Als je toch lekker aan het achteras knutselen bent is dit misschien ook wel wat.
Dus niet de 4WD maar de achteras(vooras)
bron autopareri
Als je toch lekker aan het achteras knutselen bent is dit misschien ook wel wat.
Dus niet de 4WD maar de achteras(vooras)bron autopareri
was serge, ik zal hem dit even doorsturen...Ik las hier van iemand van wie de vulpijp voor de benzinetank van zijn boxer doorgerot was, weet nu effe niet zo snel wie het was in welk topic, maar bij mijn 82 Sud QO is deze gewoon van plastic en in goede staat, ook bij deze temperatuur nog soepel en niet breekbaar, het is denk ik nog de originele want door mij nooit vervangen in 15 jaar tijd. De slangbocht is ook nog perfect maar die heb ik jaren geleden vervangen door een gebruikte van een 33.
Dat vind ik vreemd aangezien alles symmetrisch is, zeker met de as centrering door watt-stangen. De Sud/33 heeft een panhardstang die bij een niet verlaagde auto schuin loopt. In bochten naar rechts trekt daardoor de achterkant zich omlaag en in bochten naar links word de achterkant omhoog geduwd, bij de 33 meer nog vanwege de kortere stang..weet wel van jongens die alleen maar de achteras camberen van een 75 en dat die dan 1 kant op goed stuurt en andere kant niet, m.a.w. het kijkt allemaal nogal nauw
Je hebt gelijk maar is allemaal veel te ingewikkeld voor een klein voordeel, als je het al merkt. Ik heb via hier op het forum die verstelbare dion as gezien die een duitser maakt à 6000 euro... Als je zoiets zelf maakt introduceer je scharnierpunten die absoluut spelingvrij moeten zijn anders is het effect averechts en het zal zwaarder worden. Gewoon 1 graad negatief en wielen parallel in rijrichting ga ik maken, heeft zich bewezen.Als je toch de hele as nieuw maakt zou je ook een Watt-parallelogram kunnen maken zoals bij de 75. Dan blijft de as zeker precies op zijn plaats.
Bij de transaxles kun je het verzieken met lassen. door het trekken (door de hitteinbreng met lassen) kan je net verkeerd uitkomen en zou je het weer opnieuw moeten inslijpen en lassen. De profs hebben vaak een mal waar ze de as inspannen en dan aflassen om in 1x goed uit te komen. De as verstelbaar maken zou natuurlijk helemaal het mooiste zijn maar daar zou nog veel meer werk in gaan zitten. maar je zou dan wel toe/uitspoor en camber kunnen stellen, voor de racers ideaal.