heeft.

- Het grootste voordeel van een airbox = pressure! Niet zozeer cold air. Voor 'drukvulling' heb je overigens geen grote opening nodig want druk is een functie die uitgedrukt wordt in per cm2. Daarnaast is de 'curtain area' van de doorlaat tussen kleppen en zitting de beperkende factor voor hoeveel lucht er door de motor gaat (naast alle andere optimalisaties).

Oliver Koerfgen van OK-Teck geeft denk ik een goed voorbeeld van een juiste setup. En die V6 gaat ook serieus hard! Die jongens komen uit de Sauber F1 hoek.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=18 ... 9371550034

https://www.facebook.com/photo/?fbid=28 ... 9371550034

Alfaholics lijkt bovenstaande bevindingen ook te onderschrijven.
Laatst gewijzigd door hagen111 op wo jul 17, 2024 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

di jul 16, 2024 17:36

Afbeelding

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

wo jul 17, 2024 08:46

Wordt bij dit soort setups de lucht niet gefilterd?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5595
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

wo jul 17, 2024 12:23

die OK tech constructie is een doorontwikkeling (mn mbt afwerking) van wat Snobeck al deed met zn GTV6-en medio jaren 80.
Het zou kunnen dat er in het luchtinlaatdeel boven de radiateur voorzien is met een filter (zou ik zelf wel doen in ieder geval ).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1760
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

wo jul 17, 2024 12:27

Mooi gemaakt zoals bij die groene hierboven.
Het kan nog mooier (zo lijkt het) door een dunne zwart aluminium plaat o.i.d. te maken waar die airbox / filter op zit.
Die plaat dan helemaal naar voren door te trekken tot naast de radiator zodat je een soort apart compartiment krijgt
aan de kant van de rechter koplamp? (Net zoiets als op die Facebook foto boven het blok).
Nu trekken de carburateurs lucht naar binnen die voorbij de radiator is gekomen, dus al opgewarmd.
Als ze lucht naar binnen happen die van voor de radiateur komt, dan is die koeler dus bevat meer zuurstof.

Het is maar een gedachtenspinseltje, dit lijkt me hier nog makkelijk iets te verbeteren. Als het toch perfect moet? :D
(Ik heb het niet zelf bedacht hoor, maar een bekende had zoiets ooit gemaakt op een 75, werkte prima volgens mij.)

.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

wo jul 17, 2024 12:38

Een van de uitgangspunten voor een airbox is het stilzetten van lucht.
Stilstaande lucht heeft een hogere dichtheid dan lucht die in beweging is.
Daarnaast kun je het RAM-air effect erbij betrekken door de druk nog licht te verhogen.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

wo jul 17, 2024 13:27

Aan iedereen die cold air wil hebben en daarmee vermogen in een race-auto.

Je zou dan ook de benzine in een koelkast kunnen meenemen of in koelboxen, je tank isoleren en vlak voor een training of race en ijskoude brandstof in kunnen tanken van ca. 4 graden.

Wordt in de kartsport ook gedaan. Echter ik dwaal nu teveel af van dit topic.

Wat een mooi project en goed uitgevoerd! Complimenten!

Nico55
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma aug 21, 2023 20:27

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

vr jul 19, 2024 14:12

Motor nadert voltooiing:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Setje correcte GTA1600 Stradale stoelen!

Afbeelding
Afbeelding


En nog wat schuren, stralen en spuiten aan kofferklep en de kachelunit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ziet er top uit!
Laat mijn motor en bak ook bouwen door Dovali, gele gtam op de achtergrond is de mijne, hopelijk ben na jou aan de beurt :)

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4758
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

vr aug 09, 2024 12:26

Paar weekjes hier niet gekeken vanwege vakantie, mooie discussie hier. :-)


Stoelen gepast, was nog wel een dingetje. De specifieke montagebeugels voor de GTA stoelen zijn echt véél te hoog, dus we hebben ze maximaal (40mm) moeten inkorten én de sledes er tussen uit wat ook nog 30mm opleverde. Het worden dus vast gefixeerde stoelen helaas, naar ik reken er op dat mijn vrouw er toch niet mee gaat rijden. :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Motor bij Dominic is ook klaar. Als de ontsteking en carbs erop zitten kan hij opgestart worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Maarre, kan iemand zien of dit voldoende ruimte is voor lange inlaatrubbers? Ik wil niey zo ver gaan met de schokbrekertoren in de motorruimte, maar wel wat extra ruimte creëeren. Iemand advies tip waar en hoeveel er aangepast moet worden?

Afbeelding
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

ma aug 12, 2024 09:14

Dat motorblok ziet er fantastisch uit!

Doom
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma aug 26, 2024 14:47

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

wo aug 28, 2024 21:50

Potver ! mooi project zeg ;-)

Terug naar “Projecten”