Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do dec 23, 2010 00:51

Als je toch lekker aan het achteras knutselen bent is dit misschien ook wel wat.
Dus niet de 4WD maar de achteras(vooras)
Afbeelding
bron autopareri

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do dec 23, 2010 01:04

Als je toch lekker aan het achteras knutselen bent is dit misschien ook wel wat.
Dus niet de 4WD maar de achteras(vooras)bron autopareri
:shock: :shock: :shock:
Is it coming or going, ik krijg hoofdpijn als ik hier naar kijk! Een omgedraaide Sud vooras met een uitgeholde bak? Kun je de link naar de bron op autopareri geven?
Ik ga overigens gewoon een simpele starre as maken op de originele ophangpunten, alleen dan met coil-overs.
Vierwielaandrijving in de sneeuw, dan maak je binnen korte tijd een snelheid die je daarna niet snel genoeg weer kunt afremmen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do dec 23, 2010 01:09

Ik ben de direkte link kwijt,maar is een prototype van Alfa zelf.
Verder stond er geen info bij.
Maar succes met je achteras,komt vast wel goed net zoals de rest het al is.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do dec 23, 2010 08:26

Ik las hier van iemand van wie de vulpijp voor de benzinetank van zijn boxer doorgerot was, weet nu effe niet zo snel wie het was in welk topic, maar bij mijn 82 Sud QO is deze gewoon van plastic en in goede staat, ook bij deze temperatuur nog soepel en niet breekbaar, het is denk ik nog de originele want door mij nooit vervangen in 15 jaar tijd. De slangbocht is ook nog perfect maar die heb ik jaren geleden vervangen door een gebruikte van een 33.
was serge, ik zal hem dit even doorsturen... :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 24, 2010 02:41

vorderingen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben nu te moe om commentaar te geven op de foto's, maar uiteindelijk word alles duidelijk :D :?: :?: :idea: :D
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 24, 2010 08:28

spannend projectje :thumbs:

weet wel van jongens die alleen maar de achteras camberen van een 75 en dat die dan 1 kant op goed stuurt en andere kant niet, m.a.w. het kijkt allemaal nogal nauw :wink:

maar respect dat je het probeert hoor 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 24, 2010 14:51

weet wel van jongens die alleen maar de achteras camberen van een 75 en dat die dan 1 kant op goed stuurt en andere kant niet, m.a.w. het kijkt allemaal nogal nauw :wink:
Dat vind ik vreemd aangezien alles symmetrisch is, zeker met de as centrering door watt-stangen. De Sud/33 heeft een panhardstang die bij een niet verlaagde auto schuin loopt. In bochten naar rechts trekt daardoor de achterkant zich omlaag en in bochten naar links word de achterkant omhoog geduwd, bij de 33 meer nog vanwege de kortere stang..
Afbeelding
Maar ik maak de as zodanig dat de panhardstang precies horizontaal ligt bij de beoogde rijhoogte, dus parallel aan de as. Dit geeft ook nagenoeg geen zijdelingse beweging bij in/uitveren, niet dat ie veel zal veren.
Camber op de achteras had ik al lang, 1 graad negatief. Dat kreeg ik eens als tip toen de achterkant steeds plotseling geheel uitbrak op circuit Baarlo toendertijd. Ik meen dat het helpt maar kan placebo effect zijn in elk geval ziet het net wat meaner uit. Dus de eindplaten op de as komen onder een hoek, 1 graad negatief. Is niet zoveel, met de waterpas langs het wiel onder tegen de band heb je boven een vingerdikte speling, bij de voorwielen had ik 2 graden aangehouden.
Laatst gewijzigd door bert308 op vr dec 24, 2010 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 24, 2010 16:07

Als je toch de hele as nieuw maakt zou je ook een Watt-parallelogram kunnen maken zoals bij de 75. :wink: Dan blijft de as zeker precies op zijn plaats. :)

Bij de transaxles kun je het verzieken met lassen. door het trekken (door de hitteinbreng met lassen) kan je net verkeerd uitkomen en zou je het weer opnieuw moeten inslijpen en lassen. De profs hebben vaak een mal waar ze de as inspannen en dan aflassen om in 1x goed uit te komen. De as verstelbaar maken zou natuurlijk helemaal het mooiste zijn maar daar zou nog veel meer werk in gaan zitten. :( maar je zou dan wel toe/uitspoor en camber kunnen stellen, voor de racers ideaal. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 24, 2010 22:03

Als je toch de hele as nieuw maakt zou je ook een Watt-parallelogram kunnen maken zoals bij de 75. :wink: Dan blijft de as zeker precies op zijn plaats. :)

Bij de transaxles kun je het verzieken met lassen. door het trekken (door de hitteinbreng met lassen) kan je net verkeerd uitkomen en zou je het weer opnieuw moeten inslijpen en lassen. De profs hebben vaak een mal waar ze de as inspannen en dan aflassen om in 1x goed uit te komen. De as verstelbaar maken zou natuurlijk helemaal het mooiste zijn maar daar zou nog veel meer werk in gaan zitten. :( maar je zou dan wel toe/uitspoor en camber kunnen stellen, voor de racers ideaal. 8)
Je hebt gelijk maar is allemaal veel te ingewikkeld voor een klein voordeel, als je het al merkt. Ik heb via hier op het forum die verstelbare dion as gezien die een duitser maakt à 6000 euro... Als je zoiets zelf maakt introduceer je scharnierpunten die absoluut spelingvrij moeten zijn anders is het effect averechts en het zal zwaarder worden. Gewoon 1 graad negatief en wielen parallel in rijrichting ga ik maken, heeft zich bewezen.
Het lassen van de eindplaten op de as zal inderdaad met zorg moeten gebeuren zodat het na afkoelen ook nog goed zit.
Heb nog mijn vorige post aangepast want ondanks nadenken erover had ik toch links en rechts verwisseld...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 24, 2010 22:08

De stille heilige avond werd ruw verstoord door het geluid van de haakse slijper...
Eindplaten uitgeslepen van een 10 mm dikke plaat en daar gaten in geboord en schroefdraad getapt voor de Golf fusees.
Zoiets bouwen is net zo leuk als vroeger iets maken met technische Lego :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 24, 2010 22:40

:lol:

Ben het helemaal met je eens. Het is dat mijn vriendin vandaag jarig is maar anders had ik zelf ook in de garage gezeten denk ik. :wink:

Zoiets maken is ook mijn favoriete werk, gewoon iets vervangen is niet leuk, iets heel anders maken is altijd leuker. :D

Maar je as is al weer een heel eind zo te zien... :shock:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma dec 27, 2010 21:51

As gelast, hierbij standje 5 van het lasapparaat gebruikt van de 6 om goede penetratie van de las te krijgen in de 10 mm dikke plaat, dat zit wel goed nu. Ook extra de eindplaat een paar mm oversize gemaakt zodat het metaal vanuit de dikke plaat naar de balk kon vloeien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di dec 28, 2010 22:43

En de bevestigingen voor alle 5 de reactie armen erop gelast van 3 mm plaat. 10x meten 1x lassen, gelukkig zit de as er recht en in het midden onder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 31, 2010 00:22

De dempers gepast, originele koker voor de demper verwijderd. Jammer want was wel nog helemaal goed.
Afbeelding
De demperkoker zat erop gepuntlast, de strips die achterbleven extra lassen op gelegd en een nieuwe versteviging gemaakt van 3 mm plaat. Lijkt me ruim sterk genoeg nu dat het volle gewicht op de bovenste bevestiging komt want aan de binnenkant zitten ook nog allerlei verstevigingen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het volle gewicht leunt hier al op de veer/demper want de auto opgekrikt midden onder de as. Die jamex hulpveren zijn waardeloos, zitten schots en scheef wanneer ingedrukt en de windingen schuiven over elkaar heen.
Onderste bevestigingen voor de demper op de as gemaakt. De dempers staan bij normale rijhoogte onder een hoek van 76 graden, bij volledig uitveren wordt die hoek 78 graden, dat verschil is minder dan ik dacht want intussen had ik powerflex bussen voor de dempers besteld die wat zijdelingse beweging op kunnen vangen maar was missschien niet nodig, enfin.
Afbeelding
Afbeelding
En weer op zijn wielen, voor het eerst rustend op de nieuwe as en veerpoten. Helaas 1 a 2 cm te hoog in de laagste stand :o ik had al de onderste bevestiging zo laag mogelijk gemaakt maar helaas. Dan moeten de hulpveren maar eronderuit, scheelt 3 cm en moet het uitveren van de demper dan maar beperkt worden door wat staalkabeltjes, niet zo´n elegante oplossing maar wel apk waardig.
Het goede nieuws is dat de jamex veer/demper combinatie goed stug is 8)
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 31, 2010 00:42

Kan alleen maar zeggen respect Bert 8)
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Terug naar “Projecten”